Aktualności firm stowarzyszonych • Analizy i badania
Od 1 stycznia 2021 roku również najmniejsi pracodawcy zostali objęci obowiązkiem utworzenia PPK
1 stycznia 2021 roku rozpoczął się ostatni, czwarty etap wdrożenia Pracowniczych Planów Kapitałowych („PPK”), obejmujący pracodawców ze stanem zatrudnienia poniżej 20 osób zatrudnionych (wg stanu na 31 grudnia 2019r.). Zgodnie z ustawą o pracowniczych planach kapitałowych („Ustawa”), podmioty te powinny najpóźniej do:
- 23 kwietnia 2021 roku zawrzeć umowę o zarządzanie PPK, tj. umowę pomiędzy pracodawcą oraz instytucją finansową oferującą PPK, na podstawie której prowadzone będą PPK w zakładzie pracy;
- 10 maja 2021 roku zawrzeć umowę o prowadzenie PPK, tj. umowę zawieraną przez pracodawcę w imieniu osoby zatrudnionej, na podstawie której następuje przystąpienie danej osoby zatrudnionej do PPK.
Zawarcie ww. umów powinno zostać poprzedzone konsultacjami w sprawie wyboru instytucji finansowej, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK, z powołaną do tego celu reprezentacją osób zatrudnionych albo z zakładową organizacją związkową, jeżeli została utworzona u pracodawcy.
Niedopełnienie obowiązku utworzenia PPK zagrożone jest, w zależności od wykroczenia, grzywną sięgającą do 1,5% funduszu wynagrodzeń, lub karą grzywny w wysokości od 1000 do 1.000,000 złotych.
Utworzenie PPK po stronie podmiotu zatrudniającego ma charakter obowiązkowy, natomiast przystąpienie do PPK przez osobę zatrudnioną ma charakter dobrowolny, a prawo to przysługuje zarówno pracownikom, jak i pozostałym osobom, za które pracodawca odprowadza obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne (np. osoby na umowach zlecenia).
Utworzenie PPK nie będzie obligatoryjne jedynie w przypadku:
- gdy na dzień 1 stycznia 2021 roku podmiot zatrudniający prowadzi Pracowniczy Program Emerytalny (PPE), w którym uczestniczy co najmniej 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie zatrudniającym, oraz odprowadza za uczestników składki w wysokości co najmniej 3,5% miesięcznego wynagrodzenia;
- mikroprzedsiębiorcy*, jeżeli wszystkie osoby zatrudnione złożą podmiotowi zatrudniającemu deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, przy czym obowiązek utworzenia PPK może powstać w późniejszym etapie, w razie gdy dotychczas zatrudniona osoba zatrudniona zmieni zdanie w sprawie odprowadzania wpłat do PPK lub nowa osoba zatrudniona nie zdecyduje się na rezygnację z odprowadzania wpłat do PPK.
* zgodnie z ustawową definicją
Ponadto, pracodawca niemający siedziby w Polsce, może uzgodnić z osobą zatrudnioną, w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, że spoczywające na nim obowiązki w zakresie PPK będą wypełniane w jego imieniu przez tę osobę zatrudnioną w okresie jej zatrudnienia w tym podmiocie zatrudniającym.
Kancelaria Bird & Bird wspiera klientów w przygotowaniu i tworzeniu PPK, jak i udziela bieżącego wsparcia w zakresie ich obsługi.