Aktualności firm stowarzyszonych
Kluczowe wnioski z raportu „Liderzy i Liderki Dobrostanu”
Kluczowe wnioski z raportu „Liderzy i Liderki Dobrostanu”
przygotowanego w ramach grantu naukowego przez Ewę Stelmasiak we współpracy
z prof. Dorotą Molek-Winiarską (UE Wrocław) i dr Hanną Kinowską (SGH).Więcej na temat...
1. Siedem kompetencji lidera, które budują kulturę dobrostanu*
Badanie potwierdza, że o tym czy lider potrafi skutecznie budować kulturę dobrostanu decydują następujące kompetencje:
- Dawanie przykładu poprzez osobiste praktyki dobrostanu
- Podejmowanie odpowiedzialnych decyzji z troską o siebie
- Kształtowanie dobrostanu i wspierającego klimatu w miejscu pracy
- Angażowanie współpracowników w wyznaczanie i realizację indywidualnych
i zespołowych celów dobrostanowych - Wspieranie dwustronnej komunikacji i oddolnych inicjatyw dobrostanowych
- Aktywne kształtowanie kultury organizacyjnej, w której normy kulturowe wspierają dobrostan
- Zachęcanie do współtworzenia kultury dobrostanu i kolektywnej odpowiedzialności
za jej rozwój.
Te kompetencje w praktyce odróżniają liderów firm, które inwestują w wellbeing,
od pozostałych.
2. Efekt domina – jak dobrostan napędza pozytywne zmiany
Rozwój jednej kompetencji lidera – np. otwartej komunikacji – automatycznie wspiera rozwój innych. To oznacza, że inwestycja w liderów ma tendencję do „samozasilania się”, napędzając pozytywne zmiany w całej organizacji.
3. Otwartość i dialog jako fundament
Najważniejszym czynnikiem przesądzającym o skuteczności przywództwa wspierającego dobrostan jest partycypacja, czyli zdolność liderów do prowadzenia aktywnej i otwartej komunikacji oraz wspierania inicjatyw oddolnych. Liderzy, którzy dają pracownikom przestrzeń do współtworzenia, uruchamiają proces realnego wdrażania
i utrwalania kultury dobrostanu.
4. Wellbeing jako motor rozwoju kompetencji liderskich – i odwrotnie
Firmy, które konsekwentnie rozwijają programy wellbeingowe, mają liderów o wyższym poziomie kompetencji przywódczych w obszarze dobrostanu.
Jednocześnie – im silniejsze kompetencje liderów, tym bardziej profesjonalne
i skuteczne stają się działania wellbeingowe.
5. Dobrostan: gra zespołowa– nie solowy występ lidera
Gdy lider_ka angażuje zespół w wyznaczanie indywidualnych i zespołowych celów dobrostanowych, wykazując się wspierającą i doceniającą postawą, a także świętując zespołowe sukcesy, przyczynia się on_a do budowania podejścia strategicznego
i profesjonalizacji działań wellbeing w firmie.
6. Lider, który daje przykład – praktyka ważniejsza niż deklaracje
Najbardziej efektywni liderzy nie tylko wspierają i składają deklaracje, ale działają, sami pokazując swoim przykładem, jak dbać o dobrostan. To wzmacnia ich autorytet i ułatwia przekładanie wartości wellbeingowych na codzienne praktyki biznesowe. Pomaga im
w tym nazwanie w firmie wartości i pożądanych zachowań w ramach kultury dobrostanu oraz znajomość potrzeb pracowników.
7. Programy wellbeingowe muszą być częścią pracy – nie dodatkiem
Programy wellbeingowe nie powinny się odbywać wyłącznie po godzinach. Badanie jasno pokazuje, że jeśli działania wellbeingowe są integralną częścią dnia pracy, wzmacniają one nie tylko wiarygodność działań firmy, ale i kulturę dobrostanu.
Co naprawdę działa? Pięć filarów kultury dobrostanu w firmie
- Dedykowany budżet oraz podejście strategiczne.
- Partycypacyjny styl zarządzania i angażowanie pracowników w decyzje.
- Włączenie działań wellbeingowych do oceny rocznej liderów.
- Dawanie przykładu przez liderów w kulturze organizacyjnej sprzyjającej dobrostanowi.
- Reagowanie na bieżące potrzeby i wspieranie inicjatyw pracowniczych
np. organizacji wyjazdu na grzybobranie czy klubów zainteresowań.
Skuteczny wellbeing w organizacjach to efekt kompetentnego przywództwa i strategicznego podejścia, a nie tylko pakietów benefitów.
To kompetencje menedżerskie napędzają kulturę dobrostanu w firmach, a wellbeing jest narzędziem strategicznym – wpływającym na rozwój kompetencji liderskich, kulturę organizacyjną i w efekcie na przewagę konkurencyjną.
Ewa Stelmasiak
WellCulture Institute by Ewa Stelmasiak
Tel. +48 601 650 016; e- mail: e.stelmasiak(@)wellnessinstitute.pl
PRZYDATNE DEFINICJE
*Kultura dobrostanu
Środowisko, w którym łatwe staje się dokonywanie wyborów sprzyjających dobrostanowi.
W kontekście zarządzania tym obszarem w organizacji oznacza to świadome wykorzystywanie mechanizmów budowania kultury organizacyjnej w celu kształtowania pożądanych postaw i zachowań pracowników w obszarze dobrostanu.
Kultura dobrostanu powstaje w wyniku oddziaływania wspólnych wartości, norm kulturowych, postaw i zachowań liderów, wzajemnego wsparcia, kluczowych punktów styku w organizacji oraz pozytywnego klimatu społecznego, opartego na wspólnej wizji, poczuciu wspólnoty i pozytywnym nastawieniu. Szczególnie istotne są normy kulturowe, które można opisać poprzez stwierdzenia: „U nas już tak jest, że…” lub „U nas robi się to w taki sposób…”. Mogą one zarówno wspierać dobrostan – na przykład poprzez praktykę „U nas się nie pracuje podczas urlopów”, jak i go osłabiać – na przykład gdy „U nas wyzwania związane ze zdrowiem psychicznym są tematem tabu”.
Dobrostan w organizacji
Dobrostan osobisty to proces świadomego podejmowania decyzji, które sprzyjają zdrowemu
i satysfakcjonującemu życiu – zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej. Nie jest to stan osiągany raz na zawsze, lecz dynamiczny proces wymagający stałej troski. Jest pojęciem wielowymiarowym, na które wpływają trzy kluczowe wymiary: psychiczny, fizyczny i relacyjny.
W środowisku firmowym dbałość o dobrostan pracowników może przyjmować różne formy:
od jednorazowych działań, przez programy obejmujące cykliczne lub ciągłe inicjatywy, aż po kompleksową strategię wellbeing, opartą na rocznym planie, budżecie i systemie pomiaru. Firmy często posługują się własnymi definicjami dobrostanu, np. rozszerzając je o wymiar finansowy.
Aby dobrostan był pełnoprawnym obszarem zarządzania i wspierał osiąganie celów organizacji, konieczne jest strategiczne podejście, uwzględniające zarówno mechanizmy kształtowania kultury organizacyjnej, jak i rozwój przywództwa.
Przywództwo wspierające dobrostan
Sposób prowadzenia zespołu ku ambitnym celom przy jednoczesnym poszanowaniu dobrostanu jego członków. Obejmuje zarówno postawę, jak i konkretne zachowania wspierające dobrostan osobisty lidera_ki, dobrostan w zespole oraz kulturę dobrostanu
w organizacji.
Nie oznacza rezygnacji z ambitnych celów, lecz przyjęcie długoterminowej perspektywy
i zrównoważonego podejścia do zdrowia, zaangażowania oraz efektywności pracowników. Zakłada, że trwałe wyniki osiąga się poprzez troskę o ludzi, ich potrzeby i zasoby, w duchu zasady „praca to maraton, a nie sprint”.
Na przywództwo wspierające dobrostan składa się siedem kompetencji liderskich opisanych
i przebadanych w niniejszym badaniu. Liderzy odgrywają kluczową – choć wciąż pomijaną - rolę w budowaniu dobrostanu w środowisku organizacyjnym.
PARTNERZY
Partner merytoryczny
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu – to nie tylko liczący się ośrodek badań w dziedzinie nauk ekonomicznych i nauk o zarządzaniu, ale też jedna z największych szkół ekonomicznych
w kraju. Odgrywa ważną rolę w kształceniu ekonomistów, w badaniach naukowych i pracach dla gospodarki. Jest również aktywnym partnerem w międzynarodowych kontaktach naukowych i dydaktycznych.
Partner technologiczny
Enpulse - innowacyjna platforma do badania i budowania zaangażowania pracowników, która umożliwia organizacjom nie tylko precyzyjny pomiar zaangażowania pracowników, ale również wdrażanie skutecznych działań opartych na analizie danych. Zapewnia kompleksowy pakiet wsparcia obejmujący konsultacje, szkolenia, warsztaty i doradztwo. Enpulse jest autorem największego w Europie badania dotyczącego potrzeb i oczekiwań pokolenia Z na rynku pracy - „WorkWarZ", w którym udział wzięło 11 500 respondentów.
Partner społecznościowy
Dream Employer Hub – przestrzeń dla pracodawców, którzy chcą tworzyć i rozwijać wyjątkowe miejsca pracy. Wspiera firmy w budowaniu wyjątkowego Employee Experience. Doradza, szkoli, audytuje. Dream Employer to także prestiżowy konkurs, który wyróżnia najlepszych pracodawców i firmy wspierające pracodawców oraz podcast pod tym samym tytułem.