Aktualności firm stowarzyszonych

Faurecia wdraża w Polsce międzynarodowy program rozwoju kobiet

Faurecia, wiodący producent części motoryzacyjnych, zainicjował w Polsce międzynarodowy program rozwoju dla kobiet. Obecnie stanowią one w naszym kraju blisko 40% liczącej ponad 9 200 pracowników załogi firmy zlokalizowanej w 10 zakładach oraz Centrum Badawczo-Rozwojowym. Pierwszy etap projektu skierowany został do ponad 400 kobiet zatrudnionych na stanowiskach managerskich oraz realizujących indywidualny program przygotowujący do awansu na pozycję kierowniczą.

Branża motoryzacyjna przechodzi obecnie prawdziwą rewolucję. Nie dotyczy ona wyłącznie rodzajów napędu lub prac nad pojazdami autonomicznymi, ale również wyzwań w obszarze pozyskiwania pracowników. Jak wynika z raportu firmy Deloitte w samych tylko Stanach Zjednoczonych do 2028 roku w branży motoryzacyjnej nieobsadzonych może zostać 2,4 miliona etatów1. Jednocześnie jak pokazują badania zrealizowane przez Deloitte i magazyn Automotive News kobiety podchodzą do pracy w tym sektorze z dystansem wskazując takie przyczyny jak mało atrakcyjny segment rynku lub brak możliwości zachowania balansu pomiędzy pracą a życiem prywatnym2.

- Kobiety odgrywają coraz większą rolę przy wyborze i zakupie pojazdu – przeznaczonego zarówno dla nich samych, jak i całej rodziny. Dla Faurecii, jako wiodącego producenta technologii motoryzacyjnych na świecie, naturalnym krokiem jest więc zwiększanie roli i odpowiedzialności kobiet w ramach całej organizacji. Jednocześnie, nie ma co ukrywać że motoryzacja dla większości pań nie jest pierwszym segmentem rynku, w którym poszukują zatrudnienia. Dlatego jako firma inicjujemy działania przełamujące stereotyp firmy z branży automotive jako męskiego świata. – mówi Karolina Rduch, koordynatorka realizowanego przez Faurecię programu Gender Diversity w Polsce.

Zainicjowany przez Faurecię program w swoim początkowym etapie skupiony jest na kobietach zajmujących stanowiska managerskie oraz specjalistyczne. Inicjatywą objęte zostały również osoby, które dzięki swoim umiejętnościom, doświadczeniu oraz zaangażowaniu zostały włączone do projektu przygotowującego je do zawodowego awansu. W ramach realizowanych przez firmę działań zwiększona zostanie liczba kierowanych wyłącznie do kobiet szkoleń m.in. z zakresu umiejętności przywódczych lub autoprezentacji. Uruchomione zostaną również specjalne spotkania mentoringowe prowadzone przez zewnętrznych ekspertów.

Wdrażany program zakłada również aktywne zachęcanie kobiet zatrudnionych w innych sektorach rynku do podjęcia pracy w Faurecii. W finalnym etapie procesu rekrutacyjnego, do którego standardowo przystępuje trójka kandydatów, musi znaleźć się przynajmniej jedna kobieta. Pierwsze efekty są już widoczne – w ciągu roku procentowy udział pań zgłaszających się do prowadzonych procesów rekrutacyjnych w skali Europy wzrósł z 26 do 29%.

Umiejętności na pierwszym miejscu

Na stanowiskach managerskich w Faurecii zatrudnionych jest obecnie ponad 400 kobiet, czyli 35% pracowników na tym szczeblu organizacyjnym. Pod tym względem Polska przekracza europejską średnią w Faurecii o 10%. Co szczególnie warte podkreślenia przeprowadzone przez firmę w pięciu krajach (Polska, Francja, Chiny, Meksyk oraz USA) wewnętrznie badanie równości płac na stanowiskach managerskich wskazało, że na 11 000 zatrudnionych jedynie w niewiele ponad 0,5% przypadków wykryto znaczące nierówności. Zidentyfikowane przypadki zostały od razu naprawione.

- Wdrażając rozwiązania skierowane do osób na stanowiskach managerskich, nie zapominamy o osobach pracujących na liniach produkcyjnych. Nasz proces rekrutacji w dużym stopniu opieramy na zasobach wewnętrznych. Dlatego z radością promujemy
wyróżniające się, znające już naszą firmę, osoby. Służy temu program indywidualnego rozwoju kariery, do którego zapraszamy najlepszych pracowników, którzy w jego ramach przygotowują się do objęcia stanowisk zarządczych. Jednocześnie bardzo mocno zachęcamy zatrudnione w Faurecii kobiety do przełamywania stereotypów i realizacji zadań, w których uważają że się najlepiej sprawdzą. Doskonałym przykładem jest wymagający dużej sprawności fizycznej Wydział Pras w Wałbrzychu, do którego zespołu po raz pierwszy od 19 lat dołączyła kobieta i jest bardzo dobrym pracownikiem – dodaje Karolina Rduch.

Aktualnie Faurecia w Polsce zatrudnia ponad 9 500 osób, z czego niemal 40% stanowią kobiety. Równocześnie w większości zakładów firmy zlokalizowanych w naszym kraju podział pracowników ze względu na płeć przebiega niemal po równo lub kobiety stanowią większość.
Takim miejscem jest centrala Faurecia Automotive Polska w Grójcu, w której panie stanowią ponad 70% załogi, czy zakład w Legnicy w którym kobiety stanowią ponad 50% zespołu. 

1 Deloitte and The Manufacturing Institute skills gap and future of work study- https://www2.deloitte.com/us/en/pages/manufacturing/articles/future-of-manufacturing-skills-gap-study.html

2 Badanie Deloitte i Automotive News, Women on Wheel - www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/automotive/women-in-automotive-sector-gender-diversity.html

***

Kontakt dla mediów:

Ewa Kwiecińska, Country Communication Manager Faurecia Automotive Polska,
ewa.kwiecinska@faurecia.com, tel: +48 734 214 539

Rafał Olak, Biuro Prasowe Faurecia Polska, rafal.olak@big-picture.pl, tel: +48 665 941 665

O Faurecia Automotive Polska

Spółki Faurecii w Polsce są częścią francuskiej grupy FAURECIA obecnej w 37 krajach, z ponad 300 zakładami produkcyjnymi oraz 35 ośrodkami badawczo-rozwojowymi na całym świecie. W Polsce firma zatrudnia w 10 zakładach oraz Centrum Badawczo-Rozwojowym ponad 9000 pracowników. To lider największych na świecie dostawców części samochodowych specjalizujący się w produkcji foteli samochodowych, systemach wyposażeń samochodów oraz technologiach kontroli emisji spalin. Faurecia jest najczęściej wybieranym partnerem największych, światowych producentów samochodów.

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!