Obsługa logistyczna pojazdów gotowych – przyszłość przyniesie zmiany

Zakres usług w łańcuchu dostaw pojazdów gotowych dynamicznie się zmienia. Ewolucja jest wynikiem wpływu nowych rynków, rozwoju technologicznego i zmieniających się oczekiwań klientów. Wraz ze wzrostem popularności elektromobilności, car sharingu i rynku e-commerce rola tego typu usług dalej rośnie, stwarzając nowe możliwości i wyzwania dla operatorów logistycznych, które przedstawiamy wspólnie ze specjalistami GEFCO.

Obsługa pojazdów gotowych, czyli usługi świadczone na terenie fabryki lub na placach dystrybucyjnych, do niedawna wymagały dużego nakładu pracy i charakteryzowały się planowaniem opartym na arkuszach kalkulacyjnych oraz indywidualnie skanowanych kodach kreskowych. Piotr FIRAK, Dyrektor Logistyki Pojazdów Gotowych w GEFCO Polska podkreśla, że dzisiaj wygląda to zupełnie inaczej: „Nowe rozwiązania technologiczne pomagają optymalizować tę pracę praktycznie na każdym polu. To technologia odpowiada za lokalizowanie i przydzielanie inteligentnych miejsc parkingowych, przewidywanie i planowanie pracy, inteligentne zapełnianie przestrzeni ładunkowych czy też monitorowanie dzięki systemom Business Intelligence”.

Niedaleka przyszłość, kiedy wiele pojazdów osiągnie 4 i 5 (wysoka i pełna automatyzacja) poziom autonomiczności, przyniesie kolejne rewolucyjne zmiany w usługach logistycznych dla tego typu samochodów. Pojazd sam określi swoje miejsce postoju i status, a także pojedzie do odpowiednich miejsc parkingowych i zatok serwisowych. Wymagania przestrzenne dla placów magazynowych również ulegną drastycznej zmianie. Przykładowo, zachowanie 80-centymetrowej przestrzeni pomiędzy zaparkowanymi autami nie będzie już konieczne, ponieważ manewrowanie pojazdem odbywać się będzie bez kierowcy w kabinie.

„Pojazdy autonomiczne mogą drastycznie zmienić dotychczasowy sposób zarządzania usługami dla pojazdów gotowych i tworzenie harmonogramów pracy. Wykorzystując sztuczną inteligencję, takie pojazdy same będą określać swoje potrzeby i przemieszczać się do odpowiednich stanowisk serwisowych. Możemy sobie wyobrazić, że pojazdy same określą jakie części i akcesoria powinny być zamontowane i dokąd mają zostać dostarczone” – dodaje Piotr FIRAK z GEFCO Polska.

Z kolei dynamiczny rozwój usług e-commerce może przyczynić się do zmian biznesowego paradygmatu usług logistycznych, gdzie własność zostanie zastąpiona współdzieleniem. Będzie to wymagać od operatorów logistycznych dużo większej elastyczności. Internetowe platformy sprzedaży pojazdów, w tym również samochodów używanych, zdobywają coraz większą popularność i tym samym wymuszają kolejne zmiany w zakresie usług łańcucha logistycznego. Model biznesowy chrakteryzujący największych operatorów logistycznych rynku motoryzacyjnego musi ulec reorganizacji. Zmiana będzie dotyczyć przejścia z operacji dostosowanych do logistyki „business-to-business” na model łańcucha dostaw dla klienta końcowego.

Usługi poprodukcyjne oraz wykorzystanie nowych technologii niosą ze sobą wielki potencjał i duże ryzyko. Eksperci GEFCO podkreślają, że główną misją nowoczesnego łańcucha dostaw pojazdów gotowych jest i pozostanie zarządzanie transportem z linii montażowej aż do klienta końcowego. Dostawcy usług logistycznych, którzy nie opracują systemów pozwalających na elastyczne dostosowanie się do wymagań klientów, mogą nie przetrwać zmiany rynkowej.

Technologią, która przyniesie największe zmiany dla pracy centrów dystrybucji pojazdów i większości usług w całym łańcuchu dostaw, będzie zaawansowana telematyka pojazdów. Informacje o lokalizacji w czasie rzeczywistym mogą zmienić sposób, w jaki operator logistyczny będzie realizować harmonogramy dostaw. Informacje o statusie mogą dotyczyć również aktualnych ostrzeżeń, na przykład o otwartych oknach w czasie transportu, nienaładowanych akumulatorach czy zmianach ciśnienia w oponach. Zamiast delegować pracowników, którzy pracując w systemie zmianowym systematycznie kontrolują każdy pojazd, operatorzy mogą zająć się samochodami wybiórczo, przeprowadzając inspekcje tylko tych, które samodzielnie zgłaszają problem. Najwięksi producenci pojazdów aktywnie pracują nad stworzeniem innowacyjnych możliwości w zakresie telematyki pokładowej, a to co wydawało nam się teorią lub odległą przyszłością lada moment będzie codziennym obrazkiem w ramach usług logistycznych dla pojazdów gotowych.

Zainteresował Ciebie ten temat? Odwiedź stronę GEFCO i pobierz pełną treść raportu

***

O Grupie GEFCO

GEFCO jest światowym liderem w zakresie kompleksowych rozwiązań dla łańcucha dostaw i europejskim liderem logistyki dla branży motoryzacyjnej. W oparciu o 70-letnie doświadczenie oraz zespół 15 000 pracowników, GEFCO projektuje inteligentne i elastyczne rozwiązania łańcucha dostaw w różnych sektorach przemysłu. Grupa działa w 47 krajach, a dzięki silnej sieci partnerów o zasięgu globalnym obsługuje 300 lokalizacji na całym świecie. W 2018 roku przychody Grupy GEFCO wyniosły 4,6 mld euro.

www.gefco.net

KONTAKT DLA MEDIÓW

MICHAŁ PEŁCZYŃSKI

Weber Shandwick

tel.: +48 691 745 292

michal.pelczynski(@)webershandwick.pl

ALEKSANDRA MAJCHRZAK

Weber Shandwick

tel.: +48 691 745 293

aleksandra.majchrzak(@)webershandwick.pl

WIĘCEJ AKTUALNOŚCI

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin

Close

Platforma COVID19