Analizy i badania
6 na 10 producentów motoryzacyjnych zwiększy swoje przychody w ciągu 6 m-cy
<p style="text-align: justify;"><strong>Wskaźnik nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku osiągnął najwyższą do tej pory wartość 86/100 dla oceny bieżących nastrojów. Respondencji znacznie ostrożniej oceniają przyszłość branży w ciągu 12 miesięcy. Chociaż i w tym obszarze przeważają oceny pozytywne i wskaźnik osiągnął wartość 53/100. Przedstawiciele sektora motoryzacyjnego prognozują wzrost poziomu produkcji w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Wśród największych wyzwań dla branży znalazły się m.in. nowe regulacje prawne, koszty pracy oraz dostęp do pracowników produkcyjnych i technicznych.</strong></p>
>
Jak wynika z badania KPMG i PZPM 71% menedżerów firm dystrybuuj?cych oraz 82% menedżerów firm produkuj?cych pojazdy, zabudowy i części samochodowe pozytywnie ocenia obecn? sytuację branży motoryzacyjnej. W porównaniu z grudniow? edycj? badania wskaźnik zadowolenia wzrósł w obu grupach – o 7 punktów wśród przedstawicieli firm produkcyjnych oraz o 9 punktów w grupie menedżerów firm dystrybucyjnych.
Sumaryczny wzrost pozytywnych ocen obecnej sytuacji branży motoryzacyjnej przez menedżerów firm dystrybuuj?cych oraz menedżerów firm produkuj?cych pojazdy, zabudowy i części samochodowe cieszy, ponieważ świadczy o względnym ustabilizowaniu naszej gospodarki. Należy jednak zwrócić uwagę, że przedsiębiorcy, którzy deklaruj? zwiększenie poziomu produkcji (76%), poziomu eksportu (47%) i zatrudnienia (43%) równolegle wykazuj? zaniepokojenie o wci?ż niewystarczaj?cy dostęp do wykwalifikowanej kadry, jak i pracowników produkcyjnych, wzrost kosztów pracy i nowe regulacje prawne, maj?ce wpływ na cał? branżę motoryzacyjn? i jej otoczenie – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Zwi?zku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Dobre perspektywy polskiej gospodarki
Przedstawiciele producentów s? optymistyczni w kwestii prognoz na najbliższy rok. Ponad 1/4 jest zdania, że w ci?gu następnych 12 miesięcy sytuacja sektora się poprawi. W obu grupach przeważa jednak opinia, że w najbliższej przyszłości sytuacja w branży będzie stabilna i nie ulegnie wyraźnym zmianom – tak twierdzi 55% menedżerów z firm produkcyjnych i 50% z firm dystrybucyjnych.
Jak wynika z badania KPMG i PZPM, przedstawiciele producentów i dystrybutorów firm motoryzacyjnych nie spodziewaj? się również większych zmian sytuacji gospodarczej w kraju. 58% dystrybutorów i 64% producentów uważa, że sytuacja gospodarcza Polski pozostanie bez zmian w ci?gu następnych 12 miesięcy.
Menedżerowie firm dystrybucyjnych optymistycznie o sprzedaży
Ponad połowa menedżerów firm dystrybucyjnych wskazała, że w ci?gu następnych 6 miesięcy zwiększy poziom sprzedaży (53%), a także poziom zatrudnienia (44%). Jednocześnie 60% dystrybutorów w ci?gu kolejnych 6 miesięcy planuje utrzymać obecn? liczbę serwisów, a 53% obecn? liczbę salonów.
Pomimo iż ponad połowa menedżerów firm dystrybuuj?cych pojazdy i części samochodowe deklaruje, że ich firma w ci?gu następnych 6 miesięcy zwiększy poziom sprzedaży w ujęciu ilościowym, nie przekłada się to na prognozowany wzrost przychodów, na który wskazało zaledwie 37% respondentów. Do takiej sytuacji przyczynić się może ograniczony dostęp do pracowników technicznych oraz koszty pracy, które s? najważniejszym wyzwaniem w ci?gu najbliższego pół roku dla odpowiednio 78% i 64% badanych – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Nowe regulacje i dostęp do pracowników produkcyjnych i technicznych wyzwaniem dla branży motoryzacyjnej
Aż 76% producentów – pojazdów, zabudów lub części zamiennych – wśród największych wyzwań dla branży w ci?gu następnych 6 miesięcy wymieniła nowe regulacje prawne. Na drugim miejscu znalazł się dostęp do pracowników produkcyjnych (67%), natomiast dla ponad 60% respondentów wyzwaniem s? koszty pracy.
Wyzwaniem dla dystrybutorów jest, podobnie jak w poprzedniej edycji badania, dostęp do pracowników technicznych (78%), koszty pracy (64%), a także nowe regulacje prawne (44%).
Raport w wersji elektronicznej można pobrać ze strony kpmg.pl lub pzpm.org.pl
***
O RAPORCIE:
Barometr nastrojów menedżerów sektora motoryzacyjnego jest badaniem ankietowym przeprowadzonym przez Polski Zwi?zek Przemysłu Motoryzacyjnego i KPMG w Polsce w czerwcu 2018 r. Jego celem było poznanie opinii kadry zarz?dzaj?cej firm motoryzacyjnych na temat bież?cej i przyszłej sytuacji branży w Polsce. Ankieta skierowana była do menedżerów firm produkcyjnych i dystrybutorów pojazdów, przyczep i naczep, zabudów lub podzespołów, części i akcesoriów. W badaniu internetowym wzięło udział 64 respondentów.
O PZPM:
Polski Zwi?zek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największ? polsk? organizacj? pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszaj?c? oficjalnych importerów, przedstawicieli producentów i producentów pojazdów samochodowych, motocykli, motorowerów oraz czterokołowych pojazdów motocyklowych, a także producentów nadwozi, przyczep, naczep oraz części, zespołów i elementów pojazdów samochodowych przeznaczonych do pierwszego montażu.
Głównym celem PZPM jest reprezentowanie interesów zrzeszonych firm wobec organów administracji publicznej, środków masowego przekazu i społeczeństwa. PZPM inicjuje zmiany legislacyjne oraz wspiera działania na rzecz rozwoju i promocji polskiego sektora motoryzacyjnego. Jest organizacj? zapraszan? przez rz?d do opiniowania projektów najistotniejszych aktów prawnych dotycz?cych motoryzacji, uczestniczy także w pracach komisji parlamentarnych i rz?dowych. Więcej na stronie pzpm.org.pl.
O KPMG:
KPMG to międzynarodowa sieć firm świadcz?cych usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego, gospodarczego i prawnego. KPMG zatrudnia 189 000 pracowników w 152 krajach. Niezależne firmy członkowskie sieci KPMG s? stowarzyszone z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego. Każda z firm KPMG jest odrębnym podmiotem prawa. W Polsce KPMG działa od 1990 roku. Obecnie zatrudnia ponad 1 800 osób w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Katowicach i Łodzi. Więcej na stronie kpmg.pl.
Kontakt dla mediów:
Krzysztof Krzyżanowski, e-mail: kkrzyzanowski@kpmg.pl, tel.: (22) 528 11 14 lub 508 047 582
Patrycja Kowalczyk, e-mail: patrycjakowalczyk@kpmg.pl, tel.: (22) 528 11 87 lub 664 718 676
Jakub Faryś, e-mail: jakub.farys@pzpm.org.pl, tel.: (22) 322 71 98 lub 602 475 701
Anna Materzok, e-mail: anna.materzok@pzpm.org.pl, tel.: (22) 322 71 98 lub 608 666 124
Informujemy, że współadministratorami Pana/Pani danych osobowych s? Spółki wchodz?ce w skład grupy kapitałowej KPMG w Polsce, (tj. KPMG Sp. z o.o., KPMG Sp. z o.o. sp. k., KPMG Audyt Sp. z o.o., KPMG Audyt Services Sp. z o.o., KPMG Audyt Sp. z o.o. sp. k., KPMG Advisory Sp. z o.o. sp. k., KPMG Tax M.Michna Sp. k., KPMG Usługi Księgowe Sp. z o.o., D.Dobkowski Sp. k., KPMG Restructuring Sp. z o. o. Wszystkie spółki maj? sw? siedzibę w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4A). W Spółkach z grupy kapitałowej KPMG w Polsce został powołany Inspektor Ochrony Danych (e-mail: DPO@kpmg.pl lub adres korespondencyjny: KPMG Sp. z o.o. Inspektor Ochrony Danych – DPO, ul. Inflancka 4A, 00-189 Warszawa), który jest dla Pana/Pani osob? kontaktow? w kwestiach zwi?zanych z danymi osobowymi. Pana/Pani dane osobowe zostały pozyskane z ogólnodostępnych źródeł, tj. (stron internetowych wydawnictw, stopek redakcyjnych itp.) lub bezpośrednio od Pana/Pani z prośb? o wysyłanie informacji przeznaczonych dla dziennikarzy. Odbiorcami Pana/Pani danych osobowych będ? upoważnieni pracownicy oraz współpracownicy współadministratorów danych osobowych.
Pana/Pani dane osobowe będ? przetwarzane na podstawie prawnie usprawiedliwionego interesu administratora danych, tj. na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f Rozporz?dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku, tj. ogólne rozporz?dzenie o ochronie danych osobowych. Usprawiedliwionym interesem administratora danych jest nawi?zanie z Panem/Pani? kontaktu oraz dostarczenie Panu/Pani w tym celu informacji technicznych.
Pana/Pani dane osobowe będ? przetwarzane w zakresie: dane identyfikuj?ce osobę, służbowe dane adresowe i teleadresowe. Pana/Pani dane osobowe będ? przetwarzane do czasu wniesienia ż?dania usunięcia danych. W przypadku wniesienia ż?dania usunięcia danych, Pana/Pani dane zostan? bezpowrotnie usunięte.
Ma Pan/Pani prawo ż?dania dostępu do dotycz?cych Pana/Pani osoby danych osobowych, prawo ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych.
Przysługuje ponadto Panu/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, w przypadku przetwarzania Pana/Pani danych osobowych w sposób naruszaj?cy przepisy RODO. Informujemy, że Państwa dane osobowe będ? profilowane, lecz decyzje dotycz?ce Państwa osoby nie będ? podejmowane w sposób zautomatyzowany. Na tego rodzaju przetwarzania danych przysługuje Państwu prawo sprzeciwu.
Informujemy ponadto, że Spółki wchodz?ce w skład grupy kapitałowej KPMG w Polsce zawarły wspólne uzgodnienia, w których ustaliły zakresy swojej odpowiedzialności dotycz?ce wypełnienia obowi?zków wynikaj?cych z RODO, a w tym tych, o których mowa w niniejszej klauzuli informacyjnej.
Za przestrzeganie praw i wypełnianie obowi?zków w stosunku do Państwa danych osobowych odpowiedzialna jest KPMG Sp. z o.o. W uzgodnieniach postanowiono również, jak wskazano, że punktem kontaktowym dla Państwa jest Inspektor Ochrony Danych.