Aktualności firm stowarzyszonych

Firmy z branży transportowej i logistycznej w dobie cyfryzacji

W ostatnich latach obserwujemy ciągły i szybki rozwój nowych startupów w branży transportowej, kreujących innowacyjne rozwiązania. Jak wynika z XI edycji globalnego badania KPMG dotyczącego trendów na światowym rynku transportowym, rynek amerykański, wciąż pozostaje siłą napędową globalnego ożywienia na rynku startupów w przemyśle logistycznym, skupiając się na inwestycjach w zrównoważony rozwój. W Europie mamy do czynienia z powolnym dostosowywaniem branży TSL do wyzwań technologicznych, a rozwój utrudniają obawy o prywatność danych, a także regulacje nałożone przez Unię Europejską.

Transformacja globalnej sieci dostaw

W gospodarce globalnej łańcuch dostaw charakteryzuje się licznymi współzależnościami gospodarczymi i wzajemnym powiązaniem procesów logistycznych w transporcie lotniczym, lądowym i morskim. Spośród tych trzech rodzajów transportu najbardziej istotna wydaje się być żegluga morska ze względu na zdolność do transportu dużych ilości towarów przy niskich kosztach w porównaniu z innymi środkami transportu. Jej znaczenie podkreśla dodatkowo fakt, że transport morski odpowiada za około 90% światowego handlu.

Obecnie przemysł morski przechodzi proces szybkiej cyfryzacji. Wiele startupów powstało w różnych miejscach na całym świecie i zaczęło wzbudzać zainteresowanie branży morskiej, a także inwestorów, w tym funduszy venture capital. Modernizacja przemysłu morskiego stale przyspiesza, ponieważ wiele podmiotów skupia się na optymalizacji kosztów logistyki i szuka nowych rozwiązań w tym zakresie. Takim rozwiązaniem może być cyfrowa spedycja towarów, dzięki której wzrośnie transparentność i efektywność usług transportowych w nadchodzących latach – mówi Wojciech Drzymała, partner, szef zespołu doradczego dla sektora transportu, spedycji i logistyki w KPMG w Polsce.

Cyfrowa spedycja towarów

Cyfryzacja działalności w zakresie spedycji towarów może zakłócić dotychczasowe funkcjonowanie branży morskiej, która w dużej mierze ma charakter manualny i oparta jest na dokumentacji papierowej, i której do tej pory nie wspomagały różnego rodzaju nowoczesne technologie. Przykładem może być rozwój platformy FreightHub, która rozpoczęła swoją działalność jako zwykła platforma, a obecnie jest cyfrowym spedytorem stanowiącym poważną konkurencję dla uznanych międzynarodowych spedytorów.

W pełni cyfrowa platforma spedycyjna umożliwia klientom zapoznanie się z różnymi ofertami, zamawianie usług przewozu towarów i aktywne zarządzanie nimi w czasie rzeczywistym. Przykładami takich firm są FreightHub i Freightos, które korzystają z oprogramowania SaaS, czyli metody dostarczania oprogramowania, w ramach której oprogramowanie jest dostępne online poprzez subskrypcję. Dodatkowo, serwisy tego typu mogą być wspomagane o technologie czujników i system śledzenia przesyłek. Obszar ten staje się coraz bardziej popularny, ponieważ w przeszłości klienci nie mieli możliwości zlokalizowania swoich przesyłek – mówi Wojciech Drzymała, partner, szef zespołu doradczego dla sektora transportu, spedycji i logistyki w KPMG w Polsce.

Oprogramowanie do analizy kosztów logistyki

Zgodnie z regulacjami IMO 2020, od 1 stycznia 2020 r. limit emisji tlenków siarki dla statków zostanie zmniejszony do 0,5% podczas gdy aktualnie wynosi on 3,5%. Będzie to powodować konieczność wykorzystywania droższego paliwa, co z kolei wpłynie na zwiększenie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwa żeglugowe i ich klientów.

Wprowadzenie regulacji IMO 2020 zwiększyło zainteresowanie przedsiębiorstw żeglugowych możliwościami bardziej efektywnego wykorzystania paliwa, co doprowadziło do powstania wielu startupów skoncentrowanych na zapewnieniu dokładnej i szczegółowej analizy, pozwalającej na wybór trasy wraz z optymalnym zużyciem paliwa podczas całej podróży. Przykładem takiego startupu jest Searoutes.com, który twierdzi, że może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 10%. Temat efektywnego zużycia paliwa nabiera coraz większego znaczenia, ponieważ jego koszty rosną w szybkim tempie – mówi Wojciech Drzymała, partner, szef zespołu doradczego dla sektora transportu, spedycji i logistyki w KPMG w Polsce.

Pełną wersję raportu w wersji elektronicznej można pobrać ze strony kpmg.pl 

***

KPMG THOUGHT LEADERSHIP

Publikacje praktyk KPMG z całego świata dotyczące najistotniejszych kwestii z różnych sektorów gospodarki. Dzięki specjalistycznej wiedzy i doświadczeniu ekspertów, w bazie publikacji KPMG znajdują się m.in. artykuły, analizy i raporty nt. zagadnień specyficznych dla poszczególnych branż.

O RAPORCIE

„Transport tracker” jest publikacją KPMG International, w której eksperci KPMG podsumowują wyniki międzynarodowego sektora transportowego. XI edycja badania koncentruje się na doświadczeniach klientów w branży transportowej i logistycznej.

O KPMG:            

KPMG to międzynarodowa sieć firm świadczących usługi profesjonalne z zakresu audytu, doradztwa podatkowego, gospodarczego i prawnego. KPMG zatrudnia 207 000 pracowników w 153 krajach. Niezależne firmy członkowskie sieci KPMG są stowarzyszone z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego. Każda z firm KPMG jest odrębnym podmiotem prawa. W Polsce KPMG działa od 1990 roku. Obecnie zatrudnia blisko 2000 osób w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Katowicach i Łodzi. Więcej na stronie kpmg.pl.

Kontakt dla mediów:

Patrycja Kowalczyk, e-mail: patrycjakowalczyk@kpmg.pl, tel.: (22) 528 11 87 lub 664 718 676

Krzysztof Krzyżanowski, e-mail: kkrzyzanowski@kpmg.pl, tel.: (22) 528 11 14 lub 508 047 582

Jakub Malczewski, e-mail: jmalczewski@kpmg.pl, tel.: (22) 528 15 72 lub 605 511 308

Nie przegap żadnej aktualizacji od @KPMGPoland

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin