Aktualności firm stowarzyszonych

Prawne aspekty działalności mediów

Oddajemy w Państwa ręce opracowanie, które poświęciliśmy zagadnieniom prawnym związanym z funkcjonowaniem mediów – zarówno tych tradycyjnych, jak i tworzonych w oparciu o nowe technologie. Poniżej omawiamy najważniejsze praktyczne problemy związane z ich działalnością.

Branża mediowa nieustannie się zmienia wraz z rozwojem nowych technologii. Pojawienie się mediów społecznościowych redefiniowało sposób komunikacji i wpłynęło na sposób wykonywania zawodu przez dziennikarzy. Rozwój mediów to nie tylko nowe możliwości, ale też dodatkowe obowiązki, między innymi dla wydawców. Wyzwania, z jakimi muszą się oni mierzyć, omawiamy w tekście Zasady odpowiedzialności administratora portalu internetowego za bezprawne treści zamieszczane przez użytkowników.

Każda krytyczna publikacja dotycząca działalności osób fizycznych lub prawnych niesie za sobą ryzyko naruszenia ich praw. Redaktorzy naczelni, wydawcy i dziennikarze muszą wiedzieć, jakie są granice dopuszczalnej krytyki i jak należy ją dokumentować. O tym niebagatelnym problemie związanym z codzienną praktyką mediów informacyjnych piszemy w artykułach Kiedy dziennikarz narusza dobre imię spółki? oraz Czarny PR wymierzony w członka zarządu lub dyrektora finansowego – czy to sprawa spółki?

Również w świecie mediów rozrywkowych pojawiają się nowe trendy związane w szczególności z promocją i reklamą. Zarezerwowany do tej pory dla radia i telewizji kawałek marketingowego tortu w postaci lokowania produktów i sponsoringu został gwałtownie zagospodarowany przez indywidualnych twórców internetowych, którzy przebojem podbijają serca reklamodawców. Na co zwrócić uwagę, zawierając umowę z tymi podmiotami, podpowiadamy w artykule O ryzykach i zasadach współpracy z influencerem.

Niewątpliwie jednym z kluczowych aspektów działalności w obszarze mediów jest merchandising, czyli stosowanie znaków towarowych, postaci, przedstawień, wizerunków i symboli kojarzonych przez odbiorców z produktem. Przychody z tego rodzaju działalności audiowizualnej niejednokrotnie przekraczają wpływy z samej produkcji, co jasno pokazuje, jak istotny jest to aspekt funkcjonowania twórców i producentów. W artykule Ochrona bon motów z filmów, seriali i programów telewizyjnych przedstawiamy, jak lotne i chwytliwe cytaty z produkcji filmowych wykorzystać w innych obszarach.

Motywem przewodnim niniejszego wydania są kwestie związane z wizerunkiem. W artykule Wykorzystanie wizerunku osoby fizycznej w mediach, czyli o kwestii zgody wyjaśniamy, w jaki sposób bezpiecznie korzystać z wizerunku osoby fizycznej. W tekście Wykorzystanie wizerunku osoby publicznej w memach – gdzie jest granica? omawiamy możliwość korzystania z wizerunku celebrytów i znanych osób w działalności satyrycznej, jak i w zwykłych publikacjach internetowych. Na koniec piszemy, jak bezpiecznie korzystać z wizerunku osób znajdujących się w większej grupie lub w ujęciu zbiorowym (Rozpowszechnianie wizerunku osoby stanowiącej szczegół całości – teoria i praktyka).

Zapraszamy do lektury.

Paweł Czajkowski, adwokat, praktyka własności intelektualnej kancelarii Wardyński i Wspólnicy

Do pobrania

Download Wardynski-Wspolnicy-Prawne-aspekty-dzialalnosci-mediow.pdf  (PDF • 1 MB)
Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin