W imieniu międzynarodowych izb handlowych działających w Polsce (IGCC), łączących nasz kraj z kluczowymi rynkami na świecie, w obliczu wyzwań klimatycznych i zachodzących zmian społeczno-gospodarczych, trudnej sytuacji geopolitycznej, a także w konsekwencji kryzysu wywołanego pandemią COVID-19, zwróciliśmy się do Pani Minister z apelem o pogłębienie działań zmierzających do transformacji polskiego sektora transportu w kierunku zeroemisyjnym.
Stanowisko przygotowaliśmy w imieniu 15 izb zrzeszonych w IGCC, które było wypracowane w oparciu o postulaty Polskiego Stowarzyszania Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz skonsultowane z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polskim Związkiem Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP):
Główne postulaty to:
1. Uwzględnienie w „Tarczy Solidarnościowej” użytkowników samochodów elektrycznych
Projekt Tarczy Solidarnościowej” przewiduje, iż gospodarstwa domowe, zużywające do 2 000 kilowatogodzin energii elektrycznej rocznie, mogą liczyć na stałe ceny energii. Po przekroczeniu limitu, koszty zakupu energii kilkukrotnie wzrosną.
Nieuwzględnienie w Tarczy Solidarnościowej kwestii konsekwencji podwyżek cen energii na koszty ładowania EV doprowadzi do sytuacji w której eksploatacja samochodów elektrycznych przestanie być bardziej opłacalna od użytkowania pojazdów spalinowych. W konsekwencji, polski rynek elektromobilności stanie w obliczu wyhamowania rozwoju, a nawet regresu.
Apelujemy o powzięcie działań mogących ograniczyć niekorzystne skutki wzrostu cen energii dla obecnych i przyszłych użytkowników samochodów elektrycznych. Wyrażamy gotowość wsparcia administracji rządowej w procesie ustalania optymalnych instrumentów pomocowych.
2. Kwestie przyłączeniowe
Rozwój infrastruktury w Polsce, wciąż opóźniają bariery systemowe, wynikających z niedoskonałego prawa oraz przewlekłych procedur administracyjnych. Podstawową przeszkodę stanowi czas budowy przyłączeń elektroenergetycznych przez operatorów systemów dystrybucyjnego (OSD). Dodatkowym problemem są niekorzystne warunki przyłączeniowe, które uniemożliwiają realizację budowy stacji ładowania w niektórych lokalizacjach. Ponadto OSD nie są zobowiązane do realizowania inwestycji w wyznaczonym czasie, a inwestorzy nie dysponują instrumentami mogącymi przyspieszyć procedurę.
W celu ułatwienia rozbudowy ładowarek do samochodów elektrycznych, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) wraz z kluczowymi partnerami, postuluje o realizację trzech priorytetowych celów. Po pierwsze o skrócenie czasu realizacji budowy przyłączy do sieci OSD dla publicznych stacji ładowania. Po drugie o stworzenie mechanizmów ułatwiających i stymulujących OSD do inwestycji mających na celu rozbudowę sieci dystrybucyjnych. Po trzecie o ułatwienie rozwoju sieci ogólnodostępnych stacji ładowania poprzez określenie jasno zdefiniowanych standardów budowy przyłączy przez OSD
3. Pełne odliczenie VAT od zakupu i eksploatacji e-pojazdów przez przedsiębiorców oraz inne mechanizmy podatkowe.
Wysoki koszt zakupu pojazdów elektrycznych należy do głównych czynników hamujących rozwój zeroemisyjnego transportu. Wprowadzenie możliwości odliczenia VAT w pełnej wysokości pozwoli ożywić popyt. Jednocześnie uszczerbek dla Skarbu Państwa będzie znikomy.
4. Ładowanie służbowego samochodu elektrycznego w domu – PIT
Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów ryczałtowo określona wartość nieodpłatnego świadczenia obejmuje ponoszone przez pracodawcę koszty związane z utrzymaniem i ogólnym użytkowaniem samochodu. W związku z powyższym, w przypadku pojazdów elektrycznych, powinien zostać wprowadzony przepis pozwalający pracodawcy zwrócić pracownikowi koszty poniesione na ładowanie pojazdu elektrycznego w domu, bez zwiększania tego zwrotu o dodatkowe obciążenie podatkowe oraz przy stosunkowo niewielkich kwotach bez dodatkowych obciążeń administracyjnych. W przeciwnym razie taki zwrot – jako świadczenie pieniężne – będzie stanowił dla pracowników dodatkowy przychód, który - nie zostanie uwzględniony w kwocie ryczałtu z tytułu użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych
W związku z powyższym, w celu wyeliminowania tej bariery, proponowana jest nowelizacja przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
5. Wsparcie zakupu/leasingu zeroemisyjnych samochodów kategorii N2 i N3
Zgodnie z obowiązującymi obecnie zasadami istnieje możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie/leasingu nowych pojazdów zeroemisyjnych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną, akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania lub energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych.
Biorąc pod uwagę znaczny wpływ drogowego transportu towarów na środowisko naturalne oraz w celu pobudzenia rozwoju zeroemisyjnego transportu, proponowane jest rozszerzenie wsparcia ze środków publicznych na zakup/leasing zeroemisyjnych samochodów.
W imieniu izb
- Advantage Austria
- AHK Polska (Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa)
- AmCham (Amerykańska Izba Handlowa w Polsce)
- BBC (Belgijska Izba Gospodarcza)
- BPCC (Brytyjsko-Polska Izba Handlowa)
- CCIFP (Francusko-Polska Izba Gospodarcza)
- CCII (Włosko-Polska Izba Handlowo-Przemysłowa w Polsce)
- ICC (Irlandzka Izba Handlowa)
- NPCC (Niderlandzko-Polska Izba Gospodarcza)
- PICC (Polish-Israeli Chamber of Commerce).
- Polsko - Szwajcarska Izba Gospodarcza
- PPCC (Polsko – Portugalska Izba Gospodarcza)
- SPCC (Skandynawsko – Polska Izba Gospodarcza)
- PLIG (Polsko-Luksemburska Izba Gospodarcza)