Partnerzy

Eksportowi herosi - ranking najlepszych polskich eksporterów Gazety Bankowej

<p style="text-align: justify;">24 listopada w „Villa Foksal” w centrum Warszawy odbyła się uroczysta gala Gazety Bankowej- <strong>Firma z energią 2015</strong>. Uczestniczyli w niej przede wszystkim przedstawiciele 60 firm nominowanych w <strong>Rankingu najlepszych polskich eksporterów</strong>.</p>

>

Uroczystość rozpoczęła się od ogłoszenia wyników i wręczenia nagród laureatom w kategorii „Małe Przedsiębiorstwa”. Pierwsze trzy miejsca zajęły w niej (kolejno): Spółdzielnia Mleczarska Lazur (wytwórca i eksporter serów pleśniowych), Przedsiębiorstwo Bednarskie Pawłowianka z Lubelszczyzny oraz firma Zortrax, dynamicznie rozwijaj?cy się producent drukarek 3D. W kategorii: „Średnich Przedsiębiorstw” zwyciężyły: ożarowski WB Electronics, produkuj?cy m.in. drony, Lubiana – znany wytwórca porcelany, a także COBI – producent zabawek, w tym przede wszystkim klocków dla dzieci. Najbardziej zażarta konkurencja była w kategorii „Duże Przedsiębiorstwa”, bo w tej grupie dorobiliśmy się już naprawdę wielu znacz?cych, silnych eksporterów, z których część to europejska, a nawet światowa, czołówka. W tej kategorii w pierwszej trójce znalazły się: CD Projekt (producent gier komputerowych, w tym słynnego „Wiedźmina”), PESA - bydgoski producent poci?gów i tramwajów, a także toruńskie TZMO, znane z takich marek, jak Bella, Seni czy Happy.

Podczas gali Wojciech Surmacz, redaktor naczelny „Gazety Bankowej”, przeprowadził na żywo wywiad z Bożen? Lublińsk?-Kasprzak, prezesem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Padło w nim pytanie m.in. o to, dlaczego wci?ż tak wiele polskich firm nie próbuje wychodzić na rynki zagraniczne. Z badań PARP wynika bowiem, że tylko 3 proc. średnich i małych firm w Polsce chciałoby sprzedawać swe produkty i usługi także na eksport. Według Bożeny Lublińskiej-Kasprzak jedn? z głównych barier, powstrzymuj?cych te firmy przed eksportem, s? kwestie finansowe. A dokładniej koszty, jakie trzeba ponieść w zwi?zku z wyjściem na rynki zagraniczne.

Jeszcze ciekawsza była debata o szansach i zagrożeniach dla polskich eksporterów. Wzięli w niej udział Mikołaj Placek, prezes i współwłaściciel Oknoplastu, jednego z największych w Europie producentów okien, Janusz Komurkiewicz, wiceprezes firmy FAKRO, Mateusz Ossowski, business development manager w firmie Benhauer i Agnieszka Wardak, dyrektor Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w PKO BP.       

Jak powiedział Mikołaj Placek z Oknoplastu, tym, czego powinni się wystrzegać polscy eksporterzy, to konkurowanie przede wszystkim cen?. – To patrzenie krótkoterminowe, bo zawsze prędzej czy później znajdzie się ktoś tańszy – przestrzegł prezes Placek.

Zdaniem panelistów jedn? z głównych barier, z jak? zderzaj? się polscy eksporterzy, to wci?ż niezbyt pozytywny wizerunek Polski i polskich produktów za granic?.

Głównym partnerem rankingu i gali „Firmy z energi?” była Polska Grupa Energetyczna, partnerami merytorycznymi - PKO BP i Orange, partnerami honorowymi – Polsko Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa i Francusko-Polska Izba Gospodarcza, a partnerami gali: Villa Foksal Restaurant & Catering oraz firma Kapsch.

Więcej informacji   w grudniowym   i styczniowym wydaniu „Gazety Bankowej” oraz na stronie : http://www.gb.pl/firma-z-energia-2015-pproject-2.html

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!