Analizy i badania

Ulubione przekąski Polaków

<p style="text-align: justify;" align="justify">Polski konsument stając przy półce z przekąskami spotyka się z dużym i zróżnicowanym wyborem. Znajdzie tutaj produkty czekoladowe i bez czekolady, solone oraz niesolone, przeznaczone dla diabetyków oraz bezglutenowców, bez sztucznych dodatków czy też z ograniczoną liczbą kalorii. Producenci starają się odpowiadać na potrzeby konsumentów i podążać za najnowszymi trendami wprowadzając na rynek coraz więcej nowych produktów.</p>

>

SŁABOŚĆ DO SŁODKIEGO  

Polsk? słabość do przek?sek najlepiej ukazuj? liczby – w ostaniem roku sprzedało się prawie 4 miliardy opakowań słodyczy (bez gum do żucia) o ł?cznej wartości 11,3 mld PLN. Porównuj?c do poprzedniego roku wartość sprzedaży wrosła o 6,9% na poziomie całej Polski. Mały głód na słodycze zaspokajaj? najczęściej produkty czekoladowe. W ci?gu ostatnich 12 miesięcy kończ?cych się na kwietniu 2018 największ? wartość sprzedaży dla całego biznesu przyniosły ciastka, tabliczki czekoladowe oraz praliny. Z kolei najwięcej sztuk opakowań sprzedało się w przypadku wafli impulsowych, cukierków i lizaków oraz ciastek.  

Sprzedaż dla wielu kategorii jest mocno uzależniona od świ?t, przede wszystkim Bożego Narodzenia, oraz innych okazji. Dotyczy to w szczególnościtabliczek czekoladowych, pralin oraz figurek i zestawów świ?tecznych. Jak komentuje Magdalena Mucha, client consultant w Nielsen– Nieznacznie większy ruch w sprzedaży słodyczy odnotowujemy także we wrześniu i październiku, co wi?że się z powrotami uczniów i studentów do szkół oraz na uczelnie. Następuje wtedy wzrost sprzedaży liczby opakowań wafli, batonów, ciastek czy ciast gotowych do spożycia.  

CORAZ WIĘKSZY WYBÓR  

W słodycze zaopatrujemy się przede wszystkim w sklepach spożywczych oraz w dyskontach, gdzie w ostatnim roku odpowiednio 33% i 35% wartości sprzedaży odbyło się w każdym z wymienionych powyżej kanałów. Standardowa półka produktów markowych wci?ż się powiększa, głównie za spraw? batonów muesli oraz figurek sezonowych – Największy wybór maj? wielbiciele ciastek: średnio 37 różnych produktów na sklep sprzedaj?cy słodycze. Wybór nie ogranicza się tylko do zdecydowania się na konkretne ciastka, dochodzi również wybór marki czy wariantu – dodaje ekspertka. Drug? kategori? zajmuj?c? najwięcej miejsca pod względem średniej liczby produktów w sklepie s? cukierki i lizaki. Jest to bardzo różnorodna kategoria: znajdziemy w niej również żelki i gumy rozpuszczalne. I największe znaczenie dla sprzedaży wartościowej maj? w tej kategorii właśnie żelki, w dalszej kolejności cukierki do żucia (sugusy), cukierki twarde oraz cukierki prasowane.  

SŁONE: MNIEJ POPULARNE, ALE RÓWNIEŻ ZRÓŻNICOWANE  

Produkty z tej kategorii odpowiadaj? za 3,5% wartości sprzedaży koszyka spożywczego. Dodatkowo w porównaniu do zeszłego roku wzrost wartościowy tej kategorii wyniósł 9,5%. W okresie ostatnich dwunastu miesięcy kończ?cych się na kwietniu 2018 w ujęciu ilościowym sprzedało się 1,1 mld opakowań słonych przek?sek (164 mln kilogramów). Co więcej, jako polscy konsumenci wydajemy na słone przek?ski 3,7 mld zł rocznie. Największe segmenty rynku słonych przek?sek to: chipsy ziemniaczane, orzechy, chrupki, chipsy chlebowe oraz paluszki. Także w tych segmentach widzimy sezonowość: latem oraz w trakcie wydarzeń sportowych, kiedy to chętniej kupujemy chipsy ziemniaczane oraz chrupki. W czasie świ?t częściej sięgamy po orzechy. Najszybszym tempem wzrostu cechuj? się chipsy owocowe Jest to zwi?zane z obserwowanym w całym koszyku spożywczym trendem prozdrowotnym. To, że rynek słonych przek?sek może rosn?ć na bazie tego trendu potwierdza również dwucyfrowy (+14%) wzrost wartości sprzedaży orzechów niesolonych wyjaśnia Joanna Lorenc, client specialist w Nielsen.  

GDZIE PO SŁONE?  

Po słone przek?ski najczęściej wybieramy się do dyskontów, tam kupujemy jedn? trzeci? wszystkich słonych przek?sek w ujęciu wartościowym. Inne ważne kanały to średnie sklepy spożywcze oraz supermarkety (odpowiadaj? one za odpowiednio 17% i 15% całkowitego obrotu wartościowego tego typu produktami). Spośród segmentów zaliczanych do słonych przek?sek największe znaczenie dyskontów dla sprzedaży odnotowane jest dla segmentu orzechów-prawie 46% ich obrotów jest realizowana właśnie w tym kanale. Joanna Lorenc podkreśla Orzechy wyróżnia fakt, iż jest to kategoria, w której największy odsetek sprzedanych produktów to produkty marek własnych. Wśród tej kategorii najważniejszymi segmentami s?: orzeszki ziemne, nerkowce, migdały oraz orzechy włoskie.

WIĘCEJ AKTUALNOŚCI

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin