Analizy i badania

Polacy kochają maszyny vendingowe

<p style="text-align: justify;"><span style="color: #4d4e53;"><span style="font-family: 'Trebuchet MS', sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="color: #00000a;"><strong>Agencja badawcza Nielsen przygotowała pierwsze w Polsce badanie dotyczące rynku vendingowego. Raport opracowany został w oparciu o audyt fotograficzny maszyn vendingowych, pogłębione wywiady z operatorami vendingowymi, badanie opinii użytkowników automatów oraz analizę danych sprzedażowych. </strong></span></span></span></span></p>

>

Jak wygl?da rynek maszyn vendingowych w Polsce?

Rozwój rynku automatów w Polsce nie jest już tak dynamiczny jak w pocz?tkowym okresie istnienia rynku vendingowego. Sytuacja zaczyna się powoli normalizować, ale wci?ż istnieje jeszcze duża przestrzeń do rozwoju, z której mog? skorzystać operatorzy vendingowi oraz producenci produktów impulsowych. W Polsce nasycenie automatami jest ci?gle niższe niż w krajach Europy Zachodniej: na jedn? maszynę vendingow? przypada aż 548 Polaków. W pocz?tkowej fazie działania rynku w Polsce dominowały automaty używane, sprowadzane z zagranicy, teraz posiadamy coraz więcej nowych i zaawansowanych technicznie automatów – obecnie w 31% maszyn w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców można płacić zbliżeniowo, dodatkowo coraz więcej automatów wyposażonych jest w nowoczesne podajniki typu winda.  

Trend convenience a rynek maszyn vendingowych – czy to się ł?czy?

Maszyny vendingowe świetnie wpisuj? się w trend convenience, który obserwujemy od dłuższego czasu – polski konsument ceni sobie czas i wygodę. Zakup w automacie jest szybszy niż w tradycyjnej placówce, nie zaskakuje więc fakt, że blisko połowa konsumentów decyduje się na zakup z maszyny a nie z pobliskiego sklepu dlatego. Robi? to, gdyż takie działanie pozwala im zaoszczędzić czas – komentuje Małgorzata Głos, client business partner w Nielsenie.  Badanie Nielsena wykazało, że aż 59% Polaków korzysta z maszyn vendingowych raz w miesi?cu lub częściej, a  ? robi to przynajmniej raz w tygodniu – dane te wskazuj? na mocne przywi?zanie do maszyn i potrzebę korzystania z nich.  

Kto korzysta z maszyn vendingowych?

Z maszyn vendingowych w Polsce tak naprawdę korzystaj? wszyscy: bez względu na płeć i wiek. Można jednak określić pewne grupy użytkowników automatów, którzy korzystaj? z nich częściej. S? to mężczyźni, osoby młodsze (15-25 lat) oraz w średnim wieku (36-45 lat), posiadaj?ce dzieci poniżej 18 roku życia. Jedn? z kluczowych lokalizacji maszyn vendingowych s? szkoły. Dzieci chętnie korzystaj? z maszyn, a 25% z nich kupuje w automatach coś do jedzenia /picia zamiast drugiego śniadania albo obiadu – dodaje Małgorzata Głos z Nielsena.  

Co kupujemy w automatach?

Z automatów z gor?cymi napojami polski konsument korzysta częściej niż z pozostałych. Oprócz kawy, najczęściej kupowane kategorie to napoje gazowane, batony czekoladowe oraz rogaliki. Konsumenci rzadziej sięga po wodę mineraln?, batony czy też ciastka zbożowe, choć operatorzy vendingowi obserwuj? coraz większe oczekiwania konsumentów odnośnie poszerzenia asortymentu zdrowszych przek?sek i napojów. Jest to zgodne z silnym trendem zdrowotnym, w który z powodzeniem wpisuj? się tradycyjne kanały sprzedaży produktów impulsowych.  

***

Kontakt

Mikołaj Piotrowski
Head of Marketing & Communications, CEE & Turkey
Growth Markets
Nielsen
Mobile +48661950246
mikolaj.piotrowski(@)nielsen.com  

Magdalena Sosna
Marketing & Communications Specialist
Nielsen
Mobile +48 885 580 551
magdalena.sosna(@)nielsen.com

WIĘCEJ AKTUALNOŚCI

Analizy i badania

Polacy kochają maszyny vendingowe

<p style="text-align: justify;"><span style="color: #4d4e53;"><span style="font-family: 'Trebuchet MS', sans-serif;"><span style="font-size: small;"><span style="color: #00000a;"><strong>Agencja badawcza Nielsen przygotowała pierwsze w Polsce badanie dotyczące rynku vendingowego. Raport opracowany został w oparciu o audyt fotograficzny maszyn vendingowych, pogłębione wywiady z operatorami vendingowymi, badanie opinii użytkowników automatów oraz analizę danych sprzedażowych. </strong></span></span></span></span></p>

>

Jak wygl?da rynek maszyn vendingowych w Polsce?

Rozwój rynku automatów w Polsce nie jest już tak dynamiczny jak w pocz?tkowym okresie istnienia rynku vendingowego. Sytuacja zaczyna się powoli normalizować, ale wci?ż istnieje jeszcze duża przestrzeń do rozwoju, z której mog? skorzystać operatorzy vendingowi oraz producenci produktów impulsowych. W Polsce nasycenie automatami jest ci?gle niższe niż w krajach Europy Zachodniej: na jedn? maszynę vendingow? przypada aż 548 Polaków. W pocz?tkowej fazie działania rynku w Polsce dominowały automaty używane, sprowadzane z zagranicy, teraz posiadamy coraz więcej nowych i zaawansowanych technicznie automatów – obecnie w 31% maszyn w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców można płacić zbliżeniowo, dodatkowo coraz więcej automatów wyposażonych jest w nowoczesne podajniki typu winda.  

Trend convenience a rynek maszyn vendingowych – czy to się ł?czy?

Maszyny vendingowe świetnie wpisuj? się w trend convenience, który obserwujemy od dłuższego czasu – polski konsument ceni sobie czas i wygodę. Zakup w automacie jest szybszy niż w tradycyjnej placówce, nie zaskakuje więc fakt, że blisko połowa konsumentów decyduje się na zakup z maszyny a nie z pobliskiego sklepu dlatego. Robi? to, gdyż takie działanie pozwala im zaoszczędzić czas – komentuje Małgorzata Głos, client business partner w Nielsenie.  Badanie Nielsena wykazało, że aż 59% Polaków korzysta z maszyn vendingowych raz w miesi?cu lub częściej, a  ? robi to przynajmniej raz w tygodniu – dane te wskazuj? na mocne przywi?zanie do maszyn i potrzebę korzystania z nich.  

Kto korzysta z maszyn vendingowych?

Z maszyn vendingowych w Polsce tak naprawdę korzystaj? wszyscy: bez względu na płeć i wiek. Można jednak określić pewne grupy użytkowników automatów, którzy korzystaj? z nich częściej. S? to mężczyźni, osoby młodsze (15-25 lat) oraz w średnim wieku (36-45 lat), posiadaj?ce dzieci poniżej 18 roku życia. Jedn? z kluczowych lokalizacji maszyn vendingowych s? szkoły. Dzieci chętnie korzystaj? z maszyn, a 25% z nich kupuje w automatach coś do jedzenia /picia zamiast drugiego śniadania albo obiadu – dodaje Małgorzata Głos z Nielsena.  

Co kupujemy w automatach?

Z automatów z gor?cymi napojami polski konsument korzysta częściej niż z pozostałych. Oprócz kawy, najczęściej kupowane kategorie to napoje gazowane, batony czekoladowe oraz rogaliki. Konsumenci rzadziej sięga po wodę mineraln?, batony czy też ciastka zbożowe, choć operatorzy vendingowi obserwuj? coraz większe oczekiwania konsumentów odnośnie poszerzenia asortymentu zdrowszych przek?sek i napojów. Jest to zgodne z silnym trendem zdrowotnym, w który z powodzeniem wpisuj? się tradycyjne kanały sprzedaży produktów impulsowych.  

***

Kontakt

Mikołaj Piotrowski
Head of Marketing & Communications, CEE & Turkey
Growth Markets
Nielsen
Mobile +48661950246
mikolaj.piotrowski(@)nielsen.com  

Magdalena Sosna
Marketing & Communications Specialist
Nielsen
Mobile +48 885 580 551
magdalena.sosna(@)nielsen.com

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin

Close

UWAGA / ATTENTION

W dniu 16.08.2019 biuro CCIFP bedzie zamkniete.
Le vendredi 16.08.2019 27.12 le bureau de la CCIFP sera fermé.