Environnement & Energie

Trzy hamulce rozwoju polskiej elektromobilności - Andrzej Gemra

"Tylko 2% aut sprzedanych w Polsce w minionym roku to samochody elektromobline. Nadal jesteśmy na szarym końcu europejskiej stawki."

 

Zapraszamy do obejrzenia krótkiego komentarza Andrzeja Gemry – Przewodniczącego Komitetu Elektromobilności CCIFP oraz Eksperta ds. Public Affaires & Promocji Elektromobilności w Renault Polska, który mówi o barierach rozwoju elektromobilności w Polsce.

 

Elektromobilność ogranicza w Polsce przede wszystkim cena samochodów elektrycznych, ich zasięg i infrastruktura do ładowania. I niestety samochody ładowane są energią elektryczną wytwarzaną na bazie węgla kamiennego.
 

Jednak to ceny samochodów z silnikami spalinowymi ostatnio bardzo wzrosły, ze względu na bardzo kosztowne oprzyrządowanie, które musi być w nich zainstalowane, aby spełnić najnowsze normy dotyczące emisji spalin - mówi w rozmowie z MarketNews24 Andrzej Gemra, Przewodniczący Komitetu Elektromobilności CCIFP, Renault Polska.

Natomiast samochody elektryczne korzystają z dopłat rządowych, które maksymalnie sięgają 27 tys. zł. Stąd też rozbieżność w cenach samochodów spalinowych i elektromobilnych maleje.

 

Elektromobilność ogranicza też zasięg samochodów elektrycznych po ich załadowaniu. Ten zasięg to 300-500 km, co w zupełności wystarczy do naszego codziennego poruszania się. Jednak może okazać się niewystarczający ze względu na infrastrukturę do ich ładowania. Ta infrastruktura jest słaba jeżeli porównamy ją z ilością stacji benzynowych.

Elektromobilność ma sens, jeżeli samochody zasilane są z czystych źródeł energii, a niestety w Polsce dominuje energia elektryczna ze źródeł opalanych węglem – komentuje A.Gemra.

Sposób na przyśpieszenie rozwoju elektromobilności znalazła Norwegia. W tym kraju w tym roku firmy państwowe nie mogą już kupować samochodów spalinowych.

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!