Komitet Podatkowo-Finansowy
Celem Komitetu Podatkowo-Finansowego jest wspólne wypracowywanie stanowisk w odpowiedzi na zmiany projektów i nowelizacje ustaw, praca nad rozwiązaniami ułatwiającymi prowadzenie biznesu w Polsce w obszarze podatków, informowanie o planowanych zmianach w zakresie podatków, pomoc w zrozumieniu skomplikowanych regulacji prawnych i ich wpływu na rozwój firmy oraz omawianie problemów i rozwiązań kluczowych kategorii w dziedzinie podatków.
Przewodniczą Komitetowi:
Monika LEWANDOWSKA
Senior Manager, CRIDO
Ekspertka Komitetu
Agnieszka WNUK
Partner, Doradca podatkowy, QUIDEA
Ekspertka Komitetu
Uczestniczą w Komitecie:
Najbliższe zebrania komitetów:
Brak wydarzeń z wybranej kategorii
Poprzednie spotkania Komitetu Podatkowo-Finansowego
W dniu 3 września 2024 r. opublikowany został finalny projekt ustawy zmieniającej podatek od nieruchomości. Pierwszy projekt wywołał wiele emocji i obaw wśród przedsiębiorców – wiele rozwiązań pojawiających się w nim mogło skutkować znacznym zwiększeniem ciężarów podatkowych ponoszonych przez biznes.
W toku konsultacji publicznych ok. 200 podmiotów zgłosiło uwagi i propozycje zmian w projekcie. Aktywnie w tym procesie uczestniczyła też CCIFP. Po wytężonych pracach Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję projektu, która w założeniu będzie stanowiła próbę pogodzenia wizji MF z postulatami biznesu.
Podczas spotkania Komitetu Podatkowo-Finansowego CCIFP, które odbyło się online 12 września 2024 r., eksperci Crido: Magdalena Kuźniarska i Daniel Panek, omówili ostateczne zapisy projektu, oceniając, na ile realizują one postulaty zgłaszane przez podatników i jak ostatecznie wpłyną one na rozliczenia podatkowe w 2025 r.
Bardzo dziękujemy za zaangażowanie firmom uczestniczącym w tworzeniu stanowiska CCIFP w toku konsultacji społecznych. Dziękujemy także ekspertom Crido za nadzór merytoryczny nad całością procesu konsultacji.
Ministerstwo Finansów zaprezentowało projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, który po raz pierwszy od ponad dwóch dekad wprowadza znaczące zmiany w przepisach dotyczących podatku od nieruchomości. Choć początkowo planowane zmiany miały być minimalne, opublikowany projekt pokazał, że są one istotne z perspektywy przedsiębiorców i mogą dla nich stanowić poważne wyzwanie.
Nowe regulacje wejdą w życie już w styczniu 2025 r., a przedsiębiorcy będą musieli złożyć pierwsze deklaracje podatkowe zgodnie z nowymi zasadami. Oznacza to, że po wprowadzeniu zmian pozostanie mało czasu na ich wdrożenie.
Podczas spotkania online Komitetu Podatkowo-Finansowego CCIFP, które odbyło się 27 czerwca, przyjrzeliśmy się zmianom w podatku od nieruchomości, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów problematycznych. Prowadzący spotkanie eksperci z Crido: Daniel Panek oraz Magdalena Kuźniarska, wyjaśnili, w jaki sposób nowe regulacje mogą wpłynąć na opodatkowanie różnych rodzajów nieruchomości, podpowiadając, jak najlepiej przygotować się do nowelizacji, aby zminimalizować ryzyka podatkowe.
Konsekwencją spotkania było przygotowanie stanowiska firm członkowskich CCIFP, które 8 lipca zostało skierowane do Ministerstwa Finansów.
Dziękujemy firmom za zaangażowanie w proces konsultowania projektu, a ekspertom Crido za prawną i merytoryczną koordynację procesu konsultacji.
Tematem spotkania Komitetu Podatkowo-Finansowego CCIFP, które odbyło się 4 czerwca był projekt polskiej ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych. Dokument, który ujrzał światło dzienne 25 kwietnia br. stanowi implementację postanowień Dyrektywy Rady (UE) 2022/2523 o globalnym minimalnym opodatkowania. Oprócz ryzyka dodatkowego obciążenia podatkowego (dla grup kapitałowych o skonsolidowanych przychodach księgowych wynoszących co najmniej 750 mln EUR), z nowym reżimem wiązać się będą rozbudowane obowiązki analityczne i sprawozdawcze. Dodatkowo, ze względu na korzyści podatkowe wynikające z ulg podatkowych, opodatkowanie wyrównawcze ma szczególne znaczenie dla spółek korzystających z tego rodzaju preferencji.
Podczas spotkania z ekspertami EY Polska omówiliśmy kluczowe zasady działania nowego reżimu, wskazując jak przygotować się do nowych obowiązków czekających spółki.
Spotkanie poprowadzili: Hubert Rogoziński, partner w zespole Financial Accounting Advisory Services; dr Filip Majdowski, dyrektor w zespole International Tax and Transaction Services, były doradca Ministra Finansów, polski negocjator BEPS 2.0., członek Komitetu Sterującego OECD/G20 projektu BEPS 2.0.; Arkadiusz Kołłątaj, starszy menedżer w zespole International Tax and Transaction Services i Anna Pypkowska, menedżer w zespole International Tax and Transaction Services.
W dniu 17 kwietnia w siedzibie CCIFP członkowie Komitetu Podatkowo-Finansowego spotkali się, by podsumować aktualną rzeczywistość prowadzenia kontroli w zakresie cen transferowych.
Gośćmi spotkania byli:
- Przemysław Chojnacki - Zastępca Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie;
- Zbigniew Stawiński - Glówny Ekspert Skarbowy, Mazowiecki Urząd Celno – Skarbowy w Warszawie;
- Sławomir Pilarczyk – Partner w zespole postępowań podatkowych Crido;
- Adam Zbroiński – Menadżer w zespole cen transferowych Crido.
Uczestnicy spotkania mogli:
- usłyszeć głos przedstawicieli organów oraz środowiska doradczego na temat aktualnej praktyki prowadzenia kontroli cen transferowych
- poznać doświadczenia przedstawicieli Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie uczestniczenia w międzynarodowych kontrolach (MLC/Joint Audit)
- zapoznać się z postulatami i ideami wprowadzania i stosowania konsensualnych trybów kontroli
- wziąć udział w dyskusji na temat badania rzeczywistego przebiegu transakcji
- zapoznać się ze statystykami dotyczącymi kontroli cen transferowych
- dowiedzieć się o instrumentach ograniczających ryzyko w zakresie cen transferowych.
Dziękujemy za wartościowe spotkanie i możliwość wymiany doświadczeń.
W dniu 11 kwietnia miało miejsce kolejne spotkanie Komitetu Podatkowo-Finansowego CCIFP, w którym uczestniczyli także przedstawiciele innych izb bilateralnych zrzeszonych w ramach IGCC (International Group of Chambers of Commerce). Wydarzenie było poświęcone Dyrektywie Pillar 2 – zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, niebawem do konsultacji pojawić ma się projekt wdrażający globalny podatek minimalny w Polsce.
📌 W trakcie spotkania, eksperci Tomasz Bartoszek, partner w CRIDO oraz Sören Godniak, senior manager w CRIDO omówili kluczowe zagadnienia ważne z perspektywy biznesu:
✔ Kogo obejmą przepisy oraz jakie wyłączenia i ograniczenia podmiotowe są przewidziane w Dyrektywie?
✔ Od kiedy będą obowiązywać nowe przepisy?
✔ Jakie są etapy kalkulacji podatku wyrównawczego (top-up tax)?
✔ Kto będzie musiał zapłacić podatek wyrównawczy?
✔ Jakie obowiązki formalne i raportowania zostaną nałożone na polskie podmioty?
Dla przypomnienia: wdrożenie Dyrektywy może skutkować dla firm będących częścią dużej grupy kapitałowej (zagranicznej / polskiej) koniecznością zapłaty w Polsce tzw. podatku wyrównawczego do efektywnej stawki podatkowej 15%. Dodatkowo, Dyrektywa wprowadza szereg nowych przepisów związanych z wyliczeniem podatku minimalnego. Już dziś powoduje to konieczność dokonania złożonych kalkulacji z uwzględnieniem danych podatkowo-finansowych, które do tej pory mogły nie być w organizacji w ogóle zbierane.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w spotkaniu i merytoryczną dyskusję.
W dniu 1 lutego odbyło się pierwsze w tym roku spotkanie Komitetu Podatkowo-Finansowego CCIFP w gronie dyrektorów finansowych firm członkowskich będące okazją do podsumowania głównych międzysektorowych wyzwań w obszarze podatkowym. Spotkanie prowadziła Agnieszka Wnuk, partnerka i doradczyni podatkowa w Quidea, współprzewodnicząca komitetu.
Jednym z głównych tematów było przesunięcie terminu wdrożenia obligatoryjnego KSeF i niepewność dotycząca nowej daty wejścia w życie systemu. Mając na uwadze nadchodzący audyt techniczny, który ma na celu ocenę poziomu przygotowania systemu oraz niezbędnych zmian i usprawnień, członkowie CCIFP zdecydowali o przekazaniu Ministerstwu Finansów listy zidentyfikowanych zagadnień problematycznych, których uwzględnienie pozwoliłoby wyeliminować główne wątpliwości i trudności. Przedmiotem dyskusji były również inne trudności techniczne, które napotykają firmy podczas raportowania podatkowego. Świadczą one przede wszystkim o ograniczeniach technicznych systemów do raportowania, które mogą się jeszcze bardziej uwidocznić w związku z wejściem w życie kolejnych obowiązków, w tym np. JPK KR.
Efektem spotkania było opracowanie obszernej listy postulatów dotyczących kwestii technicznych w powyższych obszarach, które CCIFP skieruje do Ministerstwa Finansów.
Poznaliśmy nowego Ministra Finansów w rządzie Donalda Tuska. Stery resortu przejął Andrzej Domański, a zmiana na tym stanowisku była dla nas pretekstem do podsumowania głównych międzysektorowych wyzwań z zakresu prawa podatkowego, które odzwierciedlają najpilniejsze potrzeby firm członkowskich.
Działając w imieniu IGCC (International Group of Chambers of Commerce), skierowaliśmy 20 grudnia na ręce nowego Ministra listę postulatów, która zawiera uwagi zgłaszane poprzednim władzom w ramach konsultacji społecznych na przestrzeni kilku ostatnich lat. Chcemy, by ten dokument był punktem wyjścia do spotkań z przedstawicielami parlamentu i rządu nowej kadencji.
Na liście poruszonych przez IGCC kwestii znalazły się:
- Potrzeba transparentnego sposobu procedowania zmian w podatkach.
- Zmiana jakości relacji przedsiębiorców z organami skarbowymi.
- Podatek u źródła.
- Krajowy System e-Faktur (KSeF).
- Składka na ubezpieczenie zdrowotne.
- Raportowanie JPK CIT.
- Potrzeba rewizji minimalnego podatku dochodowego.
- Globalny podatek minimalny (Pillar 2) i DAC7.
Postulaty zostały opracowane przez współprzewodniczące Komitetu Podatkowo-Finansowego CCIFP: Agnieszkę Wnuk, partnerkę i doradczynię podatkową w Quidea oraz Monikę Lewandowską, doradczynię podatkową i partnerkę w Crido.
IGCC (Międzynarodowa Grupa Izb Handlowych w Polsce) powstała w 2005 r. w celu stworzenia jednolitej platformy do komunikacji dla międzynarodowego środowiska przedsiębiorstw z władzami Rzeczpospolitej. Obecnie IGCC skupia 17 Izb Handlowych, które reprezentują 23 kraje i ponad 2700 przedsiębiorstw, przedstawicieli najbardziej znaczących inwestorów zagranicznych na polskim rynku, zatrudniających bezpośrednio ponad 800 tysięcy osób.
Dziękujemy wszystkim firmom za udział w procesie konsultacji oraz ekspertkom CCIFP za koordynację procesu i cenne wsparcie merytoryczne.
W dniu 6 grudnia miało miejsce spotkanie Komitetu Podatkowo-Finansowego w formule angażującej członków izb bilateralnych zrzeszonych w IGCC (International Group of Chambers of Commerce).
Spotkanie miało na celu analizę wspólnych międzysektorowych wyzwań w obszarze podatków i finansów, które zostały przygotowane przez współprzewodniczące Komitetu Podatkowo-Finansowego CCIFP w oparciu o uwagi i postulaty zgłoszone dotychczas przez firmy członkowskie IGCC. Efektem wspólnych prac będzie wypracowanie dokumentu, który stanie się punktem wyjścia do spotkań i rozmów z przedstawicielami parlamentu i rządu nowej kadencji. Wśród głównych kwestii poruszanych przez firmy znalazły się m.in.:
- transparentny sposób procedowania zmian w podatkach;
- zmiany jakości relacji przedsiębiorców z organami skarbowymi;
- podatek u źródła;
- Krajowy System e-Faktur (KSeF);
- odroczenie wejścia w życie raportowania JPK CIT;
- globalny podatek minimalny (Pillar 2) i DAC7 – dyrektywy w transpozycji których Polska jest opóźniona.
Spotkanie poprowadziły Agnieszka Wnuk, partnerka i doradczyni podatkowa w Quidea oraz Monika Lewandowska, doradczyni podatkowa i partnerka w Crido, współprzewodniczące Komitetu Podatkowo-Finansowego CCIFP.
Członkowie Komitetu Podatkowo-Finansowego CCIFP spotkali się 9 listopada w gronie dyrektorów finansowych firm członkowskich, by podsumować bieżące wyzwania w obszarze finansów.
Spotkanie moderowały współprzewodniczące komitetu: Agnieszka Wnuk, doradczyni podatkowa i partnerka w Quidea oraz Monika Lewandowska, doradczyni podatkowa i partnerka w Crido.
Spotkanie było okazją do analizy sytuacji po wyborach parlamentarnych. Dyskutowaliśmy o możliwych zmianach, jakich należy się spodziewać w resorcie finansów oraz o przyszłości inicjatyw legislacyjnych byłego rządu. Podsumowaliśmy także aktualne wyzwania firm w ramach różnych sektorów reprezentowanych na spotkaniu. Nasi goście mieli także możliwość wymiany doświadczeń i networkingu.
Na kolejne spotkanie w gronie CFO zapraszamy w czwartek 1 lutego o godz. 10.00. Więcej informacji i zapisy TUTAJ
Od czego zacząć wdrożenie e-faktury? Na co zwrócić uwagę przy wyborze rozwiązania IT dla KSeF? Jakie będą najważniejsze skutki wejścia w życie KseF? Na te i wiele innych pytań próbowaliśmy odpowiedzieć podczas spotkania z dr. Andrzejem Pałysem z PwC Polska, doradcą podatkowym, a także praktykiem projektów z obszaru technologii podatkowych, który jest jednym z najlepszych specjalistów w zakresie KSeF w Polsce. W spotkaniu, które odbyło się 13 października w siedzibie CCIFP uczestniczyło prawie 30 przedstawicieli francuskich i polskich firm, dla których krajowy system e-faktur będzie narzędziem obowiązkowym od 1 lipca 2024 roku.
Pełne podsumowanie spotkania jest dostępne TUTAJ
Kontrole podatkowe cen transferowych na przestrzeni ostatnich lat stały się coraz częstsze, a przede wszystkim bardziej skuteczne. O tym zjawisku rozmawialiśmy w gronie członków Komitetu Podatkowo-Finansowego podczas spotkania, które odbyło się 20 września w siedzibie CCIFP.
Eksperci z KPMG Polska: Monika Palmowska, Partner; Mariusz Jurkiewicz, Senior Tax Manager; Paulina Szemiel, Tax Manager i Karolina Zemczak, Tax Consultant przedstawili aktualne statystyki dotyczące kontroli TP. Omówiliśmy także główne transakcje będące przedmiotem kontroli podatkowych i celno-skarbowych w 2022 r., jak również narzędzia do typowania podmiotów do kontroli: TPR-C, CBC-R/ CBC-P, CIT-8, JPK_VAT. Nasi eksperci opisali przebieg kontroli oraz dalsze losy podatnika w razie stwierdzenia nieprawidłowości.
Pełne podsumowanie spotkania dostępne jest TUTAJ
Komitet Podatkowo-Finansowy wziął udział w konsultacjach publicznych projektu ustawy o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw z dnia 19 czerwca 2023 roku.
W dniu 31 sierpnia dokument został przekazany do Ministerstwa Finansów wraz z deklaracją chęci udziału członków CCIFP w konsultacjach na kolejnych etapach prac legislacyjnych.
Dziękujemy Agnieszce Wnuk, współprzewodniczącej Komitetu Podatkowo-Finansowego CCIFP, doradczyni podatkowej i partnerce Quidea za merytoryczne wsparcie na wszystkich etapach wypracowywania stanowiska. Podziękowania kierujemy również do firm aktywnie uczestniczących w konsultacjach.
Treść stanowiska dostępna jest TUTAJ
Komitet Podatkowo-Finansowy rozpoczął cykl powakacyjnych spotkań dyskusją w gronie dyrektorów finansowych firm członkowskich, która odbyła się 31 sierpnia w siedzibie CCIFP. Wydarzenie przeznaczone dla niepolskojęzycznych CFOs dotyczyło bieżących wyzwań spółek z kapitałem międzynarodowym związanych z polskim systemem podatkowym i finansowym. W gronie firm reprezentujących różne sektory biznesu omawialiśmy takie zagadnienia jak KSeF, podatek u źródła, ceny transferowe, kontrole podatkowe czy podatek od nieruchomości. Dyskusję moderowały współprzewodniczące Komitetu Podatkowo-Finansowego CCIFP: Agnieszka Wnuk, doradczyni podatkowa i partnerka w Quidea oraz Monika Lewandowska, doradczyni podatkowa i partnerka w Crido. Spotkanie było również okazją do networkingu i wymiany doświadczeń.
Dziękujemy wszystkim gościom za aktywne uczestnictwo i zapraszamy na kolejne spotkanie w gronie CFOs zaplanowane na 9 listopada (godz. 10.00). Będzie ono dotyczyć potencjalnych zmian w podatkach, których należy się spodziewać po wyborach parlamentarnych.
Ministerstwo Finansów poinformowało 20 czerwca o rozpoczęciu konsultacji w sprawie zmian w Ordynacji podatkowej. Ich przedmiotem jest wstępny projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw wraz z jego uzasadnieniem (uwagi zbierane są do 31 sierpnia br.). Kilka tygodni później – 4 lipca, na Twitterze MF ukazał się wpis, zgodnie z którym zmiany z Ordynacji podatkowej nie zostały wpisane do wykazu prac legislacyjnych i projekt nie będzie procedowany. Jednak według zapewnień Departamentu Polityki Podatkowej MF decyzja ta nie ma wpływu na przebieg konsultacji. Dlatego podczas ostatniego spotkania Komitetu Podatkowo-Finansowego, które odbyło się 12 lipca, w gronie firm reprezentujących różne sektory biznesu podjęliśmy się wstępnej analizie projektu zmian. Spotkanie poprowadziła Agnieszka Wnuk, współprzewodnicząca Komitetu Podatkowo-Finansowego, doradczyni podatkowa i partnerka w Quidea. Dziękujemy firmom za uczestnictwo. Zainteresowanych będziemy informować o kolejnych etapach prac, których efektem będzie przekazanie MF wspólnego stanowiska firm członkowskich CCIFP.
Celem spotkania Komitetu Podatkowo-Finansowego było podsumowanie strategicznych postulatów, które w imieniu członków Komitetu zostaną zaadresowane do przedstawicieli głównych partii politycznych podczas spotkań organizowanych przez CCIFP z okazji roku wyborczego.
Gośćmi pierwszego z nich (13.04.2023) będą Izabela Leszczyna i Janusz Cichoń z Koalicji Obywatelskiej.
W trakcie rozmów opracowaliśmy listę strategicznych zagadnień, kluczowych z punktu rozwoju biznesu, które wytyczą tor naszych rozmów z politykami. Członkowie komitetu planują opowiedzieć o systemowych problemach przedsiębiorców w obszarze podatków, wynikających głównie ze zmian w przepisach wprowadzonych w ostatnich latach oraz zmieniającego się podejścia administracji skarbowej.
Spotkanie moderowały współprzewodniczące Komitetu Podatkowo-Finansowego – Agnieszka Wnuk (Quidea) i Monika Lewandowska (Crido).
W dniu 23 marca w ramach Komitetu Podatkowo-Finansowego CCIFP odbyło się szkolenie dotyczące implementacji ustawy Sapin II przeznaczone dla przedstawicieli podmiotów będących częścią dużych francuskich grup kapitałowych. Spotkanie poprowadziła Joanna Jasiewicz, adwokat w praktyce prawa pracy warszawskiego biura Gide. Podczas indywidualnych konsultacji będących częścią spotkania towarzyszyła jej Joanna Karkoszka, avocate au Barreau de Paris oraz adwokat przy Izbie Adwokackiej w Warszawie z zespołu fuzji i przejęć oraz prawa spółek warszawskiego biura Gide.
Program spotkania obejmował poniższe kwestie:
1. Określenie zakresu podmiotowego i przedmiotowego ustawy.
2. Proces wdrożenia Sapin II.
3. Ustawa nr 2022-401 (ustawa Wasermana z 21.03.2022) o poprawie ochrony sygnalistów.
Podczas spotkania poruszyliśmy również kwestię wyzwań prawnych wynikających ze współistnienia francuskich regulacji z polskim projektem systemu ochrony sygnalistów, jak również postępowań wewnętrznych w zderzeniu z postepowaniem karnym związanym z odpowiedzialnością podmiotów zbiorowych.
Pełne podsumowanie dostępne jest TUTAJ
W dniu 14 marca 2023 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o konsultacjach projektów rozporządzeń zmieniających rozporządzenia w sprawie informacji o cenach transferowych. Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano treść projektowanych nowelizacji rozporządzeń w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatków dochodowych: od osób prawnych i osób fizycznych. Rozporządzenia będą miały zastosowanie do raportowania cen transferowych za rok podatkowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2021 r.
Najważniejsze zmiany w rozporządzeniach są pokłosiem uchylenia przepisów odnoszących się do obowiązku wykazywania informacji dotyczących transakcji, o których była mowa w art. 11o ust. 1a ustawy o CIT oraz 23za ust. 1a ustawy o PIT, czyli tzw. „pośrednich transakcji rajowych”. W projektowanych rozporządzeniach zmodyfikowano również sposób przedstawiania w informacji o statusie mikro- lub małego przedsiębiorcy w rozumieniu art. 11q ust. 3a i 3b ustawy o CIT (art. 23zc ust. 3a ustawy o PIT). Ponadto z uwagi na zmianę brzmienia art. 11i ustawy o CIT (art. 23u ustawy o PIT), zaproponowano zmianę treści oświadczenia dla podmiotów zawierających „transakcje rajowe”, o których mowa w art. 11o ust. 1 ustawy o CIT ( 23za ust. 1 ustawy o PIT). Ze względu na proponowane zmiany do rozporządzenia i sposobu raportowania cen transferowych, nowelizacja przewiduje również niewielkie dostosowanie załącznika do rozporządzenia, zawierającego objaśnienia co do sposobu wypełnienia informacji TPR.
Komitet Podatkowo-Finansowy działający w ramach CCIFP przedstawił swoje stanowisko w zakresie konsultacji projektu z dnia 7 lutego 2023 r. ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw. Merytorycznego wsparcia udzielił zespół KPMG kierowany przez r. pr. Wojciecha Majkowskiego.
Dnia 1 marca 2023 r. upłynął termin na przekazanie uwag do ww. projektu ustawy, który ma stanowić implementację tzw. dyrektywy DAC7. Nowe regulacje mają przeciwdziałać ograniczonej dostępności danych dotyczących dochodów uzyskanych przez podatników za pośrednictwem platform cyfrowych. Efektem regulacji ma być możliwość stworzenia wspólnych, unijnych ram sprawozdawczości, które są konieczne do zgłaszania dochodów uzyskiwanych za pośrednictwem tychże platform.
W związku z powyższym, Komitet Podatkowo-Finansowy wystosował uwagi do projektu przepisów dotyczące m.in. niejasności definicyjnych, zasad składania informacji i dokonywania ich korekt, technicznych aspektów raportowania czy nadmiernie wygórowanych sankcji administracyjnych oraz karnych skarbowych. Ponadto zwrócono uwagę na szereg występujących już na tym etapie wątpliwości dotyczących projektu ustawy w jej obecnym brzmieniu oraz przyszłych aktów wykonawczych.
Podsumowanie prac i link do dokumentu TUTAJ
6 lutego 2023 r. odbyło się spotkanie Komitetu Podatkowo-Finansowego CCIFP z Ministerstwem Finansów. Jego celem było poruszenie kwestii, które będą kluczowe dla przedsiębiorców w 2023 roku. Naszymi gośćmi byli przedstawiciele Ministerstwa Finansów: Anna Mytyk, zastępczyni dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług oraz Jarosław Szatański, dyrektor Departamentu Podatków Dochodowych. Spotkanie moderowały współprzewodniczące Komitetu Podatkowo-Finansowego – Monika Lewandowska (CRIDO) i Agnieszka Wnuk (QUIDEA).
Podczas spotkania poruszyliśmy poniższe tematy:
- KSEF i dalszy harmonogram prac w tym zakresie, po zmianach komunikowanych przez MF w ubiegłym tygodniu: w pierwszym kwartale 2023 powinien pojawić się ostateczny projekt ustawy. Prawdopodobnie odbędzie się również dodatkowe spotkanie z przedstawicielami biznesu, na którym będą omawiane m.in. ewentualne dalsze wątpliwości w zakresie schemy (nowej struktury logicznej sprawozdań finansowych).
- Podatek u źródła – również w pierwszym kwartale 2023 ma pojawić się projekt objaśnień w zakresie WHT, ale będzie on ograniczony do zagadnień związanych z rzeczywistym właścicielem płatności.
- Odroczenie raportowania / płatności podatku w zakresie CIT – MF potwierdza, że trwają analizy w tym zakresie, niewykluczone że odroczenie będzie szersze i będzie dotyczyć również raportowania TP (cen transferowych).
- Implementacja globalnego podatku minimalnego (Filar 2) i podatku „cyfrowego” (Filar 1) – w tej chwili jeden z priorytetów departamentu podatków dochodowych – wyzwaniem jest bardzo krótki czas na implementację skomplikowanych przepisów.
- Zmiany w CIT po Polskim Ładzie: opodatkowanie reorganizacji kapitałowych / podatek od przerzuconych dochodów / ulgi podatkowe – przedstawiciele MF zadeklarowali otwartość, aby poprzez objaśnienia lub ewentualne zmiany legislacyjne objaśniać niejasności wynikające z tych przepisów.
- Ministerstwo Finansów poprosiło o listę zagadnień dotyczących reorganizacji kapitałowych problematycznych w praktyce. Być może również w tym zakresie pojawią się objaśnienia lub interpretacja ogólna. Planujemy przesłać listę wątpliwości związanych z opodatkowaniem podziałów, połączeń i aportów od 2022 r. Jeśli mają Państwo tematy, które wymagają wyjaśnienia i zajęcia stanowiska przez MF, uprzejmie prosimy o informację do 28 lutego.
Przedstawiciele resortu finansów wskazali, że z uwagi na rok wyborczy i determinowany nim kalendarz prac legislacyjnych, przestrzeń na dodatkowe zmiany w podatkach jest niewielka – co wydaje się dobrą wiadomością dla biznesu.
Pełne podsumowanie jest dostępne TUTAJ
7 lipca br. odbyło się spotkanie Komitetu Finansowo-Podatkowego CCIFP z przedstawicielami Ministerstwa Finansów w związku z konsultacjami publicznymi projektu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.
W zakresie podatku u źródła głównym obszarem dyskusji był temat oświadczeń płatnika zarówno co do kształtu regulacji, które mają obowiązywać od 2023 roku, jak również podejścia za 2022 rok z którymi płatnicy spotykają się na gruncie obecnie obowiązujących przepisów.
Ze strony MF w spotkaniu uczestniczyli: P. Maja Kowalewska (Zastępca Dyrektora), P. Katarzyna Kuder (Naczelnik Wydziału), P. Cezary Krysiak (Naczelnik Wydziału)]. Spotkanie poświęcone było dyskusji na temat nowego (projektowanego) brzmienia art. 11i pkt 2 oraz 11o ustawy o CIT.
Ministerstwo podkreśliło, że ich celem jest uproszczenie obecnych regulacji rajowych i jest otwarte na uwagi w ramach konsultacji publicznych (termin na ich złożenie upływa 12 lipca br.).
Najwięcej czasu odnośnie innych kwestii w zakresie CIT poświęcono tematowi podatku minimalnego. Ministerstwo Finansów jest otwarte na zorganizowanie dodatkowego spotkania, które będzie poświęcone tylko temu zagadnieniu.
W poniedziałek 04/07 odbyło się spotkanie robocze Komitetu Finansowo-Podatkowego, przygotowujące stanowisko IGCC w zakresie:
- WHT – prowadzone przez Monikę Lewandowską, CRDIO
- Ceny transferowe – prowadzone przez Ewelina Stamblewska-Urbaniak, CRIDO
- CIT – prowadzone przez Agnieszkę Wnuk, MDDP
Stanowisko powstaje w ramach konsultacji publicznych projektu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, których rozpoczęcie ogłosiło Ministerstwo Finansów.
20 czerwca 2022 roku miało miejsce spotkanie z przedstawicielami firm członkowskich Międzynarodowej Grupy Izb Handlowych – IGCC z Ministerstwem Finansów, w temacie podatku u źródła. Spotkanie dotyczyło zagadnienia, jakim dla firm jest możliwość stosowania preferencji w podatku u źródła w oparciu o tzw. oświadczenie zarządu płatnika. W ślad za spotkaniem Monika Lewandowska z CRIDO, wieceprzewodnicząca Komitetu Finansowo-Podatkowego przy CCIFP, przygotowała, w oparciu o przekazywane przez biznes uwagi, stanowisko IGCC.
CCIFP prowadzi w imieniu IGCC dialog z Ministerstwem Finansów odnośnie przepisów o WHT od października 2018 roku.
Pełna treść stanowiska poniżej:
"Szanowny Panie,
W pierwszej kolejności chcielibyśmy podziękować za spotkanie z przedstawicielami firm członkowskich Międzynarodowej Grupy Izb Handlowych - IGCC (dalej: IGCC), które miało miejsce 20 czerwca 2022 roku i za chęć kontynuowania dialogu w temacie podatku u źródła.
Niniejszym pismem chcielibyśmy również zaadresować i podkreślić wagę i priorytetowość tematu, jakim dla firm jest możliwość stosowania preferencji w podatku u źródła w oparciu o tzw. oświadczenie zarządu płatnika.
Jako Izba otrzymaliśmy sygnały od Firm (również spoza Izby), iż w rozmowach z Lubelskim Urzędem Skarbowym spotykają się ze stanowiskiem, że w trakcie roku możliwe jest tylko jednorazowe złożenie oświadczenia podstawowego w zakresie danego podatnika/płatności (a tym samym po upływie ważności tego oświadczenia należy pobierać podatek i występować o jego zwrot). Jak rozumiemy, stanowisko to opiera się na wąskiej interpretacji przepisów art. 26. 7c i 7f ustawy o CIT - złożenie oświadczenia za miesiąc przekroczenia kwoty 2 mln złotych i możliwość stosowania go przez kolejne dwa miesiące (po oświadczeniu potwierdzającym ważność).
Jednocześnie jest to stanowisko zupełnie odmienne od podejścia przyjętego w tym zakresie przez przedstawicieli firm. W naszej ocenie przeczy ono idei i sensowi tego instrumentu zabezpieczającego, a także nie wynika z przepisów:
- Literalna wykładania art. 26 ust 7a ustawy o CIT wprost wskazuje iż mechanizm Pay&Refund nie jest stosowany w sytuacji, w której przedstawiciele zarządu płatnika złożą stosowne oświadczenie co do statusu kontrahenta oraz posiadanych dokumentów co do możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku u źródła.
- W tym kontekście, przepisy art. 26 ust. 7c i 7f nie powinny być w ocenie Izby rozumiane jako ograniczenie tej zasady, a jedynie doprecyzowanie kwestii technicznych związanych z jego składaniem. Co więcej w ocenie Firm użycie w art. 26e ust. 7f zwrotu „dokonuje na rzecz podatnika dalszych wypłat należności (…)” a także brak wskazania, iż nie jest możliwe składanie kolejnych oświadczeń przez zarząd wskazuje, że celem przepisu jest raczej zabezpieczenie systematyczności w potwierdzaniu przez zarząd statusu kontrahenta niż przyjęcie założenia, iż takie oświadczenie może stanowić mechanizm zabezpieczający przed poborem podatku u źródła tylko przez część roku podatkowego.
- Na tak wąskie rozumienie zakresu czasowego ważności oświadczenia nie wskazuje również uzasadnienie do wprowadzonych od 2019 roku zmian. W uzasadnieniu do projektu ustawy z dnia 17 września 2018 r. wskazano iż „Proponowane rozwiązanie – tj. możliwość złożenia oświadczenia przez płatnika w celu zastosowania dotychczasowego mechanizmu relief at source – ma na celu uproszczenie dokonywania rozliczeń podatku u źródła w przypadku, gdy obie strony relacji gospodarczych (tj. płatnik i podatnik) mają do siebie zaufanie i posiadają wiedzę o spełnieniu przesłanek do zastosowania preferencyjnych zasad opodatkowania (np. z uwagi na długotrwałe i przejrzyste relacje gospodarcze).” Z przytoczonego fragmentu jasno wynika intencja ustawodawcy aby w warunkach przejrzystych i trwałych relacji z kontrahentem dopuszczać możliwość uproszczenia rozliczeń w podatku u źródła na podstawie oświadczenia, zaś dalsza część uzasadnienia nie potwierdza aby intencją ustawodawcy było jakiekolwiek czasowe ograniczenia w tym zakresie;
- Takie wąskie rozumienie mija się również z ekonomią samego procesu należytej staranności i systemem kar związanych z nieprawidłowościami w oświadczeniu zarządu płatnika. Firmy angażują znaczące środki finansowe i czasowe, a także czas kontrahentów, żeby zabezpieczyć zarząd przed ryzykiem przewidzianych w Kodeksie Karnym Skarbowym wielomilionowych kar za błędy w oświadczeniu. Przyjęcie podejścia iż taki wysiłek podejmowany jest dla zabezpieczenia pozycji firmy wyłącznie na kilka miesięcy w roku trudno jest pogodzić z jakąkolwiek efektywnością procesu o charakterze de facto compliance. Prawidłową ekonomikę widać dobrze na przykładzie tzw. oświadczenia zarządu w zakresie cen transferowych. Składane jest ono raz w roku, podobnie kluczowy dokument w zakresie podatku u źródła jakim jest certyfikat rezydencji zagranicznego podatnika również zachowuje ważność przez 12 miesięcy.
- Niezależnie od wyżej wskazanych argumentów, jak rozumiemy Ministerstwo Finansów planuje przychylić się do postulatów składanych m.in. przez Izbę i zmienić przepisy tak aby od 2023 roku możliwe było złożenie jednego oświadczenia ważnego przez cały rok. Tym bardziej, w tym kontekście może dziwić chęć kwestionowania kolejnych oświadczeń zarządu płatnika w połowie 2022 roku. Efektywnie doprowadzi to bowiem do niemożności korzystania z wprowadzonej wyraźnym przepisem ustawowym (art. 26 ust 7a ustawy o CIT) możliwości potwierdzenia statusu zagranicznego podatnika (czyli w praktyce obowiązkowego działania mechanizmu Pay and Refund zaledwie przez kilka miesięcy), generując jedynie po stronie firm i ich zarządów oraz zagranicznych kontrahentów kolejne obszary niepewności podatkowej i konieczności dyskusji z zagranicznymi inwestorami.
Biorąc pod uwagę powyższe, z uwagi na rosnącą niepewność firm co do skutków złożonych oświadczeń w obszarze potencjalnej zaległości w podatku u źródła, Izba zwraca się z prośbą o:
- Pilne wydanie syntetycznych wiążących objaśnień Ministerstwa Finansów (względnie interpretacji ogólnej), które wskażą iż art. 26 ust. 7a ustawy o CIT powinien być traktowany jako zasada nadrzędna, zaś art. 26 ust. 7c i 7f nie przesądzają o braku możliwości złożenia kolejnych oświadczeń zarządu płatnika w odniesieniu do dalszych wypłat należności dokonywanych po złożeniu oświadczenia głównego (tj. za miesiąc przekroczenia kwoty 2 mln złotych).
Lub (gdyby wydanie objaśnień miało być procesem zbyt długotrwałym)
- Wydanie stosownego rozporządzenia Ministra Finansów, które umożliwi realizację wyżej wskazanego postulatu (np. poprzez zaniechanie poboru podatku po złożeniu oświadczenia podstawowego) - jak rozumiemy pomysł rozporządzenia był już analizowany w Ministerstwie Finansów na wysokim stopniu zaawansowania zaś stosowna delegacja mogłaby w tym zakresie wynikać bądź z przepisów Ordynacji Podatkowej bądź z przepisów ustawy o CIT. Aby uniknąć kontrowersji, rozporządzenie powinno mieć moc obowiązującą od 1 stycznia 2022 roku.
Powyższe ma na celu sprawne i szybkie zabezpieczenie pozycji firm jeszcze w 2022 roku. Planowane przez Ministerstwo Finansów słuszne zmiany w zakresie modyfikacji przepisu o oświadczeniach efektywnie wejdą w życie dopiero za pół roku, do tego czasu jednak firmy nie będą miały gwarancji i pewności co do skutków złożonych przez przedstawicieli zarządu oświadczeń.
Niezależnie sugerujemy również aby ww. objaśnienia zawierały jasne wskazanie iż oświadczenie może zostać podpisane (w przypadku zarządu wieloosobowego) przez jednego członka zarządu lub upoważnionego kierownika jednostki. W praktyce Izby spotykają się z podejściem w którym do oświadczenia WH-OSC wymagane jest złożenie dodatkowego oświadczenia podpisanego przez cały zarząd. Takie podejście nie wynika jednak z przepisów prawa.
Jednocześnie wyrażamy gotowość dalszych spotkań i dialogu w tym zakresie zarówno z przedstawicielami Ministerstwa Finansów jak i przedstawicielami Krajowej Administracji Skarbowej.
Łączymy wyrazy szacunku,
członkowie IGCC
________________________
Międzynarodowa Grupa Izb Handlowych – International Group of Chambers of Commerce (IGCC) powstała w 2005 r. w celu stworzenia jednolitej platformy do komunikacji dla międzynarodowego środowiska przedsiębiorstw z władzami Rzeczpospolitej.
Obecnie IGCC skupia 17 Izb Handlowych, które reprezentuje obecnie 23 kraje i ponad 2700 przedsiębiorstw, przedstawicieli najbardziej znaczących inwestorów zagranicznych na polskim rynku, zatrudniającym bezpośrednio ponad 800 tysięcy osób.
W imieniu:
1. Advantage Austria
2. AHK Polska (Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa)
3. AmCham (Amerykańska Izba Handlowa w Polsce)
4. BBC (Belgijska Izba Gospodarcza)
5. BPCC (Brytyjsko-Polska Izba Handlowa)
6. CCIFP (Francusko-Polska Izba Gospodarcza)
7. CCII (Włosko-Polska Izba Handlowo-Przemysłowa w Polsce)
8. ICC (Irlandzka Izba Handlowa)
9. NPCC (Niderlandzko-Polska Izba Gospodarcza)
10. PHIG Polsko-Hiszpańska Izba Gospodarcza)
11. PICC (Polish-Israeli Chamber of Commerce)
12. Polish Canadian Chamber of Commerce (PCCC)
13. Polsko - Szwajcarska Izba Gospodarcza
14. Polsko-Rumuńska Bilateralna Izba Handlowo-Przemysłowa
15. PPCC (Polsko – Portugalska Izba Gospodarcza)
16. SPCC (Skandynawsko – Polska Izba Gospodarcza)
17. PLIG (Polsko-Luksemburska Izba Gospodarcza)
6 maja 2022 odbyło się kolejne robocze spotkanie Komitetu Finansowo-Podatkowego w temacie wsparcia dla Ukrainy. Tym razem rozmawialiśmy o VAT z dr Pawłem Selera, Dyrektorem Departament Podatku od Towarów i Usług.
W spotkaniu wzięło udział wąskie grono firm, przedstawicieli wskazanych przez największe izby IGCC. Pragniemy podziękować Pani Agnieszce Wnuk z MDDP, która w naszym imieniu przedstawiła postulaty.
W naszym stanowisku postulowaliśmy możliwie najszybszą zmianę Rozporządzenia VAT co najmniej poprzez objęcie stawką 0% również darowizn przekazywanych organizacjom prowadzącym działalność pożytku publicznego zarówno w Polsce, jak i w Ukrainie, w związku z koniecznością zapobiegania negatywnym skutkom działań wojennych. Zakres podmiotowy powinien także zostać poszerzony o jednostki prowadzące działalność leczniczą na terytorium Ukrainy.
Temat jest znany, był już wewnętrznie dyskutowany, natomiast bardzo trudny dla Ministerstwa Finansów. Być może byłaby szansa na stworzenie listy „akredytowanych” przez ministerstwo OPP, które mogłyby być objęte stawką 0%. Zostaliśmy poproszeni o przygotowanie takiej listy, którą będzie składała się z nazwy OPP, wraz z 1. Informacją o dotychczasowej działalności OPP oraz 2. uzupełnionymi kryteriami weryfikacji (pozostaje jeszcze do przygotowania zakres).
Dlatego też bardzo prosimy o przekazanie informacji, którym OPP przekazujecie darowizny rzeczowe lub przekazywalibyście, gdyby stawka była 0% VAT. Dziękujemy za tę którą informację do wtorku, 10/05.
Zakres podmiotowy powinien także zostać poszerzony o jednostki prowadzące działalność leczniczą na terytorium Ukrainy - Ponieważ nie ma narzędzi, aby sprawdzać OPP na terytorium Ukrainy – uwzględnienie postulatu nie jest możliwe.
14 kwietnia 2022 roku odbyło się spotkanie przedstawicieli IGCC (International Group of Chambers of Commerce) z Ministerstwem Finansów. Podczas spotkania rozmawialiśmy o opracowanych przez nas i przesłanych Ministerstwu postulatach zmian w prawie podatkowym.
Proponowane przez nas zmiany są niezbędne do zapewnienia pomocy humanitarnej uchodźcom przybywającym do Rzeczpospolitej Polskiej w związku z wojną toczącą się na terytorium Ukrainy, a także do zapewnienia pomocy i wszelkiego wsparcia mieszkańcom samej Ukrainy. Zawierające zestaw postulatów stanowisko zostało przygotowane w imieniu IGCC, które zrzesza 7 bilateralnych izb handlowych.
Przedstawicielom Ministerstwa Finansów zaprezentowaliśmy propozycje zmian w przepisach lub wydania wiążących interpretacji ogólnych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Nasze postulaty obejmują w szczególności:
- uwzględnienie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów darowizn pieniężnych na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na Ukrainie,
- poszerzenie w tzw. specustawie katalogu podmiotów, na rzecz których można przekazywać darowizny, aby mogły one stanowić koszty uzyskania przychodów,
- niezależnie od powyższego, wydanie interpretacji ogólnej dotyczącej możliwości uwzględnienia wszelkich wydatków na ww. cel w kosztach uzyskania przychodów jako kosztów CSR – po ich odpowiednim udokumentowaniu,
- uregulowanie kwestii braku przychodu w przypadku, gdy podatnik otrzymuje środki pieniężne (np. od podmiotów zagranicznych), a następnie przekazuje je organizacjom niosącym pomoc w związku z wojną na Ukrainie.
Link do stanowiska: TUTAJ
W marcu br. odbyło się szereg spotkań grupy roboczej Komitetu Finansowo-Podatkowego z przedstawicielami Ministerstwa Finansów, podczas których szczegółowo omawiane były zagadnienia uregulowane w ramach tzw. „Polskiego Ładu” oraz WHT, co do których firmy zrzeszone wokół izb bilateralnych zgłaszały uwagi podczas konsultacji społecznych.
Dyskusje toczyły się w oparciu o stanowiska, które CCIFP przygotowało w imieniu IGCC. Warto przypomnieć, ze w 2021 r. przygotowaliśmy 27 stanowisk rozpisanych na 166 stronach dokumentów.
Firmy stowarzyszone przedstawiły praktyczne problemy i wątpliwości dotyczące stosowania rozwiązań wprowadzonych w ramach Polskiego Ładu. Zwrócono uwagę zarówno na kwestie zasad opodatkowania, jak i konieczność gromadzenia obszernej dokumentacji oraz informacji. IGCC przedstawiło także swoje propozycje uproszczeń i rozwiązań.
Głównymi tematami dwóch spotkań były najpilniejsze potrzeby legislacyjne dotyczące m.in.:
- podatku minimalnego
- podatkowych grup kapitałowych
- spółki holdingowej
- kosztów finansowania dłużnego
- ukrytej dywidendy
- przerzuconych dochodów
- czynności reorganizacyjnych
- ulg podatkowych
Spotkanie było prowadzone przez Agnieszkę Wnuk, współprzewodniczącą Komitetu Podatkowo-Finansowego CCIFP, doradcę podatkowego, partner w MDDP.
Kolejne robocze spotkanie z Ministerstwem Finansów w tym miesiącu poświęcone było tematyce WHT. Izby oraz przedsiębiorcy dyskutowali kierunki, które z perspektywy podatku u źródła należałoby zaadresować w projekcie Objaśnień podatkowych.
Dyskusja w obszarze WHT dotyczyła najważniejszych kwestii, które w ocenie biznesu pozostają do zaadresowania na poziomie legislacyjnym, w szczególności:
- definicji rzeczywistego właściciela płatności
- należytej staranności płatnika
- klauzuli anty-abuzywnej przewidzianej w zakresie WHT od 1 stycznia 2022 r.
- usprawnień w procedurze „pay and refund” oraz opinii o stosowaniu preferencji podatkowych
Spotkanie było prowadzone przez Monikę Lewandowską z CRIDO, współprzewodniczącą Komitetu Podatkowo-Finansowego CCIFP.
Podczas spotkania przedstawiliśmy nasze kierunkowe uwagi w zakresie planowanych objaśnień do przepisów o podatku u źródła wypracowane pod kierownictwem Moniki Lewandowskiej z Crido w ramach działań grupy roboczej IGCC w zakresie WHT.
W marcu tego roku odbyło się kilka spotkań Komitetu Podatkowo - Finansowego z przedstawicielami Ministerstwa Finansów. Podczas spotkań omawiane były zagadnienia związane z "Nowym Ładem" (nowe ramy i porządek podatkowy wprowadzany w Polsce) stawiane przez firmy zrzeszone w izbach bilateralnych i zgłaszane w procesie konsultacji społecznych.
Podstawą do dyskusji były stanowiska, które CCIFP przygotowała w imieniu IGCC. Przypomnijmy, że w 2021 roku przygotowaliśmy 27 stanowisk rozłożonych na 166 stron dokumentów.
Firmy członkowskie przedstawiły praktyczne problemy i wątpliwości dotyczące zastosowania rozwiązań wprowadzonych w polskim zamówieniu. Zwracano uwagę zarówno na kwestie zasad opodatkowania, jak i na konieczność gromadzenia szczegółowej dokumentacji i informacji. IGCC przedstawiła również swoje propozycje uproszczeń i rozwiązań.
Głównymi tematami obu spotkań były najpilniejsze potrzeby legislacyjne dotyczące m.in.
1. podatek minimalny
2. podatkowe grupy kapitałowe
3) Holding
4. koszty finansowania dłużnego
5. ukryte dywidendy
6. dochód z działalności ubocznej
7. transakcje reorganizacyjne
8. ulga podatkowa
Agnieszka Wnuk, współprzewodnicząca Komisji Podatków i Finansów CCIFP, doradca podatkowy, partner w MDDP poprowadziła spotkanie.
Kolejne spotkanie robocze z Ministerstwem Finansów poświęcone było w tym miesiącu tematyce podatku od dochodów uzyskanych. Izby i przedsiębiorcy dyskutowali o wytycznych, które z punktu widzenia podatku u źródła powinny być uwzględnione w projekcie not podatkowych.
Dyskusja w obszarze WHT koncentrowała się na najważniejszych kwestiach, które zdaniem środowiska biznesowego wymagają jeszcze rozwiązania na poziomie legislacyjnym, m.in.
- definicja rzeczywistego właściciela płatności
- należytą staranność płatnika;
- klauzula antyabuzywna przewidziana w WHT od 1 stycznia 2022 r;
- usprawnienia procedury "płatności i zwrotu" oraz doradztwo w zakresie stosowania preferencji podatkowych;
Spotkanie prowadziła Monika Lewandowska z CRIDO, współprzewodnicząca Komisji Podatków i Finansów CCIFP.
W związku z sytuacją w Ukrainie, wiele firm postanowiło aktywnie i intensywnie włączyć się w pomoc na rzecz Ukrainy, potrzebujących, uchodźców przekazując różnego rodzaju darowizny, świadcząc nieodpłatnie usługi lub w pomagając inny sposób.
Powyższe działania nie są w żaden szczególny sposób uregulowane od strony konsekwencji podatkowych (możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, odliczenia od dochodu, konieczność rozliczenia podatku VAT).
Podczas spotknania odnieśliśmy się do projektu ustawy pomocowej.
Podczas spotkania wspólnie przedyskutowaliśmy kwestie problematyczne, przeanalizowalismy wątpliwości i dzieliliśmy się wiedzą, jak z poszczególnymi zagadnieniami radzą sobie inne firmy. Podczas tego spotkania zdecydowaliśmy o utworzeniu grupy roboczej monitorującej ewolucję ustawodastwa w Polsce w kwestii samofakturowania.
Agenda spotkania:
- Wpływ zmian proponowanych w Polskim Ładzie na wynagrodzenia netto pracowników
- Ile więcej zapłacą osoby na JDG?
- Czy można jakoś przeciwdziałać podwyżce?
- Czy wzrosną koszty pracodawcy?
- Pomysły/ postulaty co do proponowanych zmian
Prowadzący: Marek Gadacz, Partner, Tax Advisory Services, CRIDO
W maju br. odbyło się kolejne spotkanie grupy roboczej ds. WHT.
Przedmiotem spotkania była dyskusja nt. obowiązku publikacji informacji o strategii podatkowej.
Agenda:
1. Publikacja informacji o realizowanej strategii podatkowej. Podstawowe informacje dotyczące nowego obowiązku.
2. Kogo dotyczy nowy obowiązek?
3. Informacje, których upublicznienie jest wymagane w ramach realizacji obowiązku.
4. Czym jest strategia podatkowa? Obowiązek posiadania spisanej strategii podatkowej
5. Strategia podatkowa a procedury podatkowe. Które procedury są ważne z perspektywy bezpieczeństwa podatkowego?
6. Strategia podatkowa w praktyce. Doświadczenia z innych państw.
7. Realizacja obowiązku – bezpieczeństwo, zagrożenia i sankcje.
Zebraniu przewodniczyły ekspertki z firmy MDDP:
Agnieszka Wnuk - Doradca podatkowy, Partner w MDDP. Ekspert w zakresie podatkowej obsługi restrukturyzacji i transakcji, z szerokim doświadczeniem w krajowych i międzynarodowych projektach. Specjalizuje się w podatku dochodowym od osób prawnych i międzynarodowym prawie podatkowym, a także problematyce przeciwdziałania unikaniu opodatkowania oraz opodatkowania w gospodarce cyfrowej.
Danuta Iwan - Doradca podatkowy, Starszy konsultant w MDDP. Specjalizuje się tematyce z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatków międzynarodowych. Posiada bogate doświadczenie transakcyjne, brała udział w licznych projektach restrukturyzacyjnych.
Celem spotkania było przybliżenie nowych przepisów w zakresie dokumentowania transakcji rajowych, w tym należytej staranności oraz omówienia projektu objaśnień MF w tym zakresie. Obowiązujące od 2021 roku regulacje nakładają na firmy nowe obowiązki w zakresie weryfikacji kontrahentów (również tych niepowiązanych) na okoliczność dokonywania przez nich transakcji z podmiotami z rajów podatkowych.
Spotkanie prowadziła Ewelina Stamblewska-Urbaniak z firmy Crido, która również zajęła się przygotowaniem odpowiedniego stanowiska reprezentującego uwagi firm stowarzyszonych w CCIFP.
Podczas spotkania poruszyliśmy takie tematy, jak:
a. podatek minimalny
b. WHT (m.in. objaśnienia)
c. podatek od przerzuconych dochodów i ukryta dywidenda
d. ograniczenia zaliczania do KUP kosztów finansowania dłużnego
e. spółka holdingowa.
Spotkanie poprowadziły ekspertki Agnieszka Wnuk z MDDP oraz Monika Lewandowska z CRIDO.