Zobacz także • Członkowie
Rynek usług hotelarskich i SPA w Polsce rośnie w siłę – do 2029 roku przekroczy wartość 11 mld zł
Wartość rynku usług hotelarskich i SPA w Polsce wzrosła w 2024 roku o 16,7% r/r, osiągając poziom 7,8 mld zł. Trend ten wpisuje się w szersze, globalne ożywienie sektora turystycznego. W warunkach rosnących kosztów usług i zmieniających się preferencji klientów, sektor premium redefiniuje pojęcie luksusu. Prognozy wskazują, że do 2029 roku rynek usług hotelarskich i SPA w Polsce przekroczy wartość 11 mld zł.
Branża hotelarska i SPA w Polsce rośnie
Według danych GUS do końca lipca ubiegłego roku liczba hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych w Polsce wzrosła o niemal 3% r/r – w kategorii obiektów pięciogwiazdkowych wzrost o 4,3%, a czterogwiazdkowych o 2,6%. Hotele cztero- i pięciogwiazdkowe stanowiły w 2024 roku 22% całej oferty w Polsce, czyli łącznie 571 obiektów (473 czterogwiazdkowych i 98 pięciogwiazdkowych). Hotele trzygwiazdkowe wciąż stanowiły największą grupę w ogólnej liczbie obiektów, jednak w porównaniu z rokiem ubiegłym ich liczba zmniejszyła się o 6.
Polska pozostaje jednym z najbardziej atrakcyjnych rynków hotelowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Potwierdza to również pozytywna ocena sektora przez inwestorów instytucjonalnych i transakcje obiektami hotelowymi z sektora premium na rynku inwestycyjnym. W 2024 roku zostało przeprowadzonych kilka transakcji sprzedaży hoteli 4 i 5-gwiazdkowych – mówi Monika Dębska-Pastakia, Partner Associate, Liderka Zespołu Real Estate w Dziale Deal Advisory, KPMG w Polsce
Rynek usług hotelarskich i SPA w 2024 roku odnotował ponowny wzrost wartości sprzedaży. Według szacunków Euromonitor International jego wartość osiągnęła rekordowe 7,8 mld zł, co oznacza wzrost o 16,7% r/r. W Polsce bez wątpienia trwa rozwój tej branży, który wpisuje się w globalne trendy wzrostowe. Prognozy wskazują, że do 2029 roku rynek usług hotelarskich i SPA w Polsce przekroczy wartość 11 mld zł. Zjawisko to potwierdza wchodzenie na rynek nowych marek hotelowych z segmentu premium.
Najlepszym dowodem na to, że rynek hotelowy w klasie premium ma przed sobą pozytywne perspektywy jest nie tylko rosnąca baza hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych, ale przede wszystkim coraz lepsze wyniki operacyjne hoteli luksusowych. Kluczowe wskaźniki dotyczące sektora hotelowego, tj. RevPAR, ADR i wskaźnik obłożenia notują rosnące wartości zarówno w hotelach miejskich, jak i obiektach w nadmorskich czy górskich kurortach. Kluczowe czynniki napędzające wzrost to systematycznie rosnący popyt, szczególnie w turystyce biznesowej i turystyce międzynarodowej, oraz wyższe stawki za dobę hotelową (ADR) – mówi Monika Dębska-Pastakia, Partner Associate, Liderka Zespołu Real Estate w Dziale Deal Advisory, KPMG w Polsce.
Luksusowe hotele w Polsce podnoszą ceny, oferując gościom nowe doświadczenia
Choć liczba turystów w Polsce wróciła do poziomu sprzed pandemii, hotele wciąż nadrabiają straty, co przekłada się na rosnące ceny – także w segmencie premium.
Aby zrekompensować gościom wyższe koszty, hotele luksusowe inwestują w coraz bardziej kreatywne rozwiązania: od unikalnego designu i spójnej architektury, przez oddziaływanie na różne zmysły gości: zapachy, smaki i widoki, które mają odzwierciedlać unikalne walory hotelu. Coraz częściej luksus powstaje na bazie tradycji – wiele hoteli mieści się w odrestaurowanych, zabytkowych budynkach, nadając im nową funkcję i charakter. W ten sposób luksusowe hotele nie są tylko przedłużeniem tradycji, ale bazując na niej, wytwarzają zupełnie nową, eklektyczną jakość. Coraz większe znaczenie mają także czynniki ekologiczne, zwłaszcza w segmencie hoteli o najwyższym standardzie, na co inwestorzy zwracają uwagę w obliczu zarówno przepisów legislacyjnych, jak i rosnących oczekiwań klientów.
Rynek luksusowych hoteli i SPA w Polsce dojrzewa – zarówno pod względem oferty, jak i oczekiwań konsumentów. Poszukują oni unikalnych przeżyć, co potwierdzają dane Euromonitora – aż 41% zamożnych klientów deklaruje zwiększenie wydatków na podróże i wellness. Dla inwestorów oznacza to konieczność dostarczania projektów z wyraźną tożsamością, silnym elementem lokalnym i długofalowym potencjałem. Luksus to dziś nie tylko metraż i materiały premium, ale przede wszystkim jakość doświadczenia. Dynamiczny wzrost wartości rynku oraz rosnące zainteresowanie turystyką wellness wskazują, że segment ten może być jednym z kluczowych motorów wzrostu całego sektora hotelarskiego w nadchodzących latach – mówi Tomasz Wiśniewski, Partner w Dziale Deal Advisory, Szef Zespołu Wycen w KPMG w Europie Środkowo-Wschodniej.
Więcej informacji oraz pełny raport dostępny jest na stronie: link