Aktualności firm stowarzyszonych

Sprzedaż detaliczna znacząco poniżej oczekiwań

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się we wrześniu w cenach bieżących o 5,3% r/r wobec wzrostu o 6,0% w sierpniu, co było znacząco poniżej naszej prognozy (8,2%) i konsensusu rynkowego (8,0%). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych obniżyła się we wrześniu do 4,3% r/r wobec 4,4% w sierpniu. Silny spadek rocznej dynamiki sprzedaży detalicznej we wrześniu nastąpił mimo efektu statystycznego w postaci korzystnej różnicy w liczbie dni roboczych (w sierpniu br. liczba dni roboczych była o 1 mniejsza niż w 2018 r., podczas gdy we wrześniu br. była ona o 1 większa niż przed rokiem), a także efektu niskiej bazy sprzed roku w kategorii „pojazdy samochodowe, motocykle, części”.

Zaskakująco silny spadek sprzedaży żywności

W strukturze wrześniowej sprzedaży detalicznej na szczególną uwagę zasługuje silny spadek sprzedaży żywności w sklepach wyspecjalizowanych. W ujęciu nominalnym sprzedaż w tej kategorii spadła o 8,5% m/m, co było najsilniejszym spadkiem odnotowanym we wrześniu w historii danych. Spadek liczony w cenach stałych był zbliżony (8,3% m/m), co wskazuje na znaczące zmniejszenie popytu na produkty żywnościowe we wrześniu. W efekcie, roczna dynamika sprzedaży żywności w cenach stałych obniżyła się we wrześniu do -2,9% r/r wobec 1,5% w sierpniu, co oddziaływało w kierunku spadku dynamiki sprzedaży detalicznej ogółem o ok. 1,1 pkt. proc. Naszym zdaniem czynnikiem, który mógł przyczynić się do znaczącego ograniczenia popytu na żywność we wrześniu, był silny skumulowany wzrost cen niektórych towarów żywnościowych (głównie mięsa i warzyw), odnotowany w ostatnich kwartałach. Wsparciem dla tej hipotezy jest odnotowany we wrześniu znaczący spadek sprzedaży w niewyspecjalizowanych sklepach (o 8,6% m/m w ujęciu nominalnym), co sugeruje brak wyraźnego zwiększenia sprzedaży w sklepach wielkopowierzchniowych kosztem sprzedaży w sklepach wyspecjalizowanych. Weryfikację hipotezy o negatywnym wpływie rosnących cen żywności na jej sprzedaż umożliwią dane o sprzedaży detalicznej w IV kw.

Transfery i dobre nastroje konsumentów wsparciem dla konsumpcji

We wrześniu 6-miesieczne średnie kroczące dla rocznej realnej dynamiki sprzedaży w kategoriach „meble, rtv, agd” oraz „sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach”, będące barometrami siły popytu konsumpcyjnego, utrzymały się na wysokim dwucyfrowym poziomie (odpowiednio 11,7% i 14,0%). Na silną tendencję do wzrostu popytu konsumpcyjnego wskazuje również wysokie tempo wzrostu sprzedaży w cenach stałych z wyłączeniem samochodów, paliwa i żywności sprzedawanej w wyspecjalizowanych sklepach (7,3% r/r wobec 7,2% w sierpniu). Czynnikiem oddziałującym w kierunku zwiększenia rocznej dynamiki konsumpcji (w szczególności usług, które nie są ujęte w miesięcznych danych o sprzedaży detalicznej) pozostaje rozszerzony program 500+ i utrzymujące się bardzo dobre nastroje konsumenckie, znajdujące odzwierciedlenie w odnotowanej w badaniach GUS rekordowo wysokiej skłonności gospodarstw domowych do dokonywania „ważnych zakupów”.

Wzrost konsumpcji przyspieszył w III kw.

Opublikowane dzisiaj dane o sprzedaży detalicznej nie zmieniają naszej prognozy zakładającej przyspieszenie wzrostu konsumpcji w III kw. (4,6% r/r wobec 4,4% w II kw.). Jednocześnie są one neutralne dla złotego i cen polskiego długu.

***

Credit Agricole Bank Polska S.A. pl. Orląt Lwowskich 1, 53-605 Wrocław www.credit-agricole.pl

Niniejszy materiał został sporządzony na podstawie najlepszej wiedzy autorów, z wykorzystaniem informacji pochodzących ze sprawdzonych źródeł. Nie może on być wykorzystywany jako rekomendacja do zawierania transakcji. Stawki zawarte w materiale mają charakter informacyjny. Credit Agricole Bank Polska S.A. nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy i opinii.

Jakub BOROWSKI Główny Ekonomista Chief Economist ul. Żwirki i Wigury 18a, 02-092 Warszawa tel.: +48 22 573 18 40 e-mail: jakub.borowski@credit-agricole.pl

Jean-Baptiste GIRAUD Dyrektor Pionu Dużych Klientów Korporacyjnych Head of Large Corporate Client Division ul. Żwirki i Wigury 18a, 02-092 Warszawa tel.: +48 22 573 18 02 e-mail: jeanbaptiste.giraud@credit-agricole.pl

David JULLIARD Dyrektor Pionu Klientów Korporacyjnych Head of Mid Corporate Client Division ul. Żwirki i Wigury 18a, 02-092 Warszawa tel.:+48 22 573 80 82 e-mail: djulliard@credit-agricole.pl

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin