Aktualności firm stowarzyszonych  •  Członkowie

RAPORT ZYMETRIA: „Tracking nastrojów. Postawy Polek i Polaków. Krajobraz powyborczy”

Agencja badawczo-analityczna Zymetria przygotowała raport pt. „Postawy Polek i Polaków. Krajobraz Powyborczy”. Badanie cyklicznie śledzi nastroje społeczne. Przedstawiamy 7 falę badania z którego wynika, że polskie społeczeństwo, po trudnym okresie problemów finansowych odczuwa poprawę,  a ich troska o codzienny byt nieco zmalała.

 

RAPORT

 

Sytuacja finansowa - następuje odwrócenie negatywnego trendu

Ostatni rok był dla wielu polskich rodzin trudny – w co drugim domu przynajmniej raz zabrakło pieniędzy na podstawowe wydatki. W największym stopniu dotknęło to osób w wieku 30-49 lat, a więc mających rodziny, dzieci, często kredyt do spłacenia. Pozytywne jest to, że w stosunku do marca br. zmalała częstotliwość tego problemu.

Zwiększyła się grupa, która postrzega swoją sytuację finansową jako lepszą niż rok temu. Mimo polepszającej się sytuacji finansowej nadal, podobnie jak pół roku temu, ponad 40% osób jest z niej niezadowolona.

Coraz mniej osób musi oszczędzać kupując artykuły pierwszej potrzeby jak żywność, leki czy produkty dziecięce. Bardziej swobodnie podchodzimy też do wydatków na przyjemności.

Powyborcze podzielone emocje i dusze

Powyborcze zmiany polityczne niosą zarówno sporo optymizmu jak i obaw. Polskie społeczeństwo jest pod tym względem mocno podzielone: równie dużo osób oczekuje ogólnie zmian na lepsze jak i spodziewa się generalnego pogorszenia sytuacji.

Istotne znaczenie mają tutaj przede wszystkim sympatie polityczne, wyborcy PiS i Konfederacji mają dużo obaw, a wyborcy Lewicy, KO i Trzeciej Drogi sporo nadziei.

 

 

 

 

Jak czujemy nadchodzącą przyszłość w Polsce?

Widać różnice w grupach wiekowych – młodsi są bardziej optymistyczni (46% z grupy 18-29 lat uważa, że sytuacja się poprawi), natomiast w grupie 50+ przeważa pesymizm. Większość ludzi czuje, że zmiany, które nastąpią w Polsce, zarówno te złe jak i dobre, będą miały przełożenie i na ich sytuację osobistą. Jednocześnie właśnie kwestia przyszłych zmian w poziomie życia obywateli budzi najwięcej obaw – więcej jest tutaj pesymistów (39%) niż optymistów (30%). Obawiamy się też o bezpieczeństwo energetyczne (34% przewiduje, że się pogorszy)

Nadzieje pozytywnie: międzynarodowo, w szkole i dla środowiska

Z pozytywów spodziewamy się wzmocnienia pozycja Polski na arenie międzynarodowej (48%),  przestrzegania praworządności (44%) i lepszego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości (47%) i szkolnictwa oraz większej troski o środowisko na co ma nadzieję 44% osób.

Polaryzujące są kwestie bezpieczeństwa zarówno międzynarodowego jak i wewnętrznego, w tym ochrony granic. Tym bardziej, że znaczna grupa Polek i Polaków obawia się niekontrolowanego napływu migrantów (aż dla 18% jest to jedna z głównych obaw).

Wojna, która trwa za naszą wschodnią granicą nadal jest dla wielu osób tematem istotnym, chociaż ogólne zaangażowanie stopniowo spada. Natomiast konflikt w Gazie przyciągną znacznie mniej uwagi. Grupa, która jest zainteresowana tymi wydarzeniami w dużej części pokrywa się z tą, która śledzi sytuację wojenną w Ukrainie. A zatem są to osoby, które generalnie interesują się tematami zagranicznymi. Demograficznie to częściej osoby w wieku 50+, z lepszym wykształceniem.

***

O Zymetrii

Zymetria jest firmą analityczno-badawczą tworzoną przez ludzi, którzy połączyli wieloletnie doświadczenia w badaniach rynku, zaawansowanej analityce danych i branży IT. Dostarcza rekomendacji pomocnych w podejmowaniu optymalnych biznesowych decyzji. Na polskim rynku działa z sukcesem od 10 lat. Założona i prowadzona przez Edytę Czarnotę i Barbarę Krug. Świadczy usługi firm z różnych branż, m.in. finansowej, fmcg, farmaceutycznej i mediowej. Wspiera marki, produkty i usługi w zrównoważonym rozwoju w oparciu o dane.

Raport „Postawy Polek i Polaków. Krajobraz powyborczy” powstał w oparciu o wyniki badania ilościowego realizowanego metodą CAWI, na ogólnopolskiej próbie N=516 Polek i Polaków w wieku 18 – 65 lat, w listopadzie 2023r. To 7 fala cyklicznego badania nastrojów społecznych prowadzonego od stycznia 2022 r.


Kontakt

Agnieszka Kosicka/Partnerka

Agnieszka.kosicka@zymetria.pl

 

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!