Święta Wielkiejnocy wsparły sprzedaż detaliczną

<p style="text-align: justify;">Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w marcu w cenach bieżących o 9,2% r/r wobec wzrostu o 7,9% r/r w lutym, co było wyraźnie powyżej konsensusu rynkowego (8,2%) i naszej prognozy (8,3%). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych zwiększyła się w marcu o 8,8% wobec 7,7% w lutym.</p>

>

Zwiększenie realnej dynamiki sprzedaży detalicznej wynikało przede wszystkim z wyższej sprzedaży w kategoriach "żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (13,8% r/r w marcu wobec 2,6% w lutym) oraz "sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach” (17,4% r/r wobec 7,9%). Wyższe tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w tych kategoriach wynikało z innego układu świ?t Wielkiejnocy. W 2017 r. były one w połowie kwietnia, co pozwalało na dokonywanie świ?tecznych zakupów w pierwszych dwóch tygodniach kwietnia. W 2018 r. przypadły one na przełom marca i kwietnia. W efekcie w br. świ?teczne zakupy zostały zrealizowane w drugiej połowie marca, co podbiło roczn? dynamikę sprzedaży detalicznej we wspomnianych wyżej kategoriach w marcu.

Efekt zakazu handlu w niedzielę trudny do oszacowania

Należy zwrócić uwagę, że wyższe tempo wzrostu sprzedaży było przede wszystkim efektem przesunięcia zakupów świ?tecznych z kwietnia na marzec, podczas gdy jej dynamika w większości kategorii obniżyła się. Niższe tempo wzrostu sprzedaży odnotowano m.in. w kategoriach "włókno, odzież, obuwie” (13,0% r/r wobec 20,7% w lutym), "pojazdy samochodowe, motocykle, części” (-0,6% r/r wobec 6,9%) oraz "meble, RTV, AGD” (4,5% r/r wobec 10,2%). Z jednej strony mogło to wynikać z niekorzystnej różnicy w liczbie dni roboczych (w marcu br. liczba dni roboczych była o 1 mniejsza niż w 2017 r., podczas gdy w lutym 2018 r., była ona taka sama jak przed rokiem), z drugiej strony nie można wykluczyć negatywnego wpływu ograniczeń handlu w niedzielę na sprzedaż w tych kategoriach. Z uwagi na znacz?cy udział efektów statystycznych w marcowych danych o sprzedaży detalicznej, pełniejsza ocena wpływu wprowadzenia ograniczeń handlu w niedzielę na sprzedaż detaliczn? będzie możliwa dopiero w kolejnych miesi?cach. Oczekujemy jednak, że wpływ ten będzie ograniczony. Uważamy, że konsumenci będ? kompensowali niedzielny zakaz większymi zakupami w soboty lub korzystaj?c ze sprzedaży internetowej.

Silny wzrost konsumpcji w I kw.

W okresie styczeń-marzec br. przeciętna dynamika sprzedaży detalicznej w cenach stałych wyniosła 8,5% r/r wobec wzrostu o 7,5% w IV kw. ub. r., co stanowi istotne ryzyko w górę dla naszej prognozy, zgodnie z któr? tempo wzrostu konsumpcji prywatnej w I kw. zwiększyło się do 5,2% r/r wobec 5,0% w IV kw. ub. r. GUS zrewidował dzisiaj kwartalne szacunki PKB w latach 2016-2017. Dynamika PKB w IV kw. 2017 r. została zrewidowana w dół do 4,9% r/r wobec 5,1%. Z kolei tempo wzrostu PKB w I kw. 2017 r. zostało zrewidowane z 4,1% r/r do 4,4%. Rewizje szacunków PKB stanowi? wsparcie dla naszej prognozy, zgodnie z któr? roczna dynamika polskiego PKB zmniejszy się w I kw. br. do 4,7%.

Dane o sprzedaży detalicznej neutralne dla kursu złotego i rynku długu

Dzisiejsza publikacja danych o marcowej sprzedaży detalicznej jest w naszej ocenie neutralna dla kursu złotego i rynku długu.

***

Credit Agricole Bank Polska S.A. pl.  Orl?t Lwowskich 1, 53-605 Wrocław  www.credit-agricole.pl

Niniejszy materiał został sporz?dzony na podstawie najlepszej wiedzy autorów, z wykorzystaniem informacji pochodz?cych ze sprawdzonych źródeł. Nie może on być wykorzystywany jako rekomendacja do zawierania transakcji. Stawki zawarte w materiale maj? charakter informacyjny. Credit Agricole Bank Polska S.A. nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy i opinii.

Jakub BOROWSKI Główny Ekonomista Chief Economist ul. Żwirki i Wigury 18a, 02-092 Warszawa tel.: +48 22 573 18 40 e-mail:  jakub.borowski(@)credit-agricole.pl

Jean-Baptiste GIRAUD Dyrektor Pionu Dużych Klientów Korporacyjnych Head of Large Corporate Client Division ul. Żwirki i Wigury 18a, 02-092 Warszawa tel.: +48 22 573 18 02 e-mail:jeanbaptiste.giraud(@)credit-agricole.pl

David JULLIARD Dyrektor Pionu Klientów Korporacyjnych Head of Mid Corporate Client Division ul.Żwirki i Wigury 18a, 02-092

WIĘCEJ AKTUALNOŚCI

Regulatorzy finansowi w obliczu wyzwań

Celem organów regulacyjnych pozostaje wspieranie stabilności podmiotów świadczących usługi finansowe oraz opracowywanie mechanizmów naprawczych,...

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin

Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!