Wydarzenia
„Zielona transformacja po francusku: innowacje, partnerstwa i wyzwania regulacyjne w Polsce” - debata CCIFP na IMPACT’25
Francuskie firmy odgrywają coraz istotniejszą rolę w transformacji gospodarczej Polski, stawiając na innowacje, zieloną energię i partnerstwa międzysektorowe. Podczas kongresu Impact’25 w Poznaniu oraz w kontekście nowego traktatu o współpracy między Polską a Francją, przedstawiciele firm: L’Oréal, Veolia, Credit Agricole i Saint-Gobain podzielili się swoimi doświadczeniami, sukcesami i wyzwaniami w obszarze innowacyjnego i zrównoważonego biznesu.
Innowacje jako fundament rozwoju
Jak podkreślali wszyscy uczestnicy debaty, inwestycje w innowacje nie są już wyborem, ale koniecznością. L’Oréal przeznacza rocznie 1,3 miliarda euro na badania i rozwój, wspierając również lokalne startupy poprzez fundusz venture capital. Przykładem skuteczności takiej strategii jest Cosmose – polska firma rozwijająca technologie oparte na sztucznej inteligencji, o czym mówił Valéry Gaucherand, Prezes L’Oreal Polska i Kraje Bałtyckie.
Luiz Hanania, prezes zarządu i dyrektor generalny Grupy Veolia w Polsce mówił, że do skutecznego działania potrzebna jest współpraca samorządów, nauki i biznesu. Przykładami są m.in.: projekt geotermii w Poznaniu, który ma zaspokajać do 20% zapotrzebowania miasta na ciepło, oraz inicjatywa z Volkswagenem, polegająca na odzysku ciepła odpadowego dla tysięcy mieszkań.
Zielone finanse i wsparcie dla transformacji
Banki również nie pozostają w tyle. Credit Agricole aktywnie wspiera zieloną transformację – zarówno przez finansowanie, jak i edukację. Przykładem jest kalkulator śladu węglowego dla klientów oraz platforma doradcza dla rolników, pomagająca w przejściu na gospodarkę niskoemisyjną. Inicjatywa Le Village wspiera natomiast młode firmy w ich drodze do innowacyjności.
Damian Ragan, wiceprezes Credit Agricole Bank Polska, zwrócił uwagę, że do 2045 roku Polska będzie potrzebować od 120 do 140 miliardów euro na inwestycje związane z transformacją energetyczną. Potrzebna jest więc mobilizacja kapitału i szersze zaangażowanie systemowe.
Przemysł i budownictwo w centrum zmiany
Saint-Gobain, działający w Polsce od wielu lat, wskazuje na potencjał budownictwa modułowego i konsekwentnie obniża swój ślad środowiskowy. Jak zaznaczył Henryk Kwapisz, Dyrektor ds. relacji instytucjonalnych, Grupy Saint-Gobain w Polsce, rozwój zielonego budownictwa hamowany jest przez niespójne prawo – jak np. brak obowiązkowych klas energetycznych budynków. Firma nie obawia się regulacji, lecz ich nieprzewidywalności.
Bariery prawne – największe wyzwanie
Na problem niespójnych lub zbyt restrykcyjnych regulacji zwracali również uwagę pozostali prelegenci. Valéry Gaucherand zwracał uwagę na propozycje wprowadzenia zakazu użycia etanolu, który jest kluczowym składnikiem wielu kosmetyków i nie da się go zastąpić innym produktem, czy selektywne traktowanie branż przez unijne prawo ściekowe. Apelował o „smart regulation” – regulacje wspierające konkurencyjność, a nie ją osłabiające.
Współpraca kluczem do sukcesu
Podpisany 9 maja Traktat o wzmocnionej współpracy między Polską a Francją tworzy nowe ramy dla współdziałania. Francuskie firmy zainwestowały już w Polsce 113 miliardów złotych, a Francja jest jednym z czterech największych inwestorów zagranicznych. Wspólna droga ku zielonej, innowacyjnej i konkurencyjnej Europie wymaga jednak nie tylko kapitału, ale przede wszystkim stabilnego prawa i zaufania między partnerami.