Analizy i badania
Digital tax, czyli nowy podatek od spółek cyfrowych
Premier Mateusz Morawiecki wskazał, że rocznie Polska traci około 1 mld złotych z potencjalnych zysków dla budżetu, w związku z tzw. obecnością cyfrową zagranicznych podmiotów w Polsce. Mowa tu przede wszystkim o zagranicznych spółkach działających w internecie lub za pośrednictwem aplikacji streamingowych, np. Netflix, Google, Spotify, Faceboook itp. Pomimo, że usługi nabywane są przez klientów w Polsce, zyski opodatkowane są w miejscu rejestracji spółki (przykładowo Facebook w Irlandii).
Nowa danina, tzw. digital tax, miałaby być podatkiem obrotowym, stanowi?cym procent od przychodu osi?ganego przez takie spółki na terytorium Polski. Należy zwrócić uwagę, że jeżeli opodatkowaniu będzie podlegał przychód (tj. bez uwzględnienia kosztów prowadzonej działalności), a w konsekwencji kwota tzw. digital tax, pomimo niskiej stawki (3%), w rzeczywistości stanowiłaby znacz?ce obci?żenie dla takich spółek.
Nietrudno się domyślić, że koszty zwi?zane z digital tax, ponoszone przez ww. spółki obecne na rynku polskim, zostan? skompensowane podwyżk? cen świadczonych usług. Jeżeli digital tax zostanie wprowadzony, sfinansuj? go sami użytkownicy Netflixa czy Spotify i de facto oni zapewni? wpływy z tego tytułu do budżetu.
Pomysł polskiego rz?du nie jest jednak niczym nowym. Na forum UE konsultacje dotycz?ce digital tax rozpoczęły się już w 2018 r. W grudniu odbyło się ostatnie spotkanie maj?ce na celu osi?gnięcie kompromisu w zakresie nowego podatku. Niektóre kraje członkowskie już wprowadziły analogiczn? daninę np. Francja.
Uwaga: W przypadku wprowadzenia przez redakcję zmian w treści artykułu, proszę o przesłanie zmienionego materiału do autoryzacji.
***
O Taylor Wessing:
Taylor Wessing jest międzynarodow? kancelari? oferuj?c? pełen zakres usług prawnych. Nasz zespół licz?cy ponad 1100 prawników pomaga klientom z najbardziej dynamicznych branż. W doradztwie świadczonym na rzecz klientów, kierujemy się innowacyjnym podejściem do ich spraw biznesowych, które pomaga im osi?gn?ć sukces . Wspieramy klientów wszędzie tam, gdzie chc? rozwijać swój biznes. Nasze 33* biura w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Azji oraz nasze dwie filie w USA ł?cz? ugruntowan? wiedzę o lokalnych uwarunkowaniach w zakresie handlu, przemysłu i kultury z międzynarodowym doświadczeniem w zakresie prawnej obsługi organizacji biznesowych, w celu zapewnienia proaktywnych, zintegrowanych rozwi?zań dla naszych klientów.
* w tym nasze stowarzyszone biura w Indonezji, Arabii Saudyjskiej i Korei Południowej