Aktualności firm stowarzyszonych
Piramida żywienia Polaków
<p style="text-align: justify;"><span style="color: #222222;"><strong>Bardziej zasobny portfel polskich konsumentów widać na talerzu. Przyczynia się ku temu coraz większa dbałość o zdrowie, a co za tym idzie, sięganie po zdrowsze i przez to często droższe produkty. Wielu konsumentów zaczyna śniadanie od nabiału, a jest, z czego wybierać – jogurty, serki, mleko – nie tylko te od krowy. W ostatnich dwóch latach obserwujemy dynamiczny wzrost sprzedaży produktów bez laktozy, w przypadku białego sera oraz jogurtów, sprzedaż wzrosła o kilkaset procent w porównaniu do poprzedniego okresu. Chętniej też sięgamy po bio jogurty. O piramidzie żywienia polskiego konsumenta pisze Małgorzata Głos, client business partner z Nielsena. </strong></span></p>
>
Jeśli pieczywo, to często chrupkie, a do posmarowania kanapki coraz chętniej sięgamy po różnego rodzaju pasty warzywne. Potwierdza to podwojenie się wartości sprzedaży tej kategorii w porównaniu do roku ubiegłego. Co ciekawe, spożywamy coraz mnie j masła i margaryny. Na śniadaniowym talerzu, oprócz kanapek pojawiaj? się też płatki zbożowe, czy też musli.
77% polskich konsumentów twierdzi, „jesteś tym co jesz”, nie dziwi więc fakt, że coraz uważniej czytamy etykiety, a 61% Polaków przyznaje, że szuka produktów z krótk? list? składników. Coraz częściej sięgamy po superfoods, wśród którego znajdujemy idealne produkty do przek?szenia pomiędzy posiłkami, jak chociażby orzechy włoskie. Choć nadal 42% konsumentów przyznaje się do tego, że jako przek?ski je zwykle mało zdrowe produkty, to jednak większość z nas sięga po owoce i warzywa lub też po zdrowsze odpowiedniki produktów – na przykład batony zbożowe, których sprzedaż rośnie dwucyfrowo.
A co na obiad? Obserwujemy szybko rozwijaj?cy się trend wege, a pomysłów na przygotowanie smacznego i pożywnego posiłku nigdy nie było więcej – mamy je na wyci?gnięcie ręki w mediach społecznościowych, a również największe sieci detaliczne nie pozostaj? w tyle. Na talerzu nie może zabrakn?ć węglowodanów – i tutaj coraz częściej odchodzimy od węglowodanów prostych, na rzecz tych złożonych, które występuj? np. w produktach pełnoziarnistych. Coraz mniej wykorzystujemy w kuchni do wypieków zwykłej m?ki pszenicznej, jej sprzedaż spada z roku na rok. Aby przygotować pyszne dania i desery polski konsument coraz chętniej sięga po m?ki orkiszow? (wzrost o 21,5% vs ostatni rok), ryżow? (+ 48,2%), czy też gryczan? (+9,9%)
A na kolację? Być może sałatka, najlepiej przygotowana z warzyw pochodz?cych od lokalnego rolnika.
Zdrowie wymieniane jest przez 25% Polaków jako jedno z największych obaw. Choć na razie nie widać, aby zdrowe odżywianie wpływało na zmniejszenie się odsetka osób cierpi?cych na nadwagę, to na pewno możemy powiedzieć, że świadomość Polaków tego, co warto mieć na talerzu rośnie z roku na rok.