Analizy i badania

Prezenty na święta inne w czasie pandemii. Nowi bohaterowie świątecznego koszyka, nowi klienci zakupów online

Święta zbliżają się wielkimi krokami, a koronawirus napędza sprzedaż prezentów online. Do sklepów internetowych przekonują się już nie tylko młodzi, ale i seniorzy. Jak będzie wyglądać nowa rzeczywistość zakupów świątecznych w czasach pandemii? O nowym sposobie robienia zakupów online możemy przeczytać w najnowszym raporcie OpinionWay „Zmiany w branży e-commerce w Polsce”.

Zaprzyjaźnieni z siecią

Pandemia i lęk przed koronawirusem spowodowały wzrost liczby osób zainteresowanych zakupami online. Średnia wartość internetowego koszyka Polaków badanych w tym roku na przełomie  października/listopada to 250 PLN. W przypadku zakupów FMCG wartość ta wynosi 96,40 PLN, a dla dóbr trwałych 436,30 PLN.

Obecnie kupujemy zdecydowanie więcej przez internet niż przed początkiem kryzysu. Co trzeci polski klient eCommerce jest „apostołem” zakupów online – jest klientem zaangażowanym w tę formę zakupów, szuka okazji, kupuje więcej niż przed pandemią COVID-19 i bardzo dotknąłby go brak możliwości robienia zakupów przez Internet. „Apostoł” jest również wysoko usatysfakcjonowany taką formą zakupów, mimo pojawiających się obaw oraz barier związanych głównie z dostawą produktów.

Polacy wskazują średnio trzy bariery w dokonywaniu zakupów online, z czego ponad połowa dotyczy kwestii związanych z dostawą. Najbardziej przeszkadza nam konieczność zapłaty za wysyłkę (34%), brak możliwości wypróbowania produktu przed zakupem (32%), a także obawa przed nieotrzymaniem przesyłki (27%).

Co ciekawe, dosyć często do zakupów online namawia nas rodzina lub przyjaciele. 72% Polaków przyznaje, że było choć raz namawianych przez kogoś bliskiego, aby dodać jakiś produkt do koszyka, którego na początku zakupów wcale nie planowaliśmy kupować.

W tym roku nawet Twoja babcia kupi prezent w sieci!

Z badania zrealizowanego przez firmę badawczą OpinionWay wynika, że w tym roku, aż 64% Polaków planuje zakup podarunków przez internet. Prezenty online w zdecydowanej większości będą kupowały osoby w wieku 18-29 lat (71%) oraz 30-39 lat (70%). Jednak nie jest to tylko domena młodego pokolenia. Zakupy w ten sposób planuje zrobić ponad połowa osób w wieku 50-59 lat (58%) i co zaskakujące, również ponad połowa seniorów 60+ (57%)! Osoby starsze coraz częściej korzystają z internetu i jego możliwości.

A co Twój Mikołaj ma dla Ciebie?

W tym roku nasze świąteczne podarunki będą jednak nieco inne niż rok temu. Pandemia spowodowała, że lista kupowanych upominków zmieniła się ze względu na nowy tryb w jakim żyjemy. Popularność zdobywają te kategorie, które urozmaicą nam czas spędzany w domu. Tygodnie spędzone w domu w pierwszej fazie pandemii spowodowały, że odkrywamy, iż tutaj też może być fajnie. Chwile spędzone z rodziną stały się bardziej jakościowe. Myślimy o tym, czym umilić sobie wspólne godziny z rodziną. Zauważamy, że topową kategorią planowaną w tym roku, jako prezent kupiony online są książki, film i muzyka (31%). Inne popularne kategorie to w kolejności kosmetyki i perfumy (28%) oraz odzież i moda (27%). W roku ubiegłym kosmetyki znajdowały się na pierwszym miejscu planowanych prezentów świątecznych. [1]

Co ciekawe, w tym roku popularna staje się nowa kategoria wśród kupowanych prezentów online. Na wysokie, piąte miejsce na liście upominków wpisuje się obecnie elektronika – aż 17% Polaków deklaruje zakup produktów z tej kategorii. Jest więc szansa, że m.in. ta kategoria napędzi tegoroczne wydatki na prezenty świąteczne, bo na „regularne” (nieświąteczne) zakupy elektroniki Polacy wydają średnio prawie 900 PLN. Ta rosnąca kategoria jest też znakiem czasów, bo z jednej strony są to  umilacze czasu, a z drugiej wykorzystujemy święta jako pretekst do zakupu sprzętu do nauki i pracy w nowych warunkach.

Pandemia niewątpliwie zmienia polski e-handel. Coraz większa rzesza Polaków robi zakupy w sieci. Duża jest grupa nabywców silnie zaangażowanych w zakupy online - swoistych „apostołów” - którzy lubią robić zakupy w ten właśnie sposób. Ich zaangażowanie to wartościowa waluta zarówno dla sklepów, jaki i dla marek obecnych w eCommerce. To ci konsumenci w pierwszej kolejności zwrócą uwagę na oferty pojawiające się w sieci. Widzimy także, że zakupy online nie są jedynie domeną młodych osób, aż połowa Polaków w wieku 60+ planuje zakup świątecznych podarunków w sieci. To zaskakująco wysoki wynik. –  komentuje Piotr Sztabiński, Business Development Director.

Metodologia:

Raport: „Zmiany w branzy e-Commerce zrealizowany przez firmę badawcza Opinioway”, to raport przedstawiający aktualne zachowania zakupowe Polaków w eCommerce, z uwzględnieniem zmian, jakie przyniosła pandemia i opisujący plany zakupów internetowych Polaków na Święta.

Badanie zrealizowane zostało przy zastosowaniu techniki CAWI Computer Assisted Web Interview) na próbie 1174 dorosłych mieszkańców Polski (powyżej 18 roku życia). Próba badawcza reprezentatywna dla całej populacji Polski pod względem płci, wieku, poziomu wykształcenia i województwa zamieszkania.

Wywiady przeprowadzano od 27 do 30 października 2020 roku.

Wyniki badania należy analizować mając na uwadze margines błędu od 1,5 do 3 punktów procentowych dla próby 1000 respondentów.

Partnerem raportu jest agencja 24/7Communication.

***

Utworzona w marcu 2000 r. w Paryżu i będąca pionierem cyfryzacji badań, Grupa OpinionWay jest wiodącym graczem w zakresie innowacji w marketingu i badaniach opinii na francuskim rynku. Działania OpinionWay koncentrują się wokół tematyki związanej ze znajomości rynku, problemami marki, rozwój produktów oraz usług i pomagają budować profile klientów BtoB i BtoC dla światowych firm i marek. 

OpinionWay - uczynić świat łatwym do zrozumienia, aby móc podjąć działania teraz i wyobrazić sobie przyszłość.

 

24/7Communication to wiodąca agencja PR, działająca zarówno w obszarze korporacyjnym, jak i brandowym. Jej główną siłą jest content, który porusza odbiorcę. Firma zajmuje się m.in. zarządzaniem reputacją, wizerunkiem marek, komunikacją kryzysową, działaniami z zakresu social media i digital, współpracą z influencerami, kontaktem z mediami oraz komunikowaniem działań CSR. W ramach 24/7Studio agencja kompleksowo tworzy i realizuje produkcje. W gronie dotychczasowych klientów znalazły się takie marki, jak McDonald’s, P&G, Lidl, GE, Wedel, Heineken, 3M, Bosch, Warta ABB oraz ING.

 


[1] Badanie Deloitte „Zakupy świąteczne 2019”

Do pobrania

Download OpinionWay_Polska-Zakupy_eCommerce_Polakow2020.pdf  (PDF • 1 MB)
Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!