Aktualności firm stowarzyszonych
Deloitte światowym liderem na rynku usług doradczych
<p><span><span>Deloitte jest światowym liderem na rynku usług doradczych pod względem całkowitych przychodów, wzrostu oraz udziału w rynku w roku 2009. Jeżeli chodzi o dynamikę wzrostu wyprzedza pozostałe firmy zaliczane do „wielkiej czwórki”. Sukces jest tym większy, że ubiegły rok był trudnym okresem dla branży konsultingowej – wynika z najnowszego raportu firmy Gartner.</span></span></p>
>
Opracowanie przygotowane przez firmę Gartner “Market Share Analysis: Top 10 Consulting Providers’ Revenue, Growth and Market Share, Worldwide and Regional 2009” ma służyć jako narzędzie dla dostawców usług. Eksperci Gartnera przeanalizowali wyniki pierwszej dziesi?tki firm konsultingowych pod względem przychodów, wzrostu oraz udziału w rynku zarówno na świecie jak i w regionach: Ameryce Północnej, Europie, regionie Azji i Pacyfiku oraz Japonii.
„Mocna pozycja Deloitte wynika z dogłębności oraz zakresu usług doradczych oferowanych klientom" - powiedział Ainar Aijala, Partner odpowiedzialny za praktykę konsultingow? Deloitte na całym świecie. - "W ci?gu ostatnich pięciu lat usługi doradcze Deloitte prześcignęły rozwój tego rynku. Naszym zdaniem wyniki analizy to świadectwo sukcesu strategii szerokiego zakresu usług oraz stylu pracy Deloitte”.
W raporcie, oprócz rankingu, znajduje się także analiza sytuacji na globalnym rynku doradczym i w poszczególnych regionach. W 2009 r. sektor ten zanotował spadek w skali globalnej o 9%
w porównaniu z poprzednim rokiem. Na 280 dostawców, uwzględnionych w badaniu 138 miało lepsze wyniki niż średnia światowa, ale tylko 60 z nich odnotowało jakikolwiek wzrost. Firma Deloitte zanotowała najmniejszy spadek dynamiki wzrostu w 2009 r. w porównaniu z rokiem 2008. Z dochodami tylko o 0.71% niższymi niż w analogicznym okresie roku poprzedniego jest liderem wśród firm konsultingowych, wyprzedzaj?c pozostałe, należ?ce do „wielkiej czwórki”. Ernst&Young w tym czasie zanotował wynik niższy o 0,89 %, KPMG o 2,65 % a PricewaterhouseCoopers o 2,74 %. Największy spadek dochodów nast?pił w Capgemini, która osi?gnęła wyniki o 17,56 % niższe niż w poprzednim roku. Na drugim miejscu z największym spadkiem znalazła się Accenture z wynikiem niższym o 15,75%.
Tabela: 10 największych dostawców usług konsultingowych na świecie pod względem dochodów, wzrostu oraz udziałów w rynku w 2008 r.-2009 r. (w milionach USD)
Miejsce w rankingu | Nazwa Firmy | Dochody w 2008 | Dochody w 2009 | Tempo wzrostu w % | Udziały w rynku w % w 2009 r. |
1 | Deloitte | 4 385 | 4 354 | -0,71 | 6,2 |
2 | IBM | 4 353 | 3 958 | -9,07 | 5,6 |
3 | PricewaterhouseCoopers | 3 316 | 3 225 | -2,74 | 4,6 |
4 | Accenture | 3 074 | 2 590 | -15,75 | 3,7 |
5 | Ernst & Young | 2 348 | 2 327 | -0,89 | 3,3 |
6 | CSC | 1 926 | 1 769 | -8,15 | 2,5 |
7 | KPMG International | 1 735 | 1 689 | -2,65 | 2,4 |
8 | Fujitsu | 1 561 | 1 473 | -5,64 | 2,1 |
9 | HP | 1 536 | 1 313 | -14,52 | 1,9 |
10 | Capgemini | 1 566 | 1 291 | -17,56 | 1,8 |
- | Pozostali | 51 303 | 46 147 | -10,05 | 65,9 |
- | Cały Rynek | 77 103 | 70 136 | -9,04 | 100 |
Źródło: Gartner 2010
Ubiegłoroczne wyniki pokazuj? również, że postępuje koncentracja światowej branży w sektorze usług doradczych. O 0,7 p% zwiększył się udział 10 największych firm w globalnym rynku konsultingowym. Wzrost z 33,4% w 2008 do 34,1% w roku 2009, oznacza 491 mln dolarów mniej dla firm spoza światowej czołówki.
"Zwiększenie zaufania klientów do największych doradców jest pochodn? kryzysu ekonomicznego. W trudnych czasach firmy preferuj? korzystanie z usług sprawdzonych partnerów. Dodatkowo wiele firm prowadzi kompleksowe działania i wchodzi w nowe sektory, dlatego potrzebuje doświadczonego i fachowego konsultanta, który jest w stanie doradzać na wielu płaszczyznach jednocześnie” – mówi Dariusz Kraszewski, Partner Zarz?dzaj?cy Działem Konsultingu Deloitte Polska.
W raporcie firmy Gartner wymieniono także czynniki, które zadecydowały o sukcesie globalnych firm konsultingowych w nieustannie zmieniaj?cym się otoczeniu konkurencyjnym. Do najważniejszych należ?:
Skala - globalni dostawcy usług doradztwa gospodarczego oraz informatycznego działaj? na skalę umożliwiaj?c? świadczenie usług w kilku dziedzinach i rejonach geograficznych.
Zakres - doradcy zajmuj?cy się inicjatywami klientów na skalę globaln? mog? oferować szeroki wachlarz usług doradczych dla tych inicjatyw.
Kwalifikacje - doradcy potrzebuj? właściwych proporcji kwalifikacji, takich jak zarz?dzanie zmian? w środowisku wieloobszarowym i wielonarodowym, oferuj? jednocześnie głębokie zrozumienie procesów biznesowych w wielu branżach.
Stabilność - mocny bilans oraz stabilność finansowa dostawcy usług doradztwa gospodarczego oraz informatycznego to najważniejsze elementy, gdyż klienci musz? zmniejszać ryzyko niezrealizowania projektu lub inicjatywy (np. 18-miesięcznego projektu będ?cego transformacj? finansow? na skalę globaln?).
Strategia - dostawcy usług doradczych nieustannie rozwijaj? swoj? strategię biznesow? poprzez reorganizację oraz przekwalifikowywanie zasobów oraz ponowne zdefiniowanie efektów usług.
„Sukces Deloitte i pierwsza pozycja w rankingu firmy Gartner, wynika z tego, że od wielu lat z powodzeniem stosujemy strategię opart? na szerokim zakresie usług (od strategii do IT), zdolności do świadczenia usług w skali globalnej oraz na stylu pracy, który jest bardzo ceniony przez klientów. Ten styl to głębokie zaangażowanie w sukces przedsięwzięcia, dbałość o każdy szczegół ale zachowanie strategicznej perspektywy, rozwi?zania praktyczne a nie akademickie oraz bliska współpraca z zespołem klienta” – podsumowuje Dariusz Kraszewski.
Deloitte świadczy usługi audytorskie, konsultingowe, doradztwa podatkowego i finansowego klientom z sektora publicznego oraz prywatnego, działaj?cym w różnych branżach. Dzięki globalnej sieci firm członkowskich obejmuj?cej 140 krajów oferujemy najwyższej klasy umiejętności, doświadczenie i wiedzę w poł?czeniu ze znajomości? lokalnego rynku. Pomagamy klientom odnieść sukces niezależnie od miejsca i branży, w jakiej działaj?. 165 000 pracowników Deloitte na świecie realizuje misję firmy: stanowić standard najwyższej jakości.