Izba
FRANCJA, rynek z potencjałem nie tylko dla największych!
Jakie szanse daje rynek francuski polskim eksporterom? Co należy zrobić przed rozwojem we Francji? Kto może osiągnąć sukces?
Francja od lat pozostaje jednym z kluczowych partnerów handlowych Polski, będąc drugim co do wielkości rynkiem eksportowym dla naszych przedsiębiorstw. Z ponad 65 milionami mieszkańców i siłą nabywczą przekraczającą średnią europejską, kraj ten oferuje ogromny potencjał dla firm gotowych do ekspansji zagranicznej. Polscy przedsiębiorcy coraz częściej dostrzegają te możliwości, wchodząc na rynek francuski z nowoczesnymi produktami i innowacyjnymi rozwiązaniami.
Dodatkowym impulsem do zacieśniania współpracy gospodarczej jest podpisany w maju tego roku Traktat z Nancy, będący nowym otwarciem w relacjach polsko-francuskich. Dokument ten nie tylko potwierdza strategiczny charakter partnerstwa między oboma krajami, ale także wyznacza konkretne obszary przyszłej współpracy, takie jak transformacja energetyczna, innowacje, przemysł, bezpieczeństwo, rolnictwo czy cyfryzacja. Traktat jest również wyrazem wzajemnej gotowości do intensyfikacji relacji politycznych, gospodarczych i społecznych. To sygnał, że francuski rynek staje się coraz bardziej otwarty na współpracę z polskimi firmami i inwestorami, a zainteresowanie współpracą jest obustronne.
Silna konkurencja i duży potencjał
Francja to jeden z największych i najlepiej rozwiniętych rynków w Unii Europejskiej. Średnie roczne wydatki konsumpcyjne gospodarstw domowych wahają się między 25 000 a 30 000 euro, co w skali całego kraju wynosi ponad 1,5 biliona euro. Jest to również jedna z dziesięciu największych gospodarek świata, która przechodzi intensywną transformację w kierunku zrównoważonych i innowacyjnych rozwiązań wspieranych przez wiele programów rządowych, takich jak „France relance”, czy „France 2030” o budżecie przekraczającym 150 mld euro. Z jednej strony oznacza to silną konkurencję i wysokie wymagania, z drugiej – dostęp do nowoczesnej i rozwiniętej infrastruktury dystrybucyjnej oraz chłonnego rynku 65 milionów konsumentów szukających nowoczesnych, atrakcyjnych cenowo i jakościowych produktów.
Polska oferta – konkurencyjna i coraz bardziej dojrzała
Polskie firmy posiadają dziś zarówno kapitał, jak i kompetencje do wyjścia na rynki zagraniczne. Co więcej, coraz częściej mają w swojej ofercie rozwiązania innowacyjne i dopasowane do zmieniających się oczekiwań konsumentów. Przykładem może być sektor usług finansowych i płatności – system BLIK, płatności mobilne, bramki elektroniczne czy szybki dostęp do usług bankowych są bardziej rozwinięte w Polsce niż we Francji.
Polskie firmy coraz częściej postrzegane są jako solidni partnerzy z elastycznym podejściem i dobrą relacją jakości do ceny. Nie brakuje też przykładów sukcesów – takie firmy jak Comarch, Amica, czy InPost poprzez przejęcia lub skuteczny rozwój organiczny zbudowały silną pozycję na rynku francuskim i dziś należą do liderów w swoich branżach. Jednak nie tylko nasi narodowi giganci mogą myśleć o skutecznym rozwoju nad Sekwaną. Rynek ten szuka często niszowych rozwiązań, dopasowanych do potrzeb konkretnych grup klientów, dlatego też jest na nim przestrzeń również dla firm średnich i małych.
Wyzwania i przygotowanie do ekspansji
Wejście na francuski rynek wymaga jednak starannego przygotowania. Kluczem do sukcesu jest dogłębna analiza rynku, konkurencji i zachowań konsumenckich. Produkt, który doskonale sprawdza się w Polsce, może nie spotkać się z takim samym entuzjazmem we Francji, gdzie konsumenci coraz częściej kierują się kryteriami jakości, ekologii oraz zrównoważonego rozwoju.
Francuscy klienci cenią sobie certyfikaty jakości, dlatego warto sprawdzić, które z nich są istotne w danym segmencie i zadbać o ich zdobycie. Pewną barierą może być język. W relacjach B2B angielski jest w powszechnym użyciu zarówno w Polsce, jak i we Francji, natomiast w kontaktach z konsumentami, czy opracowywaniu materiałów promocyjnych i reklamowych, znajomość francuskiego jest znacznym atutem, który może zwiększyć szanse na sukces i budowę długofalowych relacji.
Francja jest rynkiem o wysokim stopniu koncentracji dystrybucji, szczególnie w sektorze dóbr konsumpcyjnych. Dostęp do dużych sieci handlowych i centrów zakupowych może wymagać czasu i odpowiednich kontaktów. Niezwykle pomocny bywa w takim przypadku lokalny partner handlowy lub doradca, który pomoże wprowadzić produkt do odpowiedniego kanału sprzedaży.
Warto rozważyć udział w targach branżowych, których we Francji nie brakuje. Co roku odbywa się tam blisko 500 targów i salonów tematycznych, w tym największe w Europie wydarzenia jak SIAL (żywność), Global industrie (przemysł), VivaTech (innowacje, nowoczesne technologie, AI), Batimat (budownictwo), Maison & Objet (design i meble) czy Mondial de l’Auto (motoryzacja). To znakomite miejsca do poznania rynku i rozpoczęcia ekspansji, ale również poznania światowych trendów w danej branży.
Międzynarodowy rozwój warto zacząć w Polsce
Nie każda firma ma potencjał finansowy, ludzki, czy organizacyjny, by rozwijać się samodzielnie na rynku zagranicznym. Furtką do międzynarodowej ekspansji są globalne przedsiębiorstwa zagraniczne, które działają w Polsce. Jak pokazuje badanie Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej, ponad 60% firm francuskich działających w Polsce współpracuje na stałe z ponad setką lokalnych, polskich firm. Tyle samo przedsiębiorstw francuskich włącza swoich polskich dostawców w globalne łańcuchy dostaw, dzięki czemu polscy przedsiębiorcy mogą niejako „tylnymi drzwiami” wejść na rynek francuski.
Francja to rynek o ogromnym potencjale. Sukces polskich firm we Francji jest możliwy, ale wymaga inwestycji – czasu, wiedzy, zasobów i otwartości na lokalną kulturę biznesową. Dobrze przeprowadzony proces wejścia na rynek może jednak przynieść długoterminowe i stabilne korzyści.
Jeśli szukasz sprawdzonego partnera, który pomoże Ci rozwinąć skrzydła na rynku francuskim zapraszamy do kontaktu z CCIFP:
Sylwia Bojanowska
Kierownik Centrum Rozwoju Biznesu CCIFP Le Booster
sylwia.bojanowska(@)ccifp.pl
tel. 514 601 810
Artykuł przygotowany przez ekspertów Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej dla magazynu Kapitał Polski.