Analizy i badania
Po pracę do głowy
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: small;"><em>11 kwietnia obchodzony jest Ogólnopolski Dzień Walki z Bezrobociem. Wprawdzie w miarę poprawy koniunktury gospodarczej, pracodawcy przychylniejszym okiem patrzą w przyszłość, <br /> a liczba obsadzanych przez nich wakatów ulega zwiększeniu. Nadal jednak pozostajemy krajem, w którym bez pracy jest ok. 2 milionów osób. Spora część kłopotów ze znalezieniem pracy wynika z błedów popełnianych na etapie jej szukania lub też nie wykorzystywania wszelkich dostepnych do tego celu metod. Poniższy tekst przedstawia zbiór porad przygotowanych przez ekspertów agencji zatrudneinia ManpowerGroup, ktorych celem jest pomoc w skuteczniejszym znalezieniu zatrudnienia. Zapraszamy do ich lektury. </em></span></p>
>
Warszawa, 9 kwietnia 2014 r. – Rynek pracy podlega nieustannym zmianom. Chc?c nie chc?, jeśli zależy nam na pozostaniu na nim aktywnym graczem, również my sami powinniśmy wraz z nim ewoluować. Oznacza to m.in. dostosowywanie się do bież?cych potrzeb pracodawców, świadomość ofert, jakie w danym momencie s? dostępne, a także sięganie po różne formy poszukiwania pracy i umiejętne ł?czenie ich nawzajem, by pozostać skutecznym w znalezieniu zatrudnienia.
- Szukanie pracy jest czasochłonnym zajęciem. Już na wstępie warto mieć świadomość, że proces ten trochę potrwa, – mówi Hanna Więcewicz, Kierownik ds. Zmian Zawodowych w agencji zatrudnienia ManpowerGroup. – By zwiększyć skuteczność starań, warto ł?czyć prowadzone działania, nie ograniczaj?c się tylko do jednego lub dwóch wybranych kanałów dotarcia do pracodawcy. Pamiętajmy też o dostosowywaniu poszczególnych metod do naszych potrzeb. Tak samo, jak wobec różnych kandydatów z różnych grup zawodowych stawiane s? inne wymagania, tak samo też narzędzia poszukiwania pracy powinny być dostosowywane do tego, jakiego zatrudnienia poszukujemy. Dla wykwalifikowanych pracowników fizycznych, dobrym sposobem może okazać się złożenie wizyty w zakładzie pracodawcy, podczas gdy w przypadku specjalistów i przedstawicieli wolnych zawodów doradzałabym raczej np. założenie profilu na serwisach zawodowych, by właśnie poprzez nie kontaktowanie się z poszukuj?cymi tam kandydatów rekrut erami, – radzi Hanna Więcewicz.
Pierwszym kontaktem z pracodawc? s? zwykle dla kandydata dokumenty aplikacyjne, najczęściej w postaci Curriculu Vitae, któremu czasem towarzyszy również list motywacyjny. Dla wielu spośród poszukuj?cych pracy jest to jednocześnie najtrudniejszym etap rekrutacji. Warto zatem zawczasu zadbać, by przedstawiaj?cy nas dokument był przygotowany prawidłowo, a także podkreślał dopasowanie naszych doświadczeń i kompetencji do oczekiwań pracodawcy. Pomocne w tym będzie zamieszczenie w CV dokładnego zakresu obowi?zków sprawowanych w poprzednich miejscach zatrudnienia. Dobrym sposobem jest też zamieszczenie w dokumencie tzw. success stories, czyli krótkiego, konkretnego opisu swoich największych sukcesów. Dzięki nim zasygnalizujemy potencjalnemu pracodawcy efektywność wykonywanej przez nas pracy i nasze znaczenie dla firmy. Nie zapomnijmy też o umieszczeniu w CV zapisu klauzuli o ochronie danych osobowych, a także profesjonalnym przedstawieniu informacji kontaktowych. Czasem warto też rozważyć rozszerzenie poszukiwań na okoliczne miasta, a przez to zwiększyć liczbę potencjalnych możliwości. W takim wypadku należy w naszej aplikacji uwzględnić zapis o zainteresowaniu prac? również w innych regionach, niż miejsce zamieszkania.
Równolegle budujmy też własn? markę profesjonalnego pracownika. W tym celu warto zadbać o stworzenie profilu zawodowego na portalach społecznościowych, takich jak np. LinkedIn.com, Goldenline.pl, czy też Profeo.pl, na których częst? goszcz? również rekruterzy poszukuj?cy kandydatów. Właśnie tu pojawiaj? się oferty pracy, które nigdy nie ukaż? się w miejscowych gazetach czy też serwisach z ogłoszeniami. Nie ograniczajmy się jednak tylko do założenia konta, ale dołóżmy tez starań, by nasz profil szczegółowo informował o zdobytym wykształceniu, posiadanym doświadczeniu, kompetencjach i odniesionych sukcesach. Podobnie jak w przypadku CV, im lepiej przedstawimy swoje dokonania, tym większa będzie szansa na kontakt z pracodawc?.
Wykorzystuj?c Internet warto też być obecnym na serwisach branżowych oraz forach tematycznych, na których możemy spotkać przedstawicieli swojej grupy zawodowej. Uczestnictwo w tocz?cych się na nich dyskusjach może zwrócić uwagę obecnych tam pracodawców i rekruterów na nasze kompetencje, wiedzę oraz umiejętności. Pracodawcy coraz częściej szukaj? pracowników również t? drog?. Warto zatem być na niej aktywnym, obserwuj?c jednocześnie działania head hunterów. Jeśli zauważymy, że któryś spośród nich poszukuje pracownika o profilu zawodowym podobnym do naszego, możemy sami napisać do rekrutera,wyrażaj?c zainteresowanie obsadzanym przez niego stanowiskiem.
Nie obawiajmy się też kontaktu z pracodawc? w przypadku, kiedy nie spełniamy wszystkich wymogów opisanych przez niego w ofercie. Większość kandydatów na rynku pracy również jest w podobnej do nas sytuacji. Zatem jeśli nasz profil zawodowy odpowiada większości z przedstawionych oczekiwań lub też jeśli spełniamy najważniejsze spośród nich, aplikujmy na ogłoszenie.
Dobrym sposobem zdobycia informacji o wolnym wakacie jest networking. Budowanie sieci kontaktów staje się tym cenniejsze, że według szacunków, ponad połowa dostępnych ofert pochodzi z tzw. ukrytego rynku pracy. Oznacza to, że nie s? one publikowane oficjalnie, a jedynym sposobem na to by się o nich dowiedzieć jest nawi?zanie kontaktu z osobami posiadaj?cymi wiedzę na ich temat. Może do nich należeć były przełożony, współpracownik lub też rekruter, z którym nawi?zaliśmy kontakt poprzez sieć społecznościow?. Warto zatem nie wstydzić się braku pracy i otwarcie pytać osoby w naszym najbliższym kręgu znajomych, czy nie słyszały o prowadzonych rekrutacjach lub firmach planuj?cych zwiększyć zatrudnienie. Rozszerzaj?c sieć znajomości warto też być obecnym na targach pracy, a także konferencjach i spotkaniach branżowych. Tego typu wydarzenia to jedne z typowych metod znajdowania pracowników. S? one bardzo dobr? okazj? do bezpośredniego zaprezentowania się potencjalnemu pracodawcy.
– Osobom bezrobotnym, którym pomagam w ramach projektów outplacementowych, zawsze doradzam korzystanie z każdej dostępnej formy wsparcia, – mówi Hanna Więcewicz. – W sytuacji utraty zatrudnienia, zwłaszcza kiedy etap pozostawania poza życiem zawodowym się przedłuża, bardzo łatwo o czarne myśli i utratę wiary w siebie. Nie należy do tego dopuszczać. Dobre i świadome zaplanowanie działań zmierzaj?cych do znalezienia pracy, a także poczucie działania pomagaj? nie dopuścić do takiego stanu. Ważne jest też uczestniczenie w jak największej liczbie spotkań rekrutacyjnych, nawet jeśli nie jesteśmy dan? ofert? bardzo zainteresowani. Dla kandydata to istotny sprawdzian zaprezentowania się przed pracodawc?. Do każdego z nich należy się dobrze przygotować i po każdym wyci?gać wnioski na przyszłość, – dodaje ekspert ManpowerGroup.
Efektywnym sposobem poszukiwania pracy jest również zarejestrowanie się w agencji zatrudnienia. Dzięki swojemu zasięgowi oraz licznym kontaktom z pracodawcami, konsultanci agencji docieraj? do wolnych wakatów na długo przed tym, zanim zostan? one zakomunikowane na zewn?trz, np. poprzez oferty w prasie czy Internecie. Osoby poszukuj?ce pracy w agencji zatrudnienia mog? liczyć na dużo więcej niż otrzymanie oferty. Mog? tu uzyskać nieocenion? możliwość konsultacji ze specjalistami zajmuj?cymi się na co dzień rynkiem pracy. Zarejestrowanie się w agencji daje im także dostęp do różnorodnych stanowisk oraz form zatrudnienia. Pamiętajmy o zamieszczeniu CV również na internetowych stronach agencji zatrudnienia oraz pracodawców. Zwiększa to szanse na znalezienie pracy, bo z tworzonych w ten sposób baz rekruterzy korzystaj? na co dzień. Dodatkowo może okazać się, ze s? to jedyne miejsca, w których zamieszczono dan? ofertę.
Warto również korzystać z możliwości oferowanych przez Urz?d Pracy, nie tylko w kwestii dostępnych w danym momencie ogłoszeń, ale również wsparcia w postaci szkoleń zawodowych, nauki obsługi komputera, pomocy przy poprawieniu CV, a także umożliwienia spotkania z doradc? zawodowym. Tego typu doradztwo może okazać się cenn? podpowiedzi? na temat tego, jak prawidłowo napisać dokumenty aplikacyjne, w jaki sposób przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej, a nawet co zrobić, jeśli rozważamy przekwalifikowanie zawodowe.
***
ManpowerGroup w Polsce
ManpowerGroup, światowy lider innowacyjnych rozwi?zań dla rynku pracy, od 2001 r. wspiera firmy i kandydatów w Polsce. Organizacja posiada 40 agencji i jest obecna w 25 miastach w całym kraju. ManpowerGroup oferuje unikalne rozwi?zania dla firm i kandydatów poprzez: ManpowerGroup™ Solutions, Manpower ? i Experis™.
Usługi w Polsce obejmuj? pracę tymczasow?, rekrutację stał? i badanie kompetencji pracowników, zatrudnienie zewnętrzne, outsourcing procesów, doradztwo personalne, zarz?dzanie karier? i outplacement. Realizowana przez ManpowerGroup usługa outplacementu jest oparta o metodologię, materiały oraz narzędzia Right Management, światowego eksperta w obszarze zarz?dzania talentami i karier?.
Więcej o ManpowerGroup w Polsce na stronie www.manpowergroup.pl.
O ManpowerGroup
ManpowerGroup™ (NYSE: MAN) jest światowym liderem innowacyjnych rozwi?zań dla rynku pracy. Firma tworzy i dostarcza wysoce skuteczne rozwi?zania, które pomagaj? firmom osi?gać cele biznesowe i zwiększać konkurencyjność. Dzięki ponad 60-letniemu doświadczeniu ManpowerGroup – firma warta 22 miliardów dolarów – oferuje pracodawcom pełen wachlarz innowacyjnych rozwi?zań, które podnosz? efektywność i pozwalaj? odnieść sukces w Erze Człowieka. Rozwi?zania te s? odpowiedzi? na wszelkie potrzeby firm w obszarze talentów: od rekrutacji i badania kompetencji, poprzez szkolenia i zarz?dzanie karier? do zatrudnienia zewnętrznego, outsourcingu procesów i doradztwa personalnego.
ManpowerGroup posiada największ? w branży sieć obejmuj?c? prawie 3 800 biur w 82 krajach, dzięki której ł?czy globaln? perspektywę z wiedz? o trendach na rynku pracy i zrozumieniem lokalnych uwarunkowań. Pozwala to każdego roku odpowiadać na potrzeby 400 000 klientów, w tym małych i średnich przedsiębiorstw ze wszystkich sektorów oraz największych światowych korporacji.
Rozumiej?c siłę ludzkiego potencjału i cele biznesowe firm ManpowerGroup skutecznie wspiera przedsiębiorstwa i kandydatów, by osi?gali więcej, niż wydawało się możliwe. Ł?cz?c firmy z talentami, ManpowerGroup prowadzi do rozwoju przedsiębiorstw, buduje sukces osobisty i wspiera równowagę społeczn?. Te silne więzi umacniaj? i napędzaj? świat pracy. Innowacyjne rozwi?zania ManpowerGroup dostarczane s? przez ManpowerGroup™ Solutions, Manpower ?, Experis™ oraz Right Management ?.
Więcej o tym jak ManpowerGroup pomaga firmom odnieść sukces w Erze Człowieka na stronie www.manpowergroup.com.