Analizy i badania
Polski rynek paliwowy – niższe ceny, szybszy rozwój
<p style="text-align: justify;"><strong>To dobry czas dla polskich handlowców współpracujących z zagranicznymi partnerami. Niskie ceny paliwa mogą wpłynąć na zwiększenie transportu produktów zagranicę, a zatem przyczynić się do zwiększenia eksportu.Powinny utrzymać się jeszcze co najmniej przez kilkanaście dni.</strong></p>
>
W dalszym ci?gu spada cena paliwa, choć osi?gnięcie poziomu poniżej 4 zł za benzynę może być nieosi?galne przy obecnym niskim kursie złotego wobec dolara. W najbliższym czasie ceny powinny się utrzymać, a według niektórych analityków wzrostu cen na stacjach benzynowych możemy spodziewać się dopiero przed wakacjami. W mediach pojawiaj? się głosy o możliwym wzroście cen paliwa w Polsce za spraw? tzw. opłaty zapasowej, któr? będ? płacić producenci paliw na rzecz Agencji Rezerw Materiałowych.Cena diesla czy benzyny będzie zależna od decyzji rafinerii (na które nakładana jest opłata zapasowa), natomiast z pewności? cena gazu płynnego LPG może wzrosn?ć o 5-6 groszy za litr. Opłata zapasowa jest skutkiem wprowadzonych zmian prawnych, które obliguj? producentów do utrzymywania rezerw zapewniaj?cych nieprzerwan? produkcję przez 68 dni (dotychczas było to 76 dni).
Niskie ceny s? spowodowane nadwyżk? produkcji względem zapotrzebowania. Duża podaż ropy jest sum? rekordowego eksportu z Rosji i Iraku, wysokiego wydobycia przez Amerykę ropy z łupków oraz umiarkowanego światowego zapotrzebowania naropę. W Polsce już w 2013 roku można było zaobserwować obniżenie popytu na ten surowiec. Według dostępnych danych, oficjalny poziom konsumpcji oleju napędowego w 2013 r. wyniósł 11,3 mln ton i był o 6% niższy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku – choć w dalszym ci?gu był głównym paliwem transportowym w Polsce, a jego udział w konsumpcji krajowej paliw transportowych wyniósł w 2013 r. 65%.W 2013 r. zapotrzebowanie na benzynę spadło o ponad 2% (84 tys. ton), do poziomu 3,7 mln ton i podobnie jak w latach poprzednich było wynikiem utrzymywania się wysokiego poziomu cen detalicznych. W 2013 r. nast?piło zmniejszenie konsumpcji o 4% r/r dla sumy paliw silnikowych (benzyna, olej napędowy i LPG).
Obecnie w detalu średnio za litr benzyny Pb95 zapłacimy 4 złote 43 grosze, za litr oleju napędowego 4 złote 44 grosze, natomiast za litr autogazu 2 złote 27 groszy. Warto wiedzieć, że na cenę paliwa składa się cena netto w rafinerii (zazwyczaj 50% ceny, jak? płacimy), podatek akcyzowy (ok. 23%), opłata paliwowa (5%), podatek VAT (19%), marża (3%).
Polska w porównaniu z zaawansowanymi krajami Europy znajduje się cały czas we wczesnym stadium ewolucji sieci detalicznych sprzedaży paliw. Szybko powstaj? u nas kolejne stacje benzynowe wielkich koncernów przy jednoczesnym zmniejszeniu się liczby małych, niezależnych firm. Sytuacja w Europie pod tym k?tem jest natomiast zróżnicowana.
„Ciekawym przykładem kraju, w którym stacje s? rozdrobnione jest Francja. Działa tam ponad 6500 stacji benzynowych. Co prawda większość rynku jest kontrolowana przez dwóch liderów – firmy Total i Elan, ale około 2500 stacji należy do firm, z mniejsz? liczebności? stacji: Avia, Esso, BP, Agip, Shell”–dodaje Marek Wcisło z firmy Kompass Poland zajmuj?cej się dostarczaniem biznesowych baz danych i informacji gospodarczych do firm.
Na polskim rynku paliwowym wiedzie prym pięć największych sieci: Orlen, Lotos, BP, Shell, Statoil. Dobr? informacj? jest fakt, że PKN Orlen i Lotos powiększyły udziały w krajowym rynku detalicznym - PKN Orlen z 34,6% do 35,9%, a Grupa Lotos z 8,5% do 9,2% w ujęciu rok do roku, dzięki czemu nasze koncerny kontroluj? już ponad 45% krajowego rynku stacji paliw. W 2013 r. na krajowym rynku paliw funkcjonowało 6 700 stacji paliw.
Warto wspomnieć, że wobec utrzymuj?cych się wysokich cen benzyny w 2013 r. na popularności (która utrzymuje się do dziś) zyskało tańsze paliwo substytucyjne, czyli LPG. W 2013 r. szacowane zużycie paliwa wynosiło 2,3 mln ton (4% wzrost r/r), a wzrost zapotrzebowania odnotowano zarówno w segmencie sprzedaży autogazu, jak i w segmencie sprzedaży gazu na inne potrzeby, w tym grzewcze. Autogaz najtaniej można było kupić w województwie podkarpackim (2,45 zł/l), najdrożej zaś w zachodniopomorskim (2,59 zł/l). Na to regionalne zróżnicowanie miało wpływ zarówno zlokalizowanie źródła dostaw, jak też popyt i otoczenie konkurencyjne.
Źródło: Kompass Poland Sp. z o. o.
***
Kompass Poland – międzynarodowa firma dostarczaj?ca bazy danych B2B i informacje gospodarcze. Jej oddziały znajduj? się w 66 krajach. W bazach Kompass znajduje się ponad 4,5 miliona firm z 70 państw świata, z czego około 90 tysięcy pochodzi z Polski. Kompass oferuje klientom precyzyjne wyszukiwanie firm i innych organizacji według 60 różnych kryteriów.