Komitet Retail
Celem Komitetu Retail jest stworzenie miejsca dyskusji, wymiany doświadczeń dla firm z sektora retail, monitorowanie wyzwań w sektorze oraz szukanie rozwiązań bieżących problemów i wypracowywanie wspólnych stanowisk w stosunku do konsultowanych ustaw.
Przewodniczą Komitetowi:
Uczestniczą w Komitecie:
Najbliższe zebrania komitetów:
Poprzednie spotkania Komitetu Retail
Za nami spotkanie z Tomaszem Chróstnym, Prezesem UOKiK, który 9 kwietnia rozmawiał z przedstawicielami polskich i francuskich firm zrzeszonych w CCIFP.
Dyskutowaliśmy o aktualnych wyzwaniach biznesu w zakresie polityki antymonopolowej i polityki ochrony konsumentów. Rozmowę moderowały Joanna Jaroch-Pszeniczna, Dyrektorka Generalna CCIFP oraz Joanna Affre, współprzewodnicząca Komitetu Retail CCIFP.
Głównym tematem spotkania były priorytety działalności Urzędu zaplanowane na 2024 rok. Jako kluczowe zadanie Prezes Chróstny wskazał implementację zaległych dyrektyw i rozporządzeń unijnych. W agendzie spotkania znalazły się również takie tematy jak implementacja dyrektywy ECN+, ustawa o sygnalistach, dyrektywa Omnibus, zatory płatnicze, działania związane z przeciwdziałaniem greenwashingowi, czy też rola UOKiK w kontekście funkcji koordynatora ds. usług cyfrowych w rozumieniu DSA.
Dziękujemy Prezesowi UOKiK za ponowne przyjęcia zaproszenia, a firmom za liczną obecność. Jesteśmy przekonani, że możliwość kontynuacji wspólnego dialogu pomoże UOKiK i biznesowi lepiej zrozumieć złożoność obopólnych wyzwań.
Czym są zwodnicze interfejsy internetowe i w jaki sposób można się ich ustrzec? Podczas spotkania Komitetu Retail, które odbyło się 20 lutego w siedzibie CCIFP analizowaliśmy kwestię tzw. dark patterns, które znalazły się ostatnio pod lupą organów ochrony konsumentów oraz ochrony danych osobowych. Okazuje się, że źle zaprojektowana aplikacja lub strona internetowa może mieć nie tylko negatywny skutek wizerunkowy, ale także narazić przedsiębiorcę na dotkliwe kary.
Rozmawialiśmy m.in. o tym, czy są zwodnicze interfejsy, również w obliczu definicji w DSA (Digital Services Act). Analizowaliśmy to zjawisko na konkretnych przykładach, pokazując jednocześnie, jak ustrzec się dark patterns w swoim interfejsie.
Spotkanie poprowadził mec. Michał Starczewski, radca prawny, associate w kancelarii BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy sp.k., specjalizujący się w prawie nowych technologii.
Członkowie Komitetu Retail CCIFP spotkali się 11 stycznia w ramach cyklu #Innovation Hub, który jest okazją do dyskusji na temat innowacyjnych rozwiązań firm członkowskich wyprzedzających trendy rynkowe i kształtujących nowe zachowania konsumenckie.
Eksperci Auchan Retail Polska: Katarzyna Tokarewicz, dyrektorka ds Transformacji, Organizacji i Projektów oraz Bohdan Artemov, project manager opowiedzieli o pierwszym w pełni autonomicznym sklepie innowacyjnego konceptu Auchan GO. W ramach interaktywnej formy spotkania mieliśmy możliwość odbycia wirtualnej wizyty w sklepie. Punkt uruchomiony w czerwcu 2023 r. na warszawskiej Woli znajduje się pod adresem Kasprzaka 29. Jest czynny 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Umożliwia klientom robienie zakupów w wyjątkowo szybki i komfortowy sposób, z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii i płatności mobilnych. Oferuje przy tym typową dla sieci Auchan Retail Polska urozmaiconą ofertę, także produktów świeżych.
Auchan GO w cyfrach: 75 m kw., 1320 kodów, 170 specjalistycznych kamer wizyjnych, 30 klientów, którzy mogą jednocześnie dokonywać zakupów, nie licząc osób im towarzyszących. Półki wyposażone są w innowacyjne sensory wagowe, a wysoko precyzyjny system identyfikuje ruchy każdego z klientów i automatycznie liczy zebrane z półek produkty, generując ich cyfrowe koszyki zakupowe w czasie rzeczywistym. Innowacyjne rozwiązania opierają się na technologii sztucznej inteligencji.
Dziękujemy gościom za uczestnictwo, a prelegentom za możliwość zajrzenia za kulisy funkcjonowania innowacyjnych rozwiązań i technologii.
W dniu 12 grudnia miało miejsce spotkanie Komitetu Retail będące kontynuacją i wynikiem dyskusji zainicjowanej podczas listopadowego spotkania komitetu. Analizowaliśmy wtedy nowe regulacje i główne wyzwania prawne w zakresie gospodarowania opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, zwracając uwagę na najistotniejsze wyzwania dla branży retail. W gronie firm członkowskich przyjęliśmy sobie za cel wypracowanie stanowiska izby, które byłoby zbiorem postulatów zmian do obecnych ram prawnych systemu kaucyjnego.
Podczas spotkania zapoznaliśmy się z propozycją stanowiska, która została opracowana w oparciu o postulaty i uwagi sygnalizowane dotychczas przez firmy zrzeszone w CCIFP. Zwróciliśmy uwagę m.in. na poniższe kwestie podnoszone przez przedsiębiorców:
1. Operatorzy systemu kaucyjnego i budząca wątpliwości regulacja oparta na współistnieniu wielu systemów kaucyjnych prowadzonych przez różne podmioty reprezentujące.
2. Postulat odsunięcia terminu uruchomienia systemy kaucyjnego w czasie.
3. Apel w zakresie minimalnych poziomów selektywnego zbierania butelek i powrót do założeń poziomu zbiórki ujętych w samej dyrektywie SUP.
4. Wyłączenie z systemu kaucyjnego opakowań po napojach mlecznych i jogurtach.
5. Ograniczenie obowiązku zwracania kaucji za oddane butelki konsumentowi do tych przedsiębiorców, u których znajdują się butelkomaty lub w punkcie sprzedaży przyjmującym to opakowanie.
6. Kwestie podatkowe - postulat o wyłączenie z podstawy opodatkowania podatkiem VAT wartości kaucji na opakowania jednorazowego użytku objęte systemem kaucyjnym.
Spotkanie było moderowane przez autorów stanowiska - mec. Joannę Affre, adwokatkę, wspólniczkę zarządzającą Affre i Wspólnicy Sp.k., współprzewodniczącą Komitetu Retail CCIFP oraz przez mec. Mateusz Restela z kancelarii Affre i Wspólnicy.
Tematem spotkania członków Komitetu Retail CCIFP, które odbyło się 21 listopada była gospodarka odpadami w kontekście nowych regulacji i wyzwań prawnych. Analizy już obowiązujących i czekających nas w przyszłości rozwiązań legislacyjnych dokonali: mec. Joanna Affre, adwokatka, wspólniczka zarządzająca Affre i Wspólnicy Sp.k., współprzewodnicząca Komitetu Retail CCIFP oraz mec. Mateusz Restel z kancelarii Affre i Wspólnicy. Przedmiotem dyskusji były poniższe regulacje:
- ROP - Projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw.
- SUP (Single Use Plastic Directive). Nowelizacja ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej weszła w życie 24 maja 2023 r.
- System kaucyjny. Nowelizacja ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi weszła w życie 13 października 2023 r.
- PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation). Projekt rozporządzenia – prace na etapie pierwszego czytania w Radzie (UE)
Poruszyliśmy kwestię wyzwań dla branży retail związanych z systemem kaucyjnym, zwracając uwagę na m.in. krótki czas na wprowadzenie systemu, sankcje, wysokie koszty, kwestię edukacji konsumentów czy obowiązek podpisania umów z każdym podmiotem reprezentującym.
Podczas kolejnego spotkania zaplanowanego na 12 grudnia 2023 r. przedstawimy propozycje zmian do obecnych ram prawnych systemu kaucyjnego, które zostaną następnie zawarte we wspólnym stanowisku firm członkowskich CCIFP.
Członkowie Komitetu Retail CCIFP uczestniczyli 17 października w spotkaniu, które było poświęcone zatorom płatniczym. Partnerem merytorycznym wydarzenia była kancelaria Affre i Wspólnicy. Nasz ekspert – mec. Jakub Sadurski, specjalizujący się w polskim i unijnym prawie ochrony konkurencji, a także w prawie konsumenckim, analizował temat zatorów płatniczych, głównie w kontekście nowego modelu karania przez UOKiK.
Pełne podsumowanie spotkania dostępne jest TUTAJ
Francusko-Polska Izba Gospodarcza wzięła udział w konsultacjach publicznych projektu ustawy o franczyzie. Stanowisko będące głosem polskich i francuskich przedsiębiorców działających w ramach Komitetu Retail CCIFP zostało przekazane w dniu 21 sierpnia Ministrowi Sprawiedliwości, którego resort jest odpowiedzialny za propozycje zmian legislacyjnych.
Regulacje dotyczące franczyzy stanowią bardzo istotne zagadnienie ze względu na zrzeszonych w CCIFP franczyzodawców. Rekomendowane przez członków komitetu zmiany w projekcie ustawy mają na celu zbliżenie treści proponowanych przepisów do realiów prowadzenia działalności gospodarczej w ramach franczyzy.
W trakcie opracowywania rekomendacji CCIFP kierowała się tym, by w relacjach między franczyzobiorcą a franczyzodawcą zachować zdrową równowagę. Firmy członkowskie poparły stosowanie dokumentu informacyjnego i zwiększenie ochrony franczyzobiorcy przed nieuczciwymi działaniami franczyzodawców. Jednocześnie zakwestionowaliśmy niektóre z zapisów mogących doprowadzić do pogorszenia sytuacji franczyzodawców, sygnalizując, że obie strony umowy ponoszą ryzyko i wydatki związane z prowadzeniem działalności, poprzez zawarcie umowy franczyzy.
Dziękujemy firmom za zaangażowanie podczas prac nad wypracowaniem wspólnego stanowiska. Podziękowania za opiekę merytoryczną nad całością projektu kierujemy do prawników z Kancelarii Affre & Wspólnicy – mec. Jakuba Sadurskiego i mec. Konrada Biskupa działających pod kierownictwem mec. Joanny Affre, współprzewodniczącej Komitetu Retail.
Członkowie Komitetu Retail reprezentujący podmioty działające w modelu franczyzowym spotkali się w dn. 17 sierpnia, by przyjrzeć się wspólnie projektowi ustawy o franczyzie, który jest aktualnie przedmiotem konsultacji publicznych.
Projekt ustawy regulującej franczyzę ukazał się 31 lipca na stronach Rządowego Centrum Legislacji: https://legislacja.gov.pl/docs//2/12375159/12995560/12995561/dokument633838.pdf
Francusko-Polska Izba Gospodarcza została zaproszona przez Ministerstwo Sprawiedliwości do wzięcia udziału w konsultacjach dokumentu.
Spotkanie komitetu było kontynuacją wcześniejszych prekonsultacji założeń do ustawy franczyzowej, które przekazaliśmy w kwietniu zespołowi ds. franczyzy Ministerstwa Sprawiedliwości.
Spotkanie moderowane przez prawników z kancelarii Affre i Wspólnicy – Jakuba Sadurskiego i Konrada Biskupa, miało na celu zebranie uwag i komentarzy do projektu, które zostaną przekazane resortowi w formie stanowiska firm CCIFP.
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za zaangażowanie i wkład do ważnej dyskusji na temat przyszłych regulacji dotyczących franczyzy.
Komitet Retail CCIFP reprezentowany przez firmy operujące w modelu franczyzowym wypracował stanowisko w ramach konsultacji założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy. Dokument został przekazany 21 kwietnia Zespołowi ds. Franczyzy w Ministerstwie Sprawiedliwości, którym kieruje Marcin Sławecki, szef Gabinetu Politycznego Ministra Sprawiedliwości. Nad pracami grupy roboczej czuwali prawnicy z kancelarii Affre & Wspólnicy pod przewodnictwem adw. Joanny Affre, wiceprzewodniczącej Komitetu Retail CCIFP.
Z perspektywy Komitetu Retail CCIFP kwestia prawnego uregulowanie franczyzy jest zagadnieniem szczególnie istotnym ze względu na zrzeszonych w Izbie franczyzodawców. Rekomendowane przez członków Komitetu zmiany w projekcie ustawy mają na celu zbliżenie treści proponowanych przepisów do realiów prowadzenia działalności gospodarczej w ramach franczyzy. Celem nadrzędnym, który przyświecał członkom Komitetu na etapie wypracowywania stanowiska było zachowanie zdrowej równowagi w relacjach między franczyzobiorcą a franczyzodawcą z uwagi na fakt, iż obie strony umowy ponoszą ryzyko i wydatki związane z prowadzeniem działalności poprzez zawarcie umowy franczyzy. Franczyzodawcy popierają stosowanie dokumentu informacyjnego i zwiększenie ochrony franczyzobiorcy przed nieuczciwymi działaniami franczyzodawców, natomiast działania te nie powinny prowadzić do nadmiernego pogorszenia sytuacji franczyzodawców.
W imieniu firm stowarzyszonych w ramach Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej dziękujemy Ministerstwu Sprawiedliwości za podziękować za możliwość wzięcia udziału w pracach nad projektem ustawy o franczyzie, licząc na kontynuację merytorycznej dyskusji na dalszych etapach pracy nad projektem ustawy.
Dziękujemy wszystkim firmom uczestniczącym w pracach nad wypracowaniem stanowiska za ich aktywny udział w ważnej dyskusji i podzielenie się z nami cenną perspektywą biznesu. Kierujemy również podziękowania dla kancelarii Affre & Wspólnicy pod przewodnictwem adw. Joanny Affre za opiekę merytoryczną nad całością prac Komitetu nad projektem ustawy o franczyzie.
Osoby zainteresowane stanowiskiem prosimy o kontakt z Justyną Rogalińską-Smolak: justyna.smolak@ccifp.pl
We wtorek 28 lutego odbyło się spotkanie Komitetu Retail Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej z przedstawicielami Ministerstwa Sprawiedliwości poświęcone nadchodzącej regulacji franczyzy w Polsce. Naszymi gości byli Marcin Sławecki, szef Gabinetu Politycznego Ministra Sprawiedliwości i przewodniczący zespołu ds. franczyzy oraz Mateusz Magda, sekretarz zespołu ds. franczyzy i ekspert w Biurze Ministra. Moderatorką spotkania była Joanna Affre z Kancelarii Affre i Wspólnicy, wiceprzewodnicząca Komitetu Retail. Przedstawiciele resortu w rzetelny sposób przedstawili aktualne założenia projektu przyszłej ustawy o franczyzie.
Dziękujemy Ministerstwu Sprawiedliwości za przyjęcie zaproszenia oraz dialog z firmami członkowskimi, które oferują różne modele współpracy franczyzowej. Przedstawiciele resortu zapowiedzieli udostępnienie CCIFP głównych założeń projektu, które następnie będą konsultowane w ramach poszczególnych firm. Wspólne stanowisko firm zostanie wypracowane podczas kolejnego spotkania Komitetu Retail zaplanowanego na 21 marca o godz. 14.00 w siedzibie CCIFP, a następnie przekazane zespołowi ds. franczyzy w Ministerstwie Sprawiedliwości.
Pełne podsumowanie spotkania jest dostępne TUTAJ
7 grudnia 2022 r. w ramach Komitetu Retail, odbyło się spotkanie z Prezesem UOKiK odnośnie aktualnych wyzwań biznesu w zakresie polityki antymonopolowej i polityki ochrony konsumentów.. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zagadnienia omawiane na spotkaniu:
- Porozumienia wertykalne
- Ochrona Konkurencji
- Polityka karania
- Kontrola koncentracji
- Ochrona konsumentów
- Przeszukania – obecność pełnomocnika
- Nowe technologie w pracy UOKIK
- Konkurencja a nowe technologie
Od ponad dwóch lat słychać głosy z różnych środowisk o konieczności uregulowania rynku franczyzy w Polsce, w szczególności o potrzebie zwiększenia ochrony franczyzobiorców. Obecnie zmiany wydają się nieuniknione – nad projektem nowej ustawy pracuje już specjalny zespół do spraw franczyzy, powołany przez Ministra Sprawiedliwości.
Na spotkaniu omawialiśmy takie zagadnienia jak m.in.
- czym jest franczyza oraz dla kogo jest atrakcyjna,
- o czym należy pamiętać tworząc sieć franczyzową – co jest dozwolone, a co jest zakazane;
- o odpowiedzialności franczyzodawcy oraz franczyzobiorcy, czyli jak napisać dobrą umowę franczyzy;
- o zapowiedzianej ustawie – czyli o przewidywanych zmianach w prawie w zakresie franczyzy oraz wnioskach na przyszłość.
Spotkanie poprowadzili: Joanna Affre, Wspólniczka Zarządzająca w kancelarii Affre i Wspólnicy, Wiceprzewodnicząca Komitetu Retail oraz Jakub Sadurski, adwokat w kancelarii Affre i Wspólnicy.
28 września odbyło się trzecie i ostatnie spotkanie
Na trzecim spotkaniu przybliżyliśmy:
- nowe przepisy dotyczące podwójnej jakości produktów wraz z przykładami,
- kiedy mamy do czynienia z personalizowaniem cen i jaki komunikat powinien zostać przedstawiony kupującym, gdy sprzedawca personalizuje ceny.
21 września odbyło się drugie z serii trzech spotkań Komitetu Retail.
Na drugim spotkaniu skupiliśmy się na:
- trzech głównych zasadach pokazywania cen promocyjnych,
- wspomnimy o nieobligatoryjnej czwartej zasadzie, którą zaproponowała Komisja Europejska,
- wyjątkach od stosowania nowych przepisów dotyczących pokazywania cen promocyjnych.
14 września odbyło się pierwsze z serii trzech spotkań Komitetu Retail ze specjalistami z Kancelarii Affre i Wspólnicy sp.k. nt. wdrożenia dyrektywy Omnibus, która weszła w życie 28 maja br. Od tego czasu przedsiębiorcy muszą być gotowi na zmiany dotyczące m.in.:
- zamieszczania opinii o produktach,
- pokazywania cen promocyjnych,
- ‘dual quality’, czyli podwójnej jakości produktów oraz
- zasad dotyczących personalizowania cen.
Podczas pierwszego spotkania rozmawialiśmy o:
- ogólnemu omówieniu powodów uchwalenia przepisów dyrektywy Omnibus oraz implementacji ich do polskich przepisów,
- nowym zasadom zamieszczania opinii o produktach.
Spotkanie prowadziła Dagmara Cieniawska z Kancelarii Affre i Wspólnicy
Producenci, tworząc markę dla swoich produktów, powinni zadbać o to, żeby ich logo (ale także cała komunikacja marketingowa) nawiązująca do ekologiczności, zrównoważonego rozwoju czy ochrony środowiska była zgodna z prawem i nie wprowadzała konsumentów w błąd, żeby nie zostać posądzonym o tzw. greenwashing.
Na spotkaniu omówiliśmy w szczególności:
• jak być „eko” i „bio” zgodnie z prawem;
• jak używać oznaczeń wskazujących na miejsca geograficzne;
• czy każdy produkt może być „vege”;
• kiedy oznaczenie może wprowadzić konsumenta w błąd;
• jakie są konsekwencje naruszeń przepisów prawa żywnościowego.
Prowadzenie:
Marta Miszczuk – radczyni prawna i rzeczniczka patentowa w kancelarii Affre i Wspólnicy sp.k. Specjalizuje się w prawie własności przemysłowej oraz w prawie konkurencji. Doradza przedsiębiorcom w zakresie ochrony praw wyłącznych – szeroko rozumianych praw własności przemysłowej (patentów, praw do znaków towarowych, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, ochrony know-how, transferu technologii) oraz zwalczania nieuczciwej konkurencji, także w internecie.
Podczas spotkania:
- Rozmawialiśmy o zastrzeżeniach Prezesa UOKiK do działalności reklamowej influencerów;
- Omówilismy wnioski z pierwszych kontroli Urzędu;
- Przedstawiliśmy dobre praktyki w zakresie influencer marketingu przyjęte w Polsce oraz w innych jurysdykcjach;
- Przypomnieliśmy, na co uważać przy projektowaniu umów dotyczących współpracy z influencerami (m. in. kwestie wykorzystania wizerunku, akceptacji treści)
Spotkanie poprowadzili eksperci z kancelarii Affre i Wspólnicy.
Podczas spotkania porozmawialiśmy o projekcie nowej ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Przedstawiliśmy także w skrócie założenia nowej ustawy. Czy branża FMCG będzie zmuszona przejść na tzw. umowy net-net?
Projekt nowelizacji polskiej ustawy o VAT wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2021 r. Spotkanie zostało poświęcone szczegółowemu omówieniu zmian.
Agenda spotkania:
- Zmiany w rozliczeniach w handlu wewnątrzwspólnotowym oraz rozszerzenie stosowania MOSS (Mini One Stop Shop)
- Zmiany dotyczące platform pośredniczących (e-commerce)
- Zmiany w rozliczeniach VAT w zakresie importu towarów
Prelegenci:
Tomasz Michalik jest doradcą podatkowym, od ponad 20 lat zajmującym się podatkiem VAT. Jest autorem komentarza do ustawy o VAT oraz wielu publikacji fachowych w wydawnictwach polskich i międzynarodowych. Jest jedynym polskim członkiem Grupy Ekspertów ds. VAT powołanej przez Komisję Europejską.
Jakub Warnieło jest specjalistą w zakresie opodatkowania gospodarki cyfrowej. Autor i współautor wielu opracowań z zakresu VAT, postępowań podatkowych, międzynarodowego prawa podatkowego oraz opodatkowania gospodarki cyfrowej.
Pierwsze spotkanie nowo utworzonego Komitetu Retail przy CCIFP, które odbyło się w dniu 12 stycznia 2021r. w języku angielskim.
Na spotkaniu dyskutowano na temat planowanych podatków oraz możliwych naszych działań w pierwszej połowie 2021 roku.