Komitet Retail

Celem Komitetu Retail jest stworzenie miejsca dyskusji, wymiany doświadczeń dla firm z sektora retail, monitorowanie wyzwań w sektorze oraz szukanie rozwiązań bieżących problemów i wypracowywanie wspólnych stanowisk w stosunku do konsultowanych ustaw.
Przewodniczą Komitetowi:


Uczestniczą w Komitecie:












Najbliższe zebrania komitetów:
Brak wydarzeń z wybranej kategorii
Poprzednie spotkania Komitetu Retail
Francusko-Polska Izba Gospodarcza wzięła udział w konsultacjach publicznych projektu ustawy o franczyzie. Stanowisko będące głosem polskich i francuskich przedsiębiorców działających w ramach Komitetu Retail CCIFP zostało przekazane w dniu 21 sierpnia Ministrowi Sprawiedliwości, którego resort jest odpowiedzialny za propozycje zmian legislacyjnych.
Regulacje dotyczące franczyzy stanowią bardzo istotne zagadnienie ze względu na zrzeszonych w CCIFP franczyzodawców. Rekomendowane przez członków komitetu zmiany w projekcie ustawy mają na celu zbliżenie treści proponowanych przepisów do realiów prowadzenia działalności gospodarczej w ramach franczyzy.
W trakcie opracowywania rekomendacji CCIFP kierowała się tym, by w relacjach między franczyzobiorcą a franczyzodawcą zachować zdrową równowagę. Firmy członkowskie poparły stosowanie dokumentu informacyjnego i zwiększenie ochrony franczyzobiorcy przed nieuczciwymi działaniami franczyzodawców. Jednocześnie zakwestionowaliśmy niektóre z zapisów mogących doprowadzić do pogorszenia sytuacji franczyzodawców, sygnalizując, że obie strony umowy ponoszą ryzyko i wydatki związane z prowadzeniem działalności, poprzez zawarcie umowy franczyzy.
Dziękujemy firmom za zaangażowanie podczas prac nad wypracowaniem wspólnego stanowiska. Podziękowania za opiekę merytoryczną nad całością projektu kierujemy do prawników z Kancelarii Affre & Wspólnicy – mec. Jakuba Sadurskiego i mec. Konrada Biskupa działających pod kierownictwem mec. Joanny Affre, współprzewodniczącej Komitetu Retail.
Członkowie Komitetu Retail reprezentujący podmioty działające w modelu franczyzowym spotkali się w dn. 17 sierpnia, by przyjrzeć się wspólnie projektowi ustawy o franczyzie, który jest aktualnie przedmiotem konsultacji publicznych.
Projekt ustawy regulującej franczyzę ukazał się 31 lipca na stronach Rządowego Centrum Legislacji: https://legislacja.gov.pl/docs//2/12375159/12995560/12995561/dokument633838.pdf
Francusko-Polska Izba Gospodarcza została zaproszona przez Ministerstwo Sprawiedliwości do wzięcia udziału w konsultacjach dokumentu.
Spotkanie komitetu było kontynuacją wcześniejszych prekonsultacji założeń do ustawy franczyzowej, które przekazaliśmy w kwietniu zespołowi ds. franczyzy Ministerstwa Sprawiedliwości.
Spotkanie moderowane przez prawników z kancelarii Affre i Wspólnicy – Jakuba Sadurskiego i Konrada Biskupa, miało na celu zebranie uwag i komentarzy do projektu, które zostaną przekazane resortowi w formie stanowiska firm CCIFP.
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za zaangażowanie i wkład do ważnej dyskusji na temat przyszłych regulacji dotyczących franczyzy.
Komitet Retail CCIFP reprezentowany przez firmy operujące w modelu franczyzowym wypracował stanowisko w ramach konsultacji założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy. Dokument został przekazany 21 kwietnia Zespołowi ds. Franczyzy w Ministerstwie Sprawiedliwości, którym kieruje Marcin Sławecki, szef Gabinetu Politycznego Ministra Sprawiedliwości. Nad pracami grupy roboczej czuwali prawnicy z kancelarii Affre & Wspólnicy pod przewodnictwem adw. Joanny Affre, wiceprzewodniczącej Komitetu Retail CCIFP.
Z perspektywy Komitetu Retail CCIFP kwestia prawnego uregulowanie franczyzy jest zagadnieniem szczególnie istotnym ze względu na zrzeszonych w Izbie franczyzodawców. Rekomendowane przez członków Komitetu zmiany w projekcie ustawy mają na celu zbliżenie treści proponowanych przepisów do realiów prowadzenia działalności gospodarczej w ramach franczyzy. Celem nadrzędnym, który przyświecał członkom Komitetu na etapie wypracowywania stanowiska było zachowanie zdrowej równowagi w relacjach między franczyzobiorcą a franczyzodawcą z uwagi na fakt, iż obie strony umowy ponoszą ryzyko i wydatki związane z prowadzeniem działalności poprzez zawarcie umowy franczyzy. Franczyzodawcy popierają stosowanie dokumentu informacyjnego i zwiększenie ochrony franczyzobiorcy przed nieuczciwymi działaniami franczyzodawców, natomiast działania te nie powinny prowadzić do nadmiernego pogorszenia sytuacji franczyzodawców.
W imieniu firm stowarzyszonych w ramach Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej dziękujemy Ministerstwu Sprawiedliwości za podziękować za możliwość wzięcia udziału w pracach nad projektem ustawy o franczyzie, licząc na kontynuację merytorycznej dyskusji na dalszych etapach pracy nad projektem ustawy.
Dziękujemy wszystkim firmom uczestniczącym w pracach nad wypracowaniem stanowiska za ich aktywny udział w ważnej dyskusji i podzielenie się z nami cenną perspektywą biznesu. Kierujemy również podziękowania dla kancelarii Affre & Wspólnicy pod przewodnictwem adw. Joanny Affre za opiekę merytoryczną nad całością prac Komitetu nad projektem ustawy o franczyzie.
Osoby zainteresowane stanowiskiem prosimy o kontakt z Justyną Rogalińską-Smolak: justyna.smolak@ccifp.pl
We wtorek 28 lutego odbyło się spotkanie Komitetu Retail Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej z przedstawicielami Ministerstwa Sprawiedliwości poświęcone nadchodzącej regulacji franczyzy w Polsce. Naszymi gości byli Marcin Sławecki, szef Gabinetu Politycznego Ministra Sprawiedliwości i przewodniczący zespołu ds. franczyzy oraz Mateusz Magda, sekretarz zespołu ds. franczyzy i ekspert w Biurze Ministra. Moderatorką spotkania była Joanna Affre z Kancelarii Affre i Wspólnicy, wiceprzewodnicząca Komitetu Retail. Przedstawiciele resortu w rzetelny sposób przedstawili aktualne założenia projektu przyszłej ustawy o franczyzie.
Dziękujemy Ministerstwu Sprawiedliwości za przyjęcie zaproszenia oraz dialog z firmami członkowskimi, które oferują różne modele współpracy franczyzowej. Przedstawiciele resortu zapowiedzieli udostępnienie CCIFP głównych założeń projektu, które następnie będą konsultowane w ramach poszczególnych firm. Wspólne stanowisko firm zostanie wypracowane podczas kolejnego spotkania Komitetu Retail zaplanowanego na 21 marca o godz. 14.00 w siedzibie CCIFP, a następnie przekazane zespołowi ds. franczyzy w Ministerstwie Sprawiedliwości.
Pełne podsumowanie spotkania jest dostępne TUTAJ
7 grudnia 2022 r. w ramach Komitetu Retail, odbyło się spotkanie z Prezesem UOKiK odnośnie aktualnych wyzwań biznesu w zakresie polityki antymonopolowej i polityki ochrony konsumentów.. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zagadnienia omawiane na spotkaniu:
- Porozumienia wertykalne
- Ochrona Konkurencji
- Polityka karania
- Kontrola koncentracji
- Ochrona konsumentów
- Przeszukania – obecność pełnomocnika
- Nowe technologie w pracy UOKIK
- Konkurencja a nowe technologie
Od ponad dwóch lat słychać głosy z różnych środowisk o konieczności uregulowania rynku franczyzy w Polsce, w szczególności o potrzebie zwiększenia ochrony franczyzobiorców. Obecnie zmiany wydają się nieuniknione – nad projektem nowej ustawy pracuje już specjalny zespół do spraw franczyzy, powołany przez Ministra Sprawiedliwości.
Na spotkaniu omawialiśmy takie zagadnienia jak m.in.
- czym jest franczyza oraz dla kogo jest atrakcyjna,
- o czym należy pamiętać tworząc sieć franczyzową – co jest dozwolone, a co jest zakazane;
- o odpowiedzialności franczyzodawcy oraz franczyzobiorcy, czyli jak napisać dobrą umowę franczyzy;
- o zapowiedzianej ustawie – czyli o przewidywanych zmianach w prawie w zakresie franczyzy oraz wnioskach na przyszłość.
Spotkanie poprowadzili: Joanna Affre, Wspólniczka Zarządzająca w kancelarii Affre i Wspólnicy, Wiceprzewodnicząca Komitetu Retail oraz Jakub Sadurski, adwokat w kancelarii Affre i Wspólnicy.
28 września odbyło się trzecie i ostatnie spotkanie
Na trzecim spotkaniu przybliżyliśmy:
- nowe przepisy dotyczące podwójnej jakości produktów wraz z przykładami,
- kiedy mamy do czynienia z personalizowaniem cen i jaki komunikat powinien zostać przedstawiony kupującym, gdy sprzedawca personalizuje ceny.
21 września odbyło się drugie z serii trzech spotkań Komitetu Retail.
Na drugim spotkaniu skupiliśmy się na:
- trzech głównych zasadach pokazywania cen promocyjnych,
- wspomnimy o nieobligatoryjnej czwartej zasadzie, którą zaproponowała Komisja Europejska,
- wyjątkach od stosowania nowych przepisów dotyczących pokazywania cen promocyjnych.
14 września odbyło się pierwsze z serii trzech spotkań Komitetu Retail ze specjalistami z Kancelarii Affre i Wspólnicy sp.k. nt. wdrożenia dyrektywy Omnibus, która weszła w życie 28 maja br. Od tego czasu przedsiębiorcy muszą być gotowi na zmiany dotyczące m.in.:
- zamieszczania opinii o produktach,
- pokazywania cen promocyjnych,
- ‘dual quality’, czyli podwójnej jakości produktów oraz
- zasad dotyczących personalizowania cen.
Podczas pierwszego spotkania rozmawialiśmy o:
- ogólnemu omówieniu powodów uchwalenia przepisów dyrektywy Omnibus oraz implementacji ich do polskich przepisów,
- nowym zasadom zamieszczania opinii o produktach.
Spotkanie prowadziła Dagmara Cieniawska z Kancelarii Affre i Wspólnicy
Producenci, tworząc markę dla swoich produktów, powinni zadbać o to, żeby ich logo (ale także cała komunikacja marketingowa) nawiązująca do ekologiczności, zrównoważonego rozwoju czy ochrony środowiska była zgodna z prawem i nie wprowadzała konsumentów w błąd, żeby nie zostać posądzonym o tzw. greenwashing.
Na spotkaniu omówiliśmy w szczególności:
• jak być „eko” i „bio” zgodnie z prawem;
• jak używać oznaczeń wskazujących na miejsca geograficzne;
• czy każdy produkt może być „vege”;
• kiedy oznaczenie może wprowadzić konsumenta w błąd;
• jakie są konsekwencje naruszeń przepisów prawa żywnościowego.
Prowadzenie:
Marta Miszczuk – radczyni prawna i rzeczniczka patentowa w kancelarii Affre i Wspólnicy sp.k. Specjalizuje się w prawie własności przemysłowej oraz w prawie konkurencji. Doradza przedsiębiorcom w zakresie ochrony praw wyłącznych – szeroko rozumianych praw własności przemysłowej (patentów, praw do znaków towarowych, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, ochrony know-how, transferu technologii) oraz zwalczania nieuczciwej konkurencji, także w internecie.
Podczas spotkania:
- Rozmawialiśmy o zastrzeżeniach Prezesa UOKiK do działalności reklamowej influencerów;
- Omówilismy wnioski z pierwszych kontroli Urzędu;
- Przedstawiliśmy dobre praktyki w zakresie influencer marketingu przyjęte w Polsce oraz w innych jurysdykcjach;
- Przypomnieliśmy, na co uważać przy projektowaniu umów dotyczących współpracy z influencerami (m. in. kwestie wykorzystania wizerunku, akceptacji treści)
Spotkanie poprowadzili eksperci z kancelarii Affre i Wspólnicy.
Podczas spotkania porozmawialiśmy o projekcie nowej ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Przedstawiliśmy także w skrócie założenia nowej ustawy. Czy branża FMCG będzie zmuszona przejść na tzw. umowy net-net?
Projekt nowelizacji polskiej ustawy o VAT wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2021 r. Spotkanie zostało poświęcone szczegółowemu omówieniu zmian.
Agenda spotkania:
- Zmiany w rozliczeniach w handlu wewnątrzwspólnotowym oraz rozszerzenie stosowania MOSS (Mini One Stop Shop)
- Zmiany dotyczące platform pośredniczących (e-commerce)
- Zmiany w rozliczeniach VAT w zakresie importu towarów
Prelegenci:
Tomasz Michalik jest doradcą podatkowym, od ponad 20 lat zajmującym się podatkiem VAT. Jest autorem komentarza do ustawy o VAT oraz wielu publikacji fachowych w wydawnictwach polskich i międzynarodowych. Jest jedynym polskim członkiem Grupy Ekspertów ds. VAT powołanej przez Komisję Europejską.
Jakub Warnieło jest specjalistą w zakresie opodatkowania gospodarki cyfrowej. Autor i współautor wielu opracowań z zakresu VAT, postępowań podatkowych, międzynarodowego prawa podatkowego oraz opodatkowania gospodarki cyfrowej.
Pierwsze spotkanie nowo utworzonego Komitetu Retail przy CCIFP, które odbyło się w dniu 12 stycznia 2021r. w języku angielskim.
Na spotkaniu dyskutowano na temat planowanych podatków oraz możliwych naszych działań w pierwszej połowie 2021 roku.