Analizy i badania

Fuzje i przejęcia kluczem do zwiększenia konkurencyjności firm motoryzacyjnych

<p><span><span>Po okresie recesji rynek fuzji i przejęć w branży motoryzacyjnej powraca na ścieżkę wzrostu - do 2017 roku na świecie zostanie wyprodukowanych 27 milion&oacute;w samochod&oacute;w o masie do 3,5 tony. Prawie 50% globalnych transakcji fuzji i przejęć w branży motoryzacyjnej w 2010 roku przypada na Europę - wynika z raportu &bdquo;Drive Value Automotive M&amp;A Insights&rdquo; opracowanego przez firmę PwC.</span></span></p>

>

PwC szacuje, że w 2011 roku będziemy obserwowali znacz?cy wzrost fuzji i przejęć w branży motoryzacyjnej, głównie za spraw? zwiększenia inwestycji przez fundusze private equity i zmiany strategii przedsiębiorstw z ukierunkowanej na przetrwanie na rozwojow?, prowadz?c? do zwiększenia zysków.

Jak wynika z raportu „Drive Value Automotive M&A Insights” główn? rolę w zakresie fuzji i przejęć odegraj? firmy staraj?ce się zdywersyfikować bazę klientów, zwiększać możliwości technologiczne, poszerzać zasięg geograficzny i zwiększać udział w rynku. Raport stwierdza, że firmy, które nie skorzystaj? z fuzji i przejęć w celu zwiększenia przewagi konkurencyjnej mog? znaleźć się w dużo gorszej sytuacji za pięć – dziesięć lat.

„Obecny trend wskazuje, że rynek fuzji i przejęć będzie nadal rósł, i nie tylko w roku 2011, ale przynajmniej przez najbliższe kilka lat. Jeśli chodzi o plany firm na przyszłość, możemy się spodziewać, że wybior? strategię d?żenia do rozwoju i sukcesu, i porzuc? zachowawcz? strategię przetrwania, obran? ze względu na kryzys. Więcej firm będzie również d?żyć do pozyskania nowych technologii i rozwoju kluczowych kompetencji, aby pozostać w czołówce” – podkreśla Richard Gane z zespołu ds. sektora motoryzacyjnego PwC w Wielkiej Brytanii.

Pakiety ratunkowe rz?du USA przyczyniły się do wzrostu wartości transakcji na rynku fuzji i przejęć, która ł?cznie wyniosła aż 121,9 mld USD w roku 2009, ale już w 2010 roku nast?pił spadek do 29 mld USD. W 2010 ujawniono 521 transakcji, czyli mniej niż w 2009 roku (531).

W 2010 roku globalny wolumen transakcji w sektorze motoryzacyjnym był stabilny, choć wartość ujawnionych transakcji wyraźnie spadła. Azja i Europa wyłamały się jednak z tego trendu – wartość ujawnionych transakcji przypadaj?ca na Azję wynosi aż 11 mld USD, co stanowi ponad czterokrotny wzrost w stosunku do 2009 roku (2,9 mld USD). Za ten wzrost odpowiada głównie kilka transakcji zawartych przez dużych producentów: VW-Suzuki oraz Daimler-Nissan. Ponadto na europejski rynek motoryzacyjny przypada 45% światowych transakcji fuzji i przejęć oraz 41% wartości ujawnionych transakcji.

Fundusze private equity zwiększyły kapitał do ponad 2,5 bln USD w latach 2005-2009, ale znaczna część nie została zainwestowana w wyniku niesprzyjaj?cej sytuacji gospodarczej w latach 2008-2009.

"Zmiany własnościowe zachodz?ce w ostatnich miesi?cach w sektorze motoryzacyjnym na świecie nie wpłynęły istotnie na polski rynek. Produkcja samochodów osobowych i dostawczych jest u nas stabilna choć minimalnie niższa (o 2,5% w okresie styczeń- marzec) niż w roku ubiegłym. Lekki spadek, który teraz obserwujemy, jest efektem wstrzymania produkcji w FSO SA oraz zmniejszenia wytwarzania po stronie Fiata, co w znacznej mierze rekompensuje jednak w skali Polski wzrost liczby produkowanych samochodów przez Opel Polska oraz Volkswagen Poznań" - komentuje Piotr Michalczyk, starszy menedżer w zespole ds. sektora motoryzacyjnego PwC. "Istotne zmiany na polskim rynku może w najbliższym czasie spowodować sytuacja FSO SA. Zakupem fabryki zainteresowane s? bowiem koncerny z Indii czy Chin, dla których Polska może stać się przyczółkiem do ekspansji na rynki krajów Unii Europejskiej" - kontynuuje.

Perspektywy na 2011 rok
Badania PwC prognozuj? globalne zwiększenie produkcji samochodów o masie do 3,5 tony o prawie 27 mln sztuk w ci?gu najbliższych siedmiu lat, co wskazuje na okres trwałego wzrostu w sektorze motoryzacyjnym. W kontekście konkurowania z największymi światowymi producentami, takimi jak VW, GM czy Toyota, autorzy raportu podkreślaj?, że fuzje i przejęcia mog? być najlepszym rozwi?zaniem dla małych i średnich firm w celu budowania efektu skali i zwiększania efektywności.

"Sprzedaż samochodów w Polsce w ci?gu trzech pierwszych miesięcy 2011 roku zmniejszyła się o ok. 5% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wynika to głównie ze zmian w odliczaniu podatku VAT, a tym samym zmniejszenia atrakcyjności pojazdów "z kratk?". Jednocześnie wzrost cen paliw, trzęsienie ziemi w Japonii oraz niepokoje w Afryce i na Bliskim Wschodzie w krótkiej perspektywie mog? spowodować wstrzymanie b?dź opóźnienie decyzji o zmianie samochodu przez polskich konsumentów" - podkreśla Piotr Michalczyk, starszy menedżer w zespole ds. sektora motoryzacyjnego PwC.

Zobacz pełn? wersję raportu "Driving Value. Automotive M&A Insights 2010"

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!