Komitet HR

Celem Komitetu HR jest organizowanie spotkań z ekspertami lub przedstawicielami urzędów centralnych, ministerstw i liderami opinii w odpowiedzi na bieżące wyzwania w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi w celu wspólnego wypracowania rozwiązań przez grono biznesowe. Komitet ma również za zadanie reagowanie na nowelizacje projektów ustaw w zakresie Prawa Pracy i przedstawienie aktualnych wyzwań, raportów działów HR.
Uczestniczą w Komitecie:





























Najbliższe zebrania komitetów:
Brak wydarzeń z wybranej kategorii
Poprzednie spotkania Komitetu HR
Podczas spotkania w gronie członków Komitetu HR, które odbyło się 24 października, rozmawialiśmy o budowaniu doświadczenia pracownika, które stanowi płaszczyznę współpracy między HR a biznesem. Spotkanie poprowadziły Anna Gnoińska, właścicielka REVIT.HR, przedsiębiorczyni zaangażowana społecznie, doświadczona menedżerka oraz Patrycja Rełkowska-Źrebiec, partnerka w REVIT.HR, trenerka i mentorka.
Pełne podsumowanie spotkania jest dostępne TUTAJ
Pierwsze powakacyjne spotkanie Komitetu HR CCIFP było poświęcone zjawisku wypalenia zawodowego. Data wydarzenia – 10 października – zbiegła się ze Światowym Dniem Zdrowia Psychicznego. O symptomach sygnalizujących wypalenie zawodowe rozmawialiśmy z Haliną Piasecką, przycholożką i ekspertką szczęścia w pracy oraz Dorotą Nowak-Szymczyk, eskpertką wellbeing. Razem w projekcie UpBalance prowadzą projekty nastawione na przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu i lepsze radzenie sobie ze stresem.
Pełne podsumowanie spotkania dostępne jest TUTAJ
W dniu 21 lutego odbyło się spotkanie Komitetu HR, podczas którego rozmawialiśmy o innowacyjnym biurze oraz o tym, jak przestrzeń do pracy może wpłynąć na zaangażowanie pracowników.
Eksperci firmy Sodexo: Anna Stopel, HR Director oraz Grzegorz Rybacki, Business Development Manager, podzielili się z nami wiedzą na temat czynników, które sprawiają, że miejsce pracy staje się strefą przyjazną, włączającą wszystkich w życie firmy oraz wzmacniającą budowanie więzi.
Nowoczesne biuro to również miejsce, które dzięki nowym technologiom może wspierać uczenie się pracowników, ich rozwój i kreatywność zgodnie z praktykami różnorodności i inkluzywności. Poznaliśmy inspiracje na idealną przestrzeń, która wspiera wellbeing, jak również konkretne przykłady przystosowania biura dla pracowników z niepełnosprawnościami i osób neuroróżnorodnych. Cennym doświadczeniem było także poznanie wyników badań związanych z trendami w miejscu pracy, w tym rezultatu badania „Innowacyjne środowisko pracy”.
Dziękujemy ekspertom za porcję aktualnej wiedzy i inspiracji, a wszystkim uczestnikom za podzielenie się z nami doświadczeniami ze swojej zawodowej praktyki.
Pełne podsumowanie jest dostępne TUTAJ
24 stycznia w ramach Komitetu HR Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCIFP) odbyło się spotkanie przedstawicieli firm stowarzyszonych na temat nowelizacji prawa pracy w zakresie pracy zdalnej oraz implementacji tzw. dyrektywy work-life balance. Spotkanie poprowadziły Barbara Klimczyk i Martyna Barabas z kancelarii Bird & Bird Poland. Poruszyliśmy temat nowych regulacji, które będą wymagać od pracodawców aktywnych działań.
Pełne podsumowanie jest dostępne TUTAJ
Celem spotkania było omówienie zagrożeń związanych z rozwiązaniem umowy o pracę, których pracodawca powinien być świadomy. Na podstawie konkretnych przykładów omawialiśmy takie zagadnienia jak m.in.
- niedopatrzenia które pojawiają się w procesie rozwiązywania umowy z pracownikiem
- spory pracownicze i roszczenia związane ze stosunkiem pracy
- funkcjonowanie procedury sądowej i o czym należy pamiętać na sali sądowej.
Spotkanie poprowadziła adwokat Barbara Klimczyk, Associate w praktyce prawa pracy kancelarii Bird & Bird.
Druga połowa 2022 roku przynosi poważne zmiany w Kodeksie pracy.
Przedefiniowaniu uległo wiele aspektów, w tym dotyczących także czasu pracy i pracy zdalnej. Te dwa tematy pozostają niezmiennie centralnym zagadnieniem prawa pracy, wokół którego powstają zawsze liczne pytania i wątpliwości.
Podczas spotkania online Komitetu HR CCIFP, mówiliśmy o obowiązkach i narzędziach, jakie pracodawca będzie miał do dyspozycji w związku z nadchodzącymi zmianami. Wspólnie podzieliliśmy się spostrzeżeniami na temat konsekwencji, jakie te zmiany mogą przynieść, a także przykładami z praktyki.
Spotkanie poprowadziła Barbara Klimczyk, Adwokat, Associate z praktyki prawa pracy Kancelarii Bird & Bird.
Dlaczego nieudane rekrutacje tak dużo kosztują? Jakie konsekwencje niesie ze sobą nieudana rekrutacja? Czy zamknięcie procesu z kandydatem, który nie jest stanie wypełnić powierzonej mu roli jest pomyłką czy błędem w rekrutacji? Jakie mogą być przyczyny : co zależy od organizacji, co od procesu, a co od kandydatów? Na co mamy wpływ, jako rekruterzy, a co jest zdarzeniem losowym?
Dyskusja była prowadzona przez Katarzynę Jankowską, konsultant Executive Search z doświadczeniem w prowadzeniu projektów badawczych i weryfikacji kompetencji managerskich, handlowych i technicznych. Od 2013 roku współpracuje z firmami rekrutacyjnymi doradzając w zakresie rekrutacji na stanowiska średniej i wyższej kadry managerskiej w środowisku międzynarodowym.
Podczas spotkania p. Michał Prokop, Associate Partner, adwokat Rödl & Partner, poruszył pilne kwestie, jak:
- Praca hybrydowa i praca zdalna
- Indywidualne szkolenia pracownicze
- Benefity i ich indywidualizacja
- Działania w oparciu o dane i nacisk na ochronę danych
- Popularyzacja narzędzi do współpracy i komunikacji na odległość
- Polski Ład
- Mobbing i Sygnaliści
- Dyrektywa work-life balance
- Zatrudnianie cudzoziemców
- Testy na COVID-19 i nietrzeźwość
- 4-dniowy dzień pracy
- Jawność wynagrodzeń
Program spotkania:
Część I
Wyzwania stojące przed działami HR w związku z falą uchodźców z Ukrainy.
Część II
Projekt istotnej nowelizacji kodeksu pracy
Planowane zmiany mają dotyczyć m.in.:
• wypowiadania umów na okres próbny
• wypowiadania umów na czas określony
• możliwości jednoczesnego zatrudnienia u kilku pracodawców
• dodatkowych obowiązków informacyjnych po stronie pracodawcy
• uprawnień rodzicielskich (w tym wprowadzenie dodatkowego urlopu opiekuńczego)
Spotkanie poprowadzili:
Marcin Cetnarowicz, radca prawny, partner, zespół prawa pracy w SSW Pragmatic Solutions - kompleksowo doradza klientom w zakresie indywidualnego i zbiorowego prawa pracy, optymalnych form i kosztów zatrudniania, kontraktów. Konstruuje i wdraża zakładowe akty prawa pracy. Wspiera procesy restrukturyzacyjne i transakcje M&A. Jego doświadczenie obejmuje projekty polegające zarówno na rozwoju i strukturyzacji, jak również redukcji i reorganizacji zatrudnienia. Z powodzeniem doradza firmom przy wdrożeniach systemów zabezpieczenia emerytalnego.
Paweł Wyrębek, adwokat, associate, zespół prawa pracy w SSW Pragmatic Solutions - doktorant w Katedrze Prawa Pracy i Polityki Społecznej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, posiada kilkuletnie doświadczenie w obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w tym międzynarodowych grup kapitałowych oraz spółek Skarbu Państwa, na rzecz których świadczył kompleksowe wsparcie w zakresie indywidualnego i zbiorowego prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych.
W zawiązku z rozwojem wypadków na Ukrainie pierwszą część komitetu HR poświęciliśmy wymianie doświadczeń pomiędzy uczestnikami i rozmawialiśmy o tym, jakie wyzwania aktualnie stoją przed Państwem w zakresie HR, jak np. jakie działania są podejmowane w firmach mające na celu dbanie o morale pracowników, czy planowane są uproszczone ścieżki zatrudnienia dla osób z Ukrainy.
Drugą część spotkania poświęciliśmy, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, tematyce szczepień pracowników przeciwko COVID-19.
Indywidualne konsultacje dla członków Komitetu HR w dniu 21.12.2021r. poprowadził p. Michał Wodnicki, partner w zespole Human Advisory Services w CRIDO.
Polska, jak i pozostałe państwa UE są zobowiązane do wdrożenia dyrektywy o ochronie sygnalistów do krajowych porządków prawnych do 17 grudnia br. Dyrektywa przewiduje konieczność wprowadzenia systemów raportowania nieprawidłowości oraz prowadzenia postępowań wyjaśniających.
Prowadzący:
Joanna Jasiewicz, adwokat, członek zespołu prawa pracy warszawskiego biura Gide.
Magdalena Kalinowska, adwokat, członek zespołu prawa pracy warszawskiego biura Gide.
Na co pracodawcy powinni zwrócić uwagę rozważając możliwość oferowania pracownikom współpracy na podstawie umowy B2B?
Dyskusję na spotkaniu poprowadziły Barbara Klimczyk i Paula Koczara z praktyki prawa pracy kancelarii Bird & Bird.
Pomimo wciąż trwającej pandemii kontrole ZUS i PIP pozostają niezmiennie aktualnym tematem dla pracodawców. Niektóre z wyzwań, z którymi mierzą się pracodawcy są zawsze aktualne, jak np. rozliczanie pracy w godzinach nadliczbowych czy wydatkowanie środków ZFŚS. Natomiast niektóre z nich zyskują szczególne znaczenie w związku z trwającą pandemią, np. rozliczanie czasu pracy przy pracy zdalnej czy też wobec wprowadzanych przez ustawodawcę zmian w obowiązujących przepisach, jak chociażby nowy obowiązek zgłaszania umów o dzieło.
Dyskusję na spotkaniu poprowadziły Barbara Klimczyk i Paula Koczara z praktyki prawa pracy kancelarii Bird & Bird.
Mając na względzie rosnące znaczenie wewnętrznych procesów compliance, w tym w sferze prawa pracy, chcemy przedstawić i omówić aktualne nowelizacje oraz inicjatywy w sferze uprawnień pracowniczych. Nasze szkolenie będzie się koncentrować na inicjatywie wprowadzenia we wszystkich krajach przepisów o adekwatnej minimalnej płacy w UE oraz równości wynagrodzeń. Chcielibyśmy wskazać, jakie czynniki brać pod uwagę przy budowaniu/zmianie systemu wynagrodzeń oraz jakie mogą pojawić się nowe obowiązki w zakresie ujawniania, uzasadniania i raportowania różnić płacowych w spółkach/grupach spółek.
Chcemy również zauważyć, iż pogłębiona aktualizacja w sferze socjalnej nabiera szczególnego znaczenia, albowiem już od 2023 wejdą w życie pierwsze obowiązkowe procesy stałego monitorowania zgodności działania spółek w całym łańcuchu dostaw w obszarze praw człowiek i ochrony środowiska. W zakresie stałego monitorowania jest też kwestia równości płac. Obecnie te przepis weszły w życie w Niemczech ze skutkiem od 2023 roku, ale będą oddziaływać na podwykonawców spółek niemieckich z innych krajów, także poza UE. Unia Europejska jest w początkowej fazie procesu legislacyjnego w zakresie obowiązkowych procesów due diligence w sferze praw człowieka i HR, co przełoży się jeszcze w 2021/I kwartale 2022 na konkretny projekt przepisów ogólnoeuropejskich.
Komitet HR poprowadziły ekspertki z Kancelarii GIDE LOYRETTE NOUEL
Prezentowane w mediach informacje o rosnących wynagrodzeniach i wysokie oczekiwania płacowe pojawiających się w naszych firmach kandydatów sprawiają, iż temat poziomów wynagrodzeń pozostaje w centrum uwagi pracodawców.
Obok dotychczasowych problemów z zapewnieniem wynagrodzeń pozwalających przyciągnąć i utrzymać dobrych pracowników nadciągają nowe wyzwania dla pracodawców. Obowiązkowa jawność polityki wynagrodzeń, monitorowanie płacy fair dla płci zostały już sformułowane w projektach unijnych regulacji, a przed nami też szczegóły regulacji krajowych, związanych z zapowiedzianymi zmianami w zakresie opodatkowania pracy.
Spotkanie komitetu poprowadził p. Krzysztof Gugała z firmy Willis Tower Watson
Zmiany w PIT i składce zdrowotnej
Pieczę merytoryczną nad spotkaniem sprawował p. Michał Wodnicki, Partner w Human Advisory Services w CRIDO.
Więcej informacji na temat spotkania TUTAJ
W projekcie Nowego Ładu zawarte są zmiany w PIT oraz w składce zdrowotnej. Zmiany te są istotne zarówno dla pracodawców, jak i dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Z tego powodu już w czerwcu przygotowaliśmy stanowisko dotyczące tych zagadnień.
Ponieważ posiadamy biegłą znajomość konkretnych zapisów w projekcie Nowego Ładu, które dotykają zmian w obszarze kadr i płac, kontynuujemy tę dyskusję, reprezentując Państwa głos.
Michał Wodnicki, partner w zespole Human Advisory Services w CRIDO, przedstawił planowane zmiany i komentarz ekspertów CRIDO w tym zakresie.
Okres pandemii oraz powszechne stosowanie u pracodawców pracy zdalnej, w przypadku konieczności zakończenia współpracy z pracownikiem może okazać się kłopotliwe. Zastosowanie dotychczasowych zasad jest już niewystarczające. W trakcie spotkania rozmawialiśmy na temat tego, z jakimi wyzwaniami mierzą się dzisiaj pracodawcy, którzy chcą zwolnić pracownika.
Spotkanie poprowadziła:
Barbara Klimczyk, adwokat w praktyce prawa pracy kancelarii Bird & Bird.
19 maja 2021 r. Ministerstwo Rozwoju Pracy i Technologii opublikowało projekt zmian w Kodeksie Pracy, które mają na celu wprowadzenie na stałe pracy zdalnej do przepisów prawa pracy zamiast telepracy.
Projekt ten został skierowany do konsultacji społecznych, w których swoje stanowisko wyraziła m.in. Francusko-Polska Izba Gospodarcza, wspierana przez Rödl & Partner.
Konsultacje z firmami zrzeszonymi w CCIFP poprowadziły z ramienia Rödl & Partner panie r.pr. Agnieszka Boncławek, r.pr. Katarzyna Małaniuk oraz adw. doradca podatkowy Monika Spotowska.
Aby zapoznać się ze stanowiskiem CCIFP dotyczący projektu zmian w Kodeksie Pracy, kliknij poniżej:
Agenda spotkania Komitetu HR z dn. 2.06.2021 r.:
- Krótkie omówienie obecnych regulacji ustawowych
- Proponowane zmiany – rezygnacja z regulacji dotyczących telepracy i zastąpienie ich uregulowaniami w zakresie pracy zdalnej – co zmieni się dla pracodawców i pracowników?
- Przewidywane podatkowe skutki zmian
- Omówienie proponowanych przez uczestników uwag i propozycji wprowadzenia zmian do projektu ustawy.