Analizy i badania
Wzrost wartości Barometru Carrefour w styczniu 2014 roku
<p style="text-align: justify;">Styczniowa wartość Barometru Carrefour – Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej wyniosła -6,3 punktu (w skali od -100 do +100) i w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca wzrosła o 1,7 punktu. Odnotowana w styczniu wartość Barometru Carrefour była najwyższa od listopada 2010 roku, kiedy to odnotowano dokładnie taką samą jego wartość.</p>
>
Mimo, iż był to już trzeci z rzędu wzrost wartości Barometru Carrefour, to wartość wskaźnika znajduje się nadal poniżej zera co oznacza, że w dalszym ci?gu utrzymuje się niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej.
W ostatnim miesi?cu na zmianę wartości Barometru Carrefour pozytywnie wpływały niemal wszystkie jego składowe: wzrost skłonności konsumentów do zakupów, poprawa ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej, wzrost dynamiki liczby pracuj?cych w sektorze przedsiębiorstw oraz spadek wskaźnika inflacji. Wzrost wartości wskaźnika łagodzony był przez spadek nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw. Neutralne dla wartości Barometru było utrzymanie się na niezmienionym poziomie wartości bież?cego wskaźnika ufności konsumenckiej.
Nieznaczne tendencje wzrostowe Barometru Carrefour świadcz? o poprawie sytuacji polskiej gospodarki. Według prognoz Instytutu w całym 2014 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego wyniesie 2,5 procenta.
Według naszych szacunków w roku 2014 możemy spodziewać się poprawy sytuacji rynkowej w Polsce, co jest widoczne w znacz?cym wzroście wskaźnika w stosunku do poprzedniego miesi?ca – mówi dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodark? Rynkow?. Przyspieszenie tempa wzrostu gospodarczego będzie potwierdzał trend zmian wartości Barometru Carrefour – dodaje.
Według prognoz makroekonomicznych IBnGR, tempo wzrostu gospodarczego w kolejnych kwartałach będzie coraz wyższe. Po nienajlepszym roku 2013, w którym tempo wzrostu PKB było najniższe od ponad dekady, w 2014 roku nast?pi przyspieszenie, a PKB wzrośnie o 2,7 procenta.
Z perspektywy sektora handlowego najbardziej istotne s? prognozy dotycz?ce dynamiki konsumpcji. W skali całego 2013 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego osi?gnęło wartość poniżej jednego procenta, a więc stosunkowo niewielk?. Poprawy oczekiwać należy w 2014 roku, kiedy to, podobnie jak w przypadku PKB, w każdym kolejnym kwartale obserwowany będzie przyrost dynamiki konsumpcji prywatnej.
Jak prognozuje IBnGR w tym roku zaczn? się powoli odwracać również negatywne tendencje w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego. Zahamowanie spadku nakładów inwestycyjnych i niewielki ich przyrost s? sygnałem wzrostu gospodarczego w dalszej przyszłości.
Barometr Koniunktury Konsumenckiej jest wyliczanym comiesięcznie wskaźnikiem obrazuj?cym aktualny stan koniunktury. Jego wartości zmieniaj? się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazuj? niekorzystna koniunkturę konsumencka, a powyżej – korzystn?.
Tabela Zmiany składników cz?stkowych BKK i ich wpływ na jego wartość
Nazwa zmiennej | Przyjęty przedział zmienności | Poprzednia wartość | Aktualna wartość | Wpływ na zmianę BKK |
Skłonność do zakupów | [0, 200] | 90,1 | 92,5 | 0,48 |
BWUK | [-100, +100] | -22,7 | -22,7 | 0,00 |
Koniunktura w handlu | [-100, +100] | -3,3 | -2,4 | 0,18 |
Nominalna dynamika kredytów i pożyczek | [80, 160] | 103,5 | 104,1 | 0,11 |
Realna dynamika sprzedaży detalicznej | [80, 140] | 103,7 | 104,2 | 0,13 |
Dynamika liczby pracuj?cych | [90, 110] | 100,2 | 100,5 | 0,17 |
Dynamika cen konsumpcyjnych | [100, 105] | 100,8 | 100,6 | 0,64 |
Nominalna dynamika wynagrodzeń | [95, 115] | 103,1 | 103,1 | -0,01 |
Ł?czna zmiana wartości BKK | +1,69 |
Grupa Carrefour
Carrefour jest pionierem i liderem wielkiej dystrybucji, który od ponad 50 lat wyznacza standardy na światowych rynkach handlu. Od wielu lat Carrefour jest numerem 1 wielkiej dystrybucji w Europie i 2 największym detalist? na świecie.
O Carrefour Polska
Carrefour Polska należy w 100% do Grupy Carrefour. W 1997 roku w Łodzi otwarto pierwsz? placówkę Carrefour w kraju. Od tego czasu Carrefour Polska dynamicznie rozwija się we wszystkich formatach. Dziś pod szyldem Carrefour działa w Polsce ponad 600 placówek: hiper- i supermarkety, sklepy franczyzowe Carrefour Express w dwóch formatach: mini-market i convenience. W portfelu Carrefour znajduje się także 20 centrów handlowych skupionych w dużych i średnich miastach, jest także jednym z liderów na rynku przymarketowych stacji paliw. Carrefour Polska aktywnie działa na rzecz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych, prowadzi szereg projektów na rzecz dzieci i społeczności lokalnych.