Analizy i badania

Czy stacje benzynowe są przygotowane na sezon zimowy?

<p style="text-align: justify;" align="justify">O ile w grudniu zauważalny jest wzrost sprzedaży chociażby w hipermarketach, w których dokonujemy wiekszych zakupów związanych z okresem świąteczno-noworocznym, to na stacjach benzynowych w grudniu ten wzrost nie jest aż tak znaczący. Jak wygląda sezon zimowy na stacjach benzynowych? Na to pytanie odpowiada Joanna Grzywacz, senior consultant w Nielsenie.</p>

>

Stacje benzynowe w grudniu odpowiadaj? za 1,6% udziału w sprzedaży wartościowej wszystkich kategorii spożywczych w Polsce monitorowanych przez Nielsena. W grudniu 2017 sprzedaż wartościowa na stacjach benzynowych wyniosła ponad 178 mln zł i stanowiła 9% całej sprzedaży w 2017 roku i z roku na rok rośnie.

Niezależnie od sezonu, kategoriami, które maj? największ? sprzedaż na stacjach benzynowych s? piwo, wódka, napoje energetyczne oraz napoje gazowane. W sezonie letnim kolejn? największ? kategori? jest woda mineralna, która w grudniu ustępuje miejsca sokom i nektarom. Top pięć kategorii produktowych odpowiada za 70% całej sprzedaży na stacjach. Oczywiście sprzedaż większości tych kategorii jest najwyższa latem, kiedy cieszymy się słoneczn?, ciepł? pogod? i chętnie sięgamy po napoje orzeźwiaj?ce. Wyj?tkiem od tej reguły jest kategoria wódki, która notuje wzrosty sprzedaży właśnie w grudniu. Innymi kategoriami, które również cechuj? się tak? sezonowości? na stacjach benzynowych s? inne kategorie alkoholowe jak na przykład whisky, wino, brandy, gin czy też produkty czekoladowe jak praliny.

Od wielu miesięcy zauważalny jest wzrost udziału wariantów smakowych wódki w sprzedaży całej kategorii. W październiku 2018 roku wódki smakowe odpowiadały za niemal 42% sprzedaży całej wódki na stacjach benzynowych w porównaniu do 30% w całej Polsce. Jednakże w grudniu możemy zauważyć, że udział wariantów wódki niesmakowej wzrosta w porównaniu do pozostałych miesięcy roku i w grudniu 2017 wynosił 64%. W grudniu skłonni jesteśmy również do zakupów marek droższych. Udział w sprzedaży wartościowej wódek z segmentu premium (od 30 zł do 44,99 zł za butelkę o pojemności 0,7l) rośnie i w grudniu 2017 wynosił 12,2%.

Kolejn? kategori?, która w grudniu notuje wzrosty sprzedaży s? wina. W ci?gu roku ponad 80% sprzedaży wszystkich win stanowi? wina stołowe, natomiast w grudniu udział ten maleje na rzecz wina musuj?cego, w towarzystwie, którego witamy Nowy Rok. Od dłuższego czasu obserwujemy trend wzrostu sprzedaży wina musuj?cego typu prosecco zwłaszcza w okresach letnich. Z prosecco równie chętnie witamy Nowy Rok. W grudniu 2017 kupuj?cy wydali na zakup prosecco na stacjach benzynowych niemal 191 tysięcy zł.

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!