Analizy i badania

5 trendów w 2018

<p style="text-align: justify;">Koniec roku to czas na podsumowania minionych 12 miesięcy, ale również chwila zadumy nad tym co przyniesie nadchodzący rok – jakie trendy rynkowe obserwowaliśmy w roku 2018? Które z nich mają szanse być kontynuowane? Na to pytanie odpowie Małgorzata Cichecka, Sales Effectiveness Leader for CEE w Nielsenie.</p>

>

Trend zdrowotny

Zdrowie jest zdecydowanie największ? obaw? Polaków. Trzy czwarte polskich konsumentów zgadza się ze stwierdzeniem, że „jesteś tym co jesz”. W zwi?zku z tym coraz większ? uwagę zwracamy na to, co jemy i nie oszczędzamy na produktach spożywczych. Ma to odzwierciedlenie przede wszystkim w uważnym czytaniu etykiet na opakowaniach, ale również wybieraniu produktów z możliwie najkrótsz? list? składników. Wpływa to także na decyzje zakupowe kupuj?cych, gdyż zdecydowanie więcej  Polaków niż Europejczyków jest gotowych zapłacić więcej za produkty nie zawieraj?ce  niepoż?danych składników.  

Patriotyzm zakupowy

Trend zdrowotny powoduje również wspieranie rodzimych dostawców zdrowej żywności. Patriotyzm zakupowy zaczynamy obserwować na polskim rynku dla coraz większej ilości kategorii spożywczych i kosmetyczno-chemicznych. Według badań Nielsena średnio co drugi konsument w Polsce twierdzi, że woli kupować produkty, które zostały wytworzone przez lokalnych producentów niż przez międzynarodowe koncerny. Lokalność ma też dla nas większe znaczenie niż dla przeciętnego Europejczyka. Na wybór lokalnych produktów przyczynia się wiele czynników – lokalna produkcja kojarzy się z lepsz? jakości?, wspieraniem polskiej gospodarki ale również daje poczucie przynależności do konkretnej społeczności.  

Spersonalizowane oferty

Jednak konsumenci id? już o krok dalej i sama przynależność do konkretnej, w?skiej społeczności już im nie wystarcza. Konsumenci chc? czuć się wyj?tkowi i mieć indywidualnie spersonalizowan?ofertę. Ten trend jest bardzo widoczny na rynku kosmetyków, gdzie można dopasowywać produkty do wszystkich swoich potrzeb (specyfika rodzaju skóry, włosów), ale także samo opakowanie można zamówić w spersonalizowanej formie. W tym kierunku pod?żaj? również producenci produktów spożywczych.  

E-commerce

Zdecydowanie prostszy dostęp do spersonalizowanej indywidualnie oferty daje nam łatwy dostęp do Internetu oraz rozwój e-commerce. Kanał ten nadal jest niedoceniony i możliwości jego rozwoju w Polsce s? ogromne – według Nielsena sprzedaż on-line stanowi niespełna 1% sprzedaży rynku dóbr FMCG w Polsce. Dla polskiego rynku FMCG udział e-commerce jest zdecydowanie niższy niż średnia globalna. Przewidujemy jednak, że zakupy on-line będ? miały coraz większ? liczbę swoich zwolenników i w ci?gu kolejnych 4 lat udział ten może zostać podwojony.  

Trend convenience

Nawyki kupuj?cych nie zmieni? się jednak tak szybko, a faktem jest, że Polacy lubi? robić zakupy stacjonarnie – polscy shopperzy odwiedzaj? średnio 4 sklepy miesięcznie. Również zdecydowana większość z nich skłania się do robienia mniejszych zakupów, co potwierdza najbardziej popularna misja zakupowa – uzupełnianie zapasów. Natomiast już na trzecim miejscu wśród motywacji kupuj?cych i wyborze sklepu jest przyjemne doświadczenie zakupowe. 8 na 10 kupuj?cych woli robić zakupy w dobrze zorganizowanym sklepie, w którym panuje miła atmosfera. Jest to jedn? z przyczyn rozwoju kanału convenience. Odpowiada on również bardzo dobrze na inne potrzeby polskich konsumentów, gdyż Polacy zdecydowanie maj? coraz mniej czasu, w zwi?zku z czym zakupy musz? być szybkie i wygodne. W tej sytuacji cena nie jest najważniejsza – 30% polskich kupuj?cych deklaruje, że cokolwiek co zaoszczędzi ich czas jest warte wyższej ceny.  

Wrażliwość na promocję

Pomimo trendu convenience Polacy s? ci?gle wrażliwi na promocje. Niemalże wszyscy kupuj?cy zauważaj? zmiany cen żywności. A ponad połowa z nich twierdzi, że porównuje ceny marek sklepowych i producenckich. Mimo, że obserwujemy niewielki spadek liczby shopperów, którzy deklaruj?, że zmieniaj? sklep ze względu na promocje, to s? one nadal istotne dla większości kupuj?cych.  Powszechnie dostępne gazetki sklepowe, które s? najbardziej popularnym medium informuj?cym o promocjach, ułatwiaj?   shopperom korzystanie z ofert specjalnych.  

Ograniczenie handlu w niedzielę i petrolvenience

Ten rok przyniósł nam jeszcze jedn? zmianę, o której nie można nie wspomnieć w podsumowaniu – wprowadzenie zakazu handlu w niedziele. Wszyscy zadawali sobie pytanie jak to wpłynie na rynek i  nawyki konsumentów. Według Nielsena możemy stwierdzić, że zakaz nie wprowadził drastycznych zmian. Duża część zakupów została przeniesiona na pozostałe dni tygodnia, co w dużej mierze  wspieraj? przyjęte przez sieci handlowe strategie. Na podstawie dotychczasowych analiz możemy  również zaryzykować stwierdzenie, że nawyki kupuj?cych nie ulegaj? zmianie a zmienia się jedynie miejsce dokonywania zakupów. Natomiast beneficjentem tej zmiany z cał? pewności? s? stacje  benzynowe. Już co 10 kupuj?cy zdecydował się na zakupy w tych placówkach detalicznych, gdzie coraz ważniejszym celem wizyty stało się nie tylko tankowanie, ale dodatkowo towarzyszyły temu zakupy. W ostatnich latach stacje benzynowe przyjęły rolę kanału, który w Nielsenie nazwaliśmy  petrolvenience, teraz dodatkowo ten kanał zyskuje poprzez zwiększon? sprzedaż wielu  kategorii FMCG.

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!