Aktualności firm stowarzyszonych  •  Analizy i badania  •  Członkowie

Słabnie popyt na dobra trwałego użytku

W ostatnich miesiącach obserwujemy znaczące pogorszenie koniunktury konsumenckiej (por. MAKROpuls z 21.07.2022). Jest ono efektem utrzymującego silnego wzrostu inflacji i spadku realnych wynagrodzeń, a także pogarszających się perspektyw wzrostu gospodarczego. Pogorszenie nastrojów gospodarstw domowych znajduje odzwierciedlenie w wyraźnym spadku wskaźników koniunktury dla oczekiwanej w horyzoncie 12 miesięcy sytuacji finansowej oraz dokonywania ważnych zakupów. W połączeniu z wysokim poziomem stóp procentowych słabsze nastroje konsumentów mają silny negatywny wpływ na akcję kredytową zarówno w segmencie kredytów konsumpcyjnych, jak i hipotecznych, a w konsekwencji również na aktywność na rynku nieruchomości. Przedmiotem poniższej analizy jest ocena perspektyw popytu gospodarstw domowych na dobra trwałego użytku.

W naszej analizie popyt gospodarstw domowych na dobra trwałe przybliżyliśmy kwartalnymi przychodami netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów w kategorii „sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu oświetleniowego i pozostałych artykułów użytku domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach”. Źródłem danych jest PONT Info i dotyczą one firm zatrudniających co najmniej 50 osób. Popyt w tej kategorii można zdekomponować na dwie składowe. Pierwszą składową jest popyt zgłaszany przez gospodarstwa domowe, które wprowadzają się do nowego mieszkania (domu) lub robią jego generalny remont i potrzebują je urządzić. Drugą składową popytu jest popyt zgłaszany przez gospodarstwa domowe, które doposażają swoje mieszkanie (dom) lub wymieniają dobra trwałe na nowsze. W ten sposób w naszej analizie jesteśmy w stanie ująć szerokie spektrum popytu na dobra trwałe.

W celu oceny perspektyw popytu gospodarstw domowych na dobra trwałego użytku w pierwszym kroku naszej analizy zbudowaliśmy model ekonometryczny, w którym przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów w kategorii „sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu oświetleniowego i pozostałych artykułów użytku domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach” objaśniamy przez następujące zmienne:

  • Mieszkania i domy w budowie. Celem tej zmiennej jest przybliżenie popytu na dobra trwałe zgłaszanego przez gospodarstwa domowe, które wprowadzają się do nowego mieszkania (domu) lub robią jego generalny remont. Im więcej mieszkań i domów w budowie, tym wyższy popyt na meble, sprzęt oświetleniowy i pozostałe artykuły użytku domowego.
  • Kredyt konsumpcyjny. Zmienna ta przybliża popyt na dobra trwałe zgłaszany przez gospodarstwa domowe, które finansują ich zakup kredytem konsumpcyjnym. W konsekwencji im wyższe tempo wzrostu wolumenu udzielanych kredytów konsumpcyjnych, tym wyższa sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu oświetleniowego i pozostałych artykułów użytku domowego.
  • Kurs EURPLN. Branża meblarska w Polsce charakteryzuje się wysokim udziałem sprzedaży na eksport w strukturze przychodów. W konsekwencji wzrost kursu EURPLN prowadzi do zwiększenia konkurencyjności polskiego eksportu. To z kolei podbija krajowe ceny prowadząc do wzrostu nominalnej sprzedaży.

W drugim kroku naszej analizy przygotowaliśmy prognozę naszej zmiennej objaśnianej w horyzoncie jednego roku. Wskazuje ona na lekkie wyhamowanie dynamiki przychodów netto ze sprzedaży w badanej kategorii, przy czym jej wyraźniejszy spadek zostanie odnotowany dopiero w I poł. 2023 r. Będzie to spowodowane oczekiwanym przez nas dalszym obniżaniem się liczby mieszkań w budowie, zmniejszeniem akcji kredytowej w segmencie kredytów konsumpcyjnych, jak nieznaczną aprecjacją kursu złotego względem euro (por. MAKROmapa z 04.07.2022). Uzyskane przez nas wyniki stanowią wsparcie dla naszego scenariusza zakładającego znaczące wyhamowanie konsumpcji prywatnej w kolejnych kwartałach (por. tabela kwartalna).

***

Credit Agricole Bank Polska S.A. pl. Orląt Lwowskich 1, 53-605 Wrocław www.credit-agricole.pl

Niniejszy materiał został sporządzony na podstawie najlepszej wiedzy autorów, z wykorzystaniem informacji pochodzących ze sprawdzonych źródeł. Nie może on być wykorzystywany jako rekomendacja do zawierania transakcji. Stawki zawarte w materiale mają charakter informacyjny. Credit Agricole Bank Polska S.A. nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy i opinii.

Jakub BOROWSKI Główny Ekonomista Chief Economist ul. Żwirki i Wigury 18a, 02-092 Warszawa tel.: +48 22 573 18 40 e-mail: jakub.borowski@credit-agricole.pl

Romain REVEL Dyrektor Pionu Klientów Korporacyjnych Head of Corporate Clients Division ul. Żwirki i Wigury 18a, 02-092 Warszawa tel.:+48 22 434 30 82 e-mail: rrevel@credit-agricole.pl

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!