Analizy i badania

Mechanizm podzielonej płatności – nowe zasady rozliczania podatku VAT

<p style="text-align: justify;">Wśród dochodów podatkowych budżetu państwa największe wpływy zapewnia podatek od towarów i usług, dlatego tak ważna jest wielkość wpływów z tego podatku. Wprowadzone dotychczas konstrukcje takie jak np. mechanizm odwrotnego obciążenia mające zapewnić więcej wpływów z podatku VAT, okazały się niewystarczające. W związku z tym, w celu uszczelnienia podatku VAT, od 1 kwietnia 2018 r. Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie tzw. mechanizmu podzielonej płatności (ang. <em>split payment</em>).</p>

>

Na czym polega mechanizm podzielonej płatności?

Istot? proponowanego mechanizmu podzielonej płatności jest, aby kwota odpowiadaj?ca podatkowi VAT należnemu wynikaj?cemu z danej faktury znalazła się na specjalnym rachunku bankowym dostawcy – tzw. rachunku VAT. Wpłata dokonywana przez nabywcę towaru lub usługi byłaby dzielona na dwie części – kwotę stanowi?c? podatek VAT należny od danej transakcji (kwota ta trafiałaby na rachunek VAT) oraz kwotę netto (kwota ta trafiałaby na standardowy rachunek bankowy sprzedawcy).

Zdaniem resortu finansów, dzięki temu, że dostawca nie będzie otrzymywał całej kwoty brutto na swój rachunek bankowy przy przeprowadzaniu transakcji gospodarczych maj?cych na celu wyłudzanie podatku od towarów i usług, nie będzie mógł szybko znikn?ć zatrzymuj?c dla własnych korzyści VAT należny fiskusowi.

Kto będzie stosował mechanizm podzielonej płatności?

Stosowanie metody  split payment  ma dotyczyć wył?cznie transakcji pomiędzy podatnikami VAT, a więc między przedsięborcami. Ta metoda rozliczeń nie będzie stosowana do transakcji dokonywanych pomiędzy przedsiębiorc? a konsumentem.

Należy zwrócić uwagę, że projektowane rozwi?zanie zakłada dobrowolność jego stosowania. Z projektu ustawy nowelizuj?cej ustawę o podatku VAT wynika, że decyzję w przedmiocie zastosowania metody podzielonej płatności przy konkretnej transakcji, podejmie nabywca towaru lub usługi. Wybór takiego sposobu zapłaty nie będzie jednak nakładał na nabywcę obowi?zku rozdzielenia zapłaty. Oznacza to, że nabywca nadal będzie płacił jednym przelewem, a podział płatności nast?pi przy użyciu dedykowanego komunikatu przelewu (nabywca zobowi?zany będzie wskazać dwie kwoty – kwotę wartości sprzedaży netto oraz kwotę podatku). Ponadto, w komunikacie przelewu nabywca będzie zobowi?zany wskazać numer faktury, której dotyczy płatność, oraz numer NIP dostawcy. Czynności maj?ce na celu przekazanie odpowiednich kwot na właściwe konta dostawcy dokona bank lub spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa prowadz?ca rachunki dostawcy.

Wybór mechanizmu podzielonej płatności – korzyści dla nabywcy

W zwi?zku z dobrowolności? stosowania mechanizmu podzielonej płatności, projekt ustawy przewiduje liczne rozwi?zania maj?ce skłonić podatników do korzystania z tej metody, daj?ce wymierne korzyści tym podatnikom, którzy zdecyduj? się na wybór omawianego mechanizmu płatności.

Przede wszystkim do podatników, którzy będ? stosować   metodę  split payment  nie będ? miały zastosowania sankcje przewidziane w art. 112b i art. 112c ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy działu Xa tej ustawy, które stanowi? o solidarnej odpowiedzialności podatkowej nabywcy za zaległości podatkowe dostawcy w szczególnych przypadkach.

Ponadto jeżeli podatnik, stosuj?cy mechanizm  split payment, wyst?pi z wnioskiem złożonym wraz z deklaracj? podatkow? o zwrot różnicy podatku na rachunek VAT, wówczas taki zwrot otrzyma w terminie 25 dni licz?c od dnia złożenia rozliczenia. Zwrot w tym terminie dotyczyć ma całej kwoty nadwyżki podatku naliczonego, niezależnie od tego, czy faktury, z których wynika wykazany podatek naliczony, zostały zapłacone z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności czy nie.  Zgodnie z projektem Naczelnik urzędu skarbowego nie będzie mógł również wydłużyć 25-dniowego terminu na zwrot, tak jak może to mieć miejsce przy dokonywaniu zwrotu przy standardowej płatności.

Wobec podatników stosuj?cych mechanizm podzielonej płatności nie będ? miały zastosowania sankcje przewidziane w art. 56b Ordynacji podatkowej, tj. podwyższona stawka odsetek za zwłokę w odniesieniu do zaległości w podatku od towarów i usług. Podwyższona stawka odsetek nie będzie miała zastosowania do zaległości powstałej za okres, za który podatnik w złożonej deklaracji podatkowej wykazał kwotę podatku naliczonego, której 95% wynika z faktur, które zostały zapłacone z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Wybór mechanizmu podzielonej płatności – korzyści dla dostawcy

Co istotne, dostawca będzie mógł odnieść korzyści podatkowe z transakcji, w których nabywca zdecyduje się na zastosowanie metody  split payment. Jeżeli dostawca ureguluje podatek należny zgromadzony na rachunku VAT we wcześniejszym terminie to kwota należnego podatku będzie pomniejszona o kwotę obliczon? według wzoru ustalonego w projekcie ustawy nowelizuj?cej, zależn? od następuj?cych czynników:

  • kwoty zobowi?zania podatkowego z tytułu podatku wynikaj?cej z deklaracji podatkowej przed obniżeniem tego zobowi?zania;
  • stopy referencyjnej NBP obowi?zuj?cej na dwa dni robocze przed dniem zapłaty podatku;
  • liczby dni od faktycznego terminu zapłaty, z wył?czeniem tego dnia, do terminu określonego dla zapłaty podatku, wł?cznie z tym dniem.

Rachunek VAT

Rachunek VAT dedykowany dla stosowania mechanizmu podzielonej płatności będzie zakładany przez banki lub spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe dla każdego podatnika od towarów i usług. Projekt ustawy nowelizuj?cej zakłada, że instytucje finansowe nie będ? uprawnione do pobierania opłat i prowizji za prowadzenie rachunku VAT. Szczegółowe zasady dotycz?ce rachunku VAT zostan? określone w ustawie Prawo bankowe.

Środki zgromadzone na rachunku VAT będ? własności? przedsiębiorcy, ale będzie on miał do nich ograniczony dostęp – będzie mógł je wykorzystać jedynie w celu przelania na inny rachunek VAT należ?cy do kontrahenta lub zapłaty VAT do urzędu skarbowego.

Organy podatkowe nie będ? miały dostępu do rachunku VAT podatnika, a więc nie będ? mogły samodzielnie dysponować zgromadzonymi na nich środkami.

Projekt ustawy nowelizuj?cej ustawę o podatku VAT przewiduje również możliwość przenoszenia środków zgromadzonych na rachunku VAT na rachunek bankowy przedsiębiorcy będ?cego podatnikiem podatku od towarów i usług. Taka procedura będzie jednak obci?żona pewnymi ograniczeniami.

Autor:  Grzegorz Molesztak, Tax Department
E-mail:  poland(@)accace.com
Tel.:  +48 223132950

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!