Analizy i badania

„Energetyki” wciąż na fali wznoszącej

<p style="text-align: justify;">Energetyki – popularne źródło kofeiny, które z roku na rok zyskuje na wartości sprzedaży z dynamiką, która pozwala tej kategorii przeskakiwać kolejne miejsca na liście największych kategorii FMCG. Wartość sprzedaży kategorii energy/sport drink (prawie 1,52 mld zł, MAT maj 2018) plasuje ją na 20. miejscu pod względem wartości sprzedaży, co oznacza awans o dwie pozycje względem pozycji sprzed roku.</p>

>

Pod względem zmiany wartości sprzedaży (+11,4%, MAT maj 2018 vs MAT maj 2017) kategoria ustępuje tylko żółtym tłuszczom, twardym serom, lodom oraz whisky. Jednak w przeciwieństwie do żółtych tłuszczy i twardych serów kategoria nie rozwija się poprzez wzrosty cen na półce, a dzięki nowym produktom oraz wybieraniem droższego asortymentu przez kupuj?cych.

Opozycja dla trendu „healthy”

Wysoka zawartość cukru, substancji słodz?cych, tauryny i innych nienaturalnych składników sprawia, że napoje energetyczne znajduj? się na przeciwnym biegunie względem wszechobecnego trendu „healthy”, a jednak energy drinki s? najszybiej rozwijaj?cym się segmentem kategorii, który stanowi ponad 80% wartosci sprzedaży kategorii i jest głównym motorem rozwoju kategorii. Dynamika wzrostu wartości sprzedaży segmentu (+12,5%) jest wyraźnie wyższa od analogicznego wskaźnika dla kategorii kawy i herbaty (odpowiednio +5,5% i +1,6%), które można uznać za kategorie substytucyjne dla „energetyków” pod k?tem zaskopokojenia potrzeby zwiększenia koncentracji. Wygoda, orzeźwienie, pobudzenie, czyli to, co oferuj? napoje energetyczne, odróżnia je od tradycyjnie spożywanych ciepłych kaw, herbat, które nie gwarantuj? orzeźwienia oraz CSD, które nie oferuj? kofeiny i/lub tauryny. Taki specyficzny mix zaspokajanych potrzeb plasuje napoje energetyczne w bardzo specjalnym obszarze rynkowym. Wartym zaznaczenia jest fakt, że transakcje w małym formacie stanowi? ponad 70% wartości sprzedaży segmentu, a stacje beznynowe s? drugim najważniejszym kanałem sprzedaży (16,9% wartości sprzedaży). Wobec tego producenci „energetyków” zdaj? się być grup?, dla których ograniczenia w handlu w niedzielę stanowi? szansę do jeszcze silniejszego przyspieszenia rozwoju.

Energetyki, czy będ? rosn?ć?

Na drodze do TOP15 przed kategori? energy/sport drinków stoj? jeszcze kategorie o dobrze ugruntowanej pozycji na rynku, takie jak między innymi: tabliczki czekoladowe, jedzenie dla zwierz?t, czy praliny. Z jednej strony dystans dziel?cy kategorię napojów energetycznych do tych kategorii jest wci?ż duży, jednak rosn? one zdecydowanie wolniej niż „energetyki”.   Specyficzny mix potrzeb, które zaspokaja puszka słodkiego napoju o bardzo charakterystycznym smaku sprawia, że kategoria ma bardzo dobre podstawy do organicznego wzrostu.

Źródła: Panel Handlu Detalicznego, NielsenHealthy Trends Report, Nielsen

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!