Aktualności firm stowarzyszonych  •  Analizy i badania

Mniej obaw i więcej wyjazdów – podróże w 2022 roku

Blisko 60 proc. Polaków planuje wydać więcej na podróże w 2022 roku, wybierając się średnio na cztery wyjazdy w najbliższym czasie – wynika z najnowszego raportu przeprowadzonego na zlecenie Accor Northern Europe. Wiodąca globalna grupa hotelowa zapytała badanych o plany, przemyślenia i refleksje dotyczące podróży w nowej, rzeczywistości. Chcemy podróżować więcej i tęsknimy do odkrywania świata, a wyjazdy traktujemy jako część dbania o work-life balance i element samorozwoju. Zaledwie 6 proc. nie planuje wyjeżdżać nigdzie w tym roku.

Najnowszy raport Accor pokazuje optymistyczne nastawienie do podróżowania i powrotu wakacyjnych wyjazdów w bieżącym roku i najbliższych miesiącach. Wyjazdy i wakacje stanowią bardzo ważną część naszego życia. Bez względu na utrudnienia czy obostrzenia w podróżowaniu, ponad 80 proc. badanych z Polski, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii i Rosji planuje wyjazd w 2022 roku. Co więcej, 17 proc. rezerwuje już podróże na 2023 rok. Nic dziwnego, gdy dla 64 proc. Polaków wakacyjny wypoczynek jest istotnym elementem zachowywania równowagi między pracą a życiem prywatnym. Co więcej, 53 proc. Polaków (oraz 43 proc. Europejczyków) chce podróżować więcej niż przed 2020 rokiem – oscylując między dwoma a czterema wyjazdami w nadchodzącym czasie. Prawie 60 proc. z nas jest skłonnych wydać więcej na wakacje w tym roku, co jest wynikiem ponad europejską średnią 39 proc.

Na liście wymarzonych kierunków wskazanych w raporcie przygotowanym przez Accor znajdują się piaszczyste plaże, na które wybiera się 1/3 Europejczyków i blisko 40 proc. Polaków. Drugie w kolejności są wypady turystyczne do miejskich destynacji. City breaks w 2022 roku planuje 37 proc. Polaków (średnia europejska – 26 proc.). Przed 2020 rokiem blisko 1/5 Europejczyków wybierała wypoczynek na łonie natury, tymczasem dzisiaj ucieczkę z miasta planuje niemal 1/3 podróżujących, jednak w Polsce ten trend utrzymuje swój poziom. Doświadczenia ostatnich miesięcy sprawiły, że coraz więcej osób, szczególnie w skali ogólnoeuropejskiej, interesuje się krajową turystyką. Pod koniec 2021 roku wakacje w kraju planowało 14 proc., a na początku tego roku ta liczba wzrosła dwukrotnie. Po ponad dwóch ciężkich latach, 14 proc. wczasowiczów planuje spędzić luksusowe wakacje, by nadrobić stracony czas w ostatnich sezonach.

Jak wskazuje raport Accor, ponad połowa europejskich badanych, zawęża swoje podróże do Starego Kontynentu, a Amerykę Południową planuje odwiedzić 13 proc., zaś Azję Południowo-Wschodnią – 11 proc. Południe Europy jest kierunkiem, który najchętniej wskazują badani jako wakacyjną destynację. Polacy najchętniej wybiorą Hiszpanię (40 proc.), Włochy (39 proc,), Grecję (33 proc.) czy Chorwację (32 proc.). Najmniej interesują nas podróże na Łotwę (4 proc.) oraz do Serbii i Mołdawii (po 5 proc.). Co ciekawe, chęć poznania lokalnych zakątków i odkrycia nowych miejsc w kraju deklaruje 22 proc. Polaków – więcej niż w 2019 roku.

Choć pasja, miłość i chęć do podróżowania pozostała bez zmian, a w wielu przypadkach nawet wzrosła, tak dla części badanych zmieniło swoje podejście do wyjazdów. Wpływ ostatnich miesięcy na dotychczasowe zwyczaje wskazuje 22 proc. osób. Europejskim „must have” w podróżach nowej rzeczywistości jest elastyczna oferta i wysoki standard obsługi w zapewnieniu norm bezpieczeństwa i higieny, takich jak np. certyfikat ALL SAFE, który funkcjonuje w hotelach Accor.

Pandemia nie osłabiła naszego zamiłowania do podróży, jednak nieco skomplikowała dotychczasowe plany i zmieniła sposób podejścia do wakacyjnych wyjazdów. Pomimo tego, że co piąty badany musiał odwołać lub przełożyć podróż w związku z pojawieniem się Omikrona, ludzie wciąż są zaangażowani w wyjazdy. Znaczna część z nich chętnie wyda na wakacje więcej niż przed pandemią – 39% podróżnych zadeklarowało taką chęć. Gdy w ubiegłym roku turyści podchodzili do wyjazdów spontanicznie, tak dzisiaj widać powrót do planowania i rezerwacji z wyprzedzeniem – zauważa Karelle Lamouche, Chief Commercial Officer, Accor Northern Europe. – W naszym badaniu widać też, że w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniły się priorytety. Coraz więcej ludzi stara się podróżować w odpowiedzialny i bezpieczny dla środowiska sposób. Dzisiaj podróże są jednym z elementów zachowania work-life balance, który jest istotny dla większej grupy osób ceniących pozytywny wpływ wyjazdów na samopoczucie. Balans między życiem zawodowym a prywatnym dzięki podróżom jest motywacją dla 2/3 badanych. Dlatego spodziewamy się, że ten trend będzie rósł w najbliższych latach, a 2022 rok Europa może rozpocząć z optymizmem.

W badaniu przygotowanym przez Accor Northern Europe wzięło udział 6 tys. osób z Polski, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii i Rosji, którzy podzielili się swoimi planami i opiniami na temat wyjazdów w nowej rzeczywistości.

Raport w pełnej wersji w języku angielskim jest dostępny do pobrania: tutaj.

GŁÓWNE WNIOSKI Z RAPORTU:

  • 59 proc. Polaków planuje wydać więcej na podróże w 2022 roku;
  • Najwięcej badanych deklaruje 4 wyjazdy w ciągu najbliższych miesięcy;
  • Wśród priorytetów w podróży znalazły się: standardy bezpieczeństwa i higieny sanitarnej, elastyczna oferta, odpowiedzialne podejście i ochrona środowiska;
  • 2/3 badanych wybiera podróże, by zadbać o swoje zdrowie psychiczne;
  • Wskutek pandemii 21 proc. osób odłożyło w czasie, 18 proc. anulowało 1 lub więcej wyjazdów;
  • 25 proc. osób planuje wyjazdy w kraju.

***

Metodologia badania:

  • Raport jest wynikiem ogólnego badania populacji 6000 osób dorosłych w Europie Północnej. Próba ankietowa Wielkiej Brytanii obejmowała 2000 osób w całym kraju i 1000 osób na każdym innym rynku - Holandii, Niemczech, Polsce i Rosji.
  • Badanie zostało przeprowadzone przez OnePoll od 22 września do 18 października 2021 r., a jego uzupełnienie między 14 a 21 stycznia 2022 r., w kontekście pojawienia się wariantu Omikron.

O ACCOR

Accor jest wiodącą grupą hotelarską na świecie oferującą gościom wyjątkowe i niezapomniane wrażenia w ponad 5 200 hotelach, kurortach i rezydencjach oraz 10 000 obiektach gastronomicznych w 110 krajach. Grupa dysponuje jednym z najbardziej zróżnicowanych i w pełni zintegrowanych ekosystemów hotelarskich obejmujących szerokie portfolio ponad 40 marek segmentu luxury, premium, midscale i economy. Wyjątkowe i unikalne doświadczenia uzupełnia oferta rozrywkowa, bary i restauracje, markowe rezydencje prywatne, współdzielone obiekty noclegowe, consierge, przestrzenie co-workingowe i wiele innych. Niezrównaną pozycję Accor w sektorze lifestylowym – jednej z najszybciej rozwijających się kategorii w branży – gwarantuje Ennismore, kreatywną firmę hotelarską z wywodzącą się z kultury i lokalnych społeczności z bogatym portfolio przedsiębiorczych i własnych marek z jasno określonym celem. Accor wyróżnia się niezastąpionym portfolio charakterystycznych marek i zespołem liczącym ponad 260 000 osób na całym świecie. Dodatkowo Grupa oferuje wszechstronny lifestylowy program lojalnościowy ALL - Accor Live Limitless, o korzyściach którego przekonało się już ponad 68 milionów członków z całego świata. ALL jako codzienny towarzysz hotelowych gości pozwala na wzbogacenie pobytu o dodatkową wartość i przeżycia związane z szeroką gamą benefitów, usług i doświadczeń. Accor jest głęboko zaangażowany w tworzenie zrównoważonego rozwoju, aktywnie działając na rzecz naszej planety i lokalnych społeczności. W ramach programu Planet 21 - Acting Here. Accor działa na rzecz „pozytywnego hotelarstwa”, a w ramach Accor Solidarity, RiiSE i inicjatywy ALL Heartist Fund pomaga osobom w niekorzystnej sytuacji życiowej poprzez gwarancję wysokiej etyki biznesowej, odpowiedzialność względem turystyki i ekologii, zaangażowania w społeczność, zróżnicowanie i inkluzyjność. Założona w 1967 roku spółka Accor SA jest notowana na paryskiej giełdzie Euronext (kod ISIN: FR0000120404) oraz na rynku OTC (kod ACRFY) w Stanach Zjednoczonych. Więcej informacji na stronie: group.accor.com. Zapraszamy do polubienia naszej strony na Facebooku i śledzenia nas na Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagrama.

Kontakt dla mediów:

Agnieszka Kalinowska

Manager Media Relations & PR Poland & Eastern Europe

Agnieszka.KALINOWSKA(@)accor.com

Sarah Wilson

Communications, Accor Northern Europe

sarah.wilson(@)accor.com  

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!