Aktualności firm stowarzyszonych  •  Członkowie

Branża motoryzacyjna: liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 10,6% w ciągu trzech kwartałów 2023 roku

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku w Polsce zarejestrowano 350 tys. nowych samochodów osobowych – o 10,6% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Lepsze wyniki sprzedaży odnotowano również w segmencie samochodów ciężarowych, dostawczych, autobusów oraz motocykli. Szczególnie widoczny jest dynamiczny wzrost sprzedaży samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, których w okresie od stycznia do września br. w Polsce sprzedano 154 tys., co oznacza wzrost o blisko 30% r/r.

Fabryki motoryzacyjne w Polsce również odnotowały lepsze wyniki pod względem liczby wyprodukowanych pojazdów. Liczba wyprodukowanych w Polsce pojazdów w trzech kwartałach br. wyniosła ogółem 451 tys. pojazdów – o 34,6% więcej niż w poprzednim roku.

 

 

Po trzech kwartałach 2023 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce wyniosła 350 tys. pojazdów i jest o 10,6% wyższa w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Klienci instytucjonalni, do końca września br. zarejestrowali 254 tys. pojazdów (wzrost o 13,6% r/r). W przypadku klientów indywidualnych, w omawianym okresie, zarejestrowano 96,6 tys. samochodów, o 3,4% więcej niż w ciągu trzech kwartałów 2022 roku.

 

W analizowanym okresie producenci samochodów osobowych marek popularnych sprzedali w Polsce 265 tys. pojazdów, co oznacza wzrost sprzedaży o 8%. Z kolei w segmencie aut osobowych marek premium+ odnotowano znacznie większy wzrost wynoszący 19,4%. Po trzech kwartałach 2023 roku zarejestrowano 85,6 tys. pojazdów z tego segmentu.

 

Po wynikach trzeciego kwartału widać już, że ten rok będzie lepszy od zeszłego w prawie wszystkich kategoriach pojazdów. Warto podkreślić, że o ile cały segment samochodów osobowych urósł o nieco ponad 10 proc., o tyle w segmencie premium+ wzrosty były dwa razy większe. Jednym z powodów jest prawie 14 proc. wzrost zakupów do firm, a w przeważającej większości tam właśnie najczęściej trafiają samochody marek premium+. Kolejnym powodem jest fakt, że pomimo obaw – gospodarka rośnie, co przekłada się na wymianę samochodów przez szefów firm, a również nie sposób nie zauważyć, że segment premium+ jest segmentem najmniej wrażliwym na ewentualne wahania rynkowe. Warto jeszcze dodać, że właśnie do firm trafia spora część samochodów zeroemisyjnych, bo wykazują one rosnącą odpowiedzialność ekologiczną i chętniej kupują pojazdy z „górnej półki” – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

 

Wzrost sprzedaży samochodów z napędami alternatywnymi

 

W segmencie samochodów osobowych napędzanych alternatywnie odnotowano wzrost wolumenu sprzedaży o 28% r/r z wynikiem 154 tys. sztuk w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku. Niezmiennie przeważającą większość rynku stanowiły hybrydy, których zarejestrowano 26,6% więcej r/r (132,3 tys. sztuk), jednak największy wzrost liczby nowych rejestracji zanotowały samochody elektryczne – o 54% r/r/.

 

Samochody osobowe z napędami alternatywnymi ciągle zdobywają coraz większy udział w rynku. W trzech kwartałach br. zarejestrowano w Polsce 154 tys. sztuk tego typu pojazdów. Hybrydy nadal dominują na rynku, stanowiąc 86% zarejestrowanych pojazdów napędzanych alternatywnie, co przełożyło się na 132,3 tys. rejestracji w ciągu dziewięciu miesięcy 2023 roku. Jednak największy wzrost procentowy sprzedaży dotyczy samochodów elektrycznych, których zarejestrowano 54% więcej (12,2 tys.) niż w  trzech kwartałach 2022 roku. Duża dynamika sprzedaży nowych pojazdów zasilanych alternatywnie jest zauważalna od początku roku zarówno wśród klientów indywidualnych (+25% r/r) jak i instytucjonalnych (+29,1% r/r) – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.

 

Rośnie sprzedaż samochodów ciężarowych, autobusów oraz motocykli

 

Na rynku samochodów ciężarowych liczba rejestracji w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku wzrosła o 11% r/r i wyniosła ponad 26,5 tys. szt. Z kolei o 48% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku wzrosła liczba rejestracji nowych autobusów. W ciągu 9-ciu miesięcy bieżącego roku zarejestrowano w Polsce 1214 pojazdów tego typu.

Rynek motocykli również odnotował lepszy wynik w pierwszych trzech kwartałach br., kiedy Polacy zarejestrowali 24 tys. motocykli, co stanowi wzrost o 14,4% w porównaniu z poprzednim rokiem. Największym wzrostem zainteresowaniem cieszyły się motocykle typu Sport Tourer (+72% r/r) i Tourist (+30% r/r).

 

 

 

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce wzrosła o 34,6%

 

Od stycznia do września 2023 roku wyprodukowano w Polsce o 34,6% więcej pojazdów samochodowych niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Wzrost odnotowano w każdej z kategorii, największy w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych (+48,5%), zaś najmniejszy w segmencie autobusów (+4,4% r/r).

 

RAPORT

 

Pełną wersję raportu można otrzymać poprzez zgłoszenie zainteresowania na adres biuroprasowe@kpmg.pl orazanna.materzok(@)pzpm.org.pl.

                                      

 

****

O RAPORCIE:

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce „Branża motoryzacyjna”, Edycja Q4/2023 należy do serii raportów kwartalnych, których celem jest przedstawienie bieżących trendów w branży motoryzacyjnej w Polsce, rozumianej zarówno jako rynek motoryzacyjny, jak i produkcja przemysłowa oraz motoryzacyjne usługi finansowe. Analiza oparta jest o najnowsze dostępne dane rejestracyjne, statystyczne i rynkowe. Publikacja jest wspólnym przedsięwzięciem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce.

 

****

O PZPM:

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych importerów, przedstawicieli producentów i producentów pojazdów samochodowych, motocykli, motorowerów oraz czterokołowych pojazdów motocyklowych, a także producentów nadwozi, przyczep, naczep oraz części, zespołów i elementów pojazdów samochodowych przeznaczonych do pierwszego montażu.

Głównym celem PZPM jest reprezentowanie interesów zrzeszonych firm wobec organów administracji publicznej, środków masowego przekazu i społeczeństwa. PZPM inicjuje zmiany legislacyjne oraz wspiera działania na rzecz rozwoju i promocji polskiego sektora motoryzacyjnego. Jest organizacją zapraszaną przez rząd do opiniowania projektów najistotniejszych aktów prawnych dotyczących motoryzacji, uczestniczy także w pracach komisji parlamentarnych i rządowych. Więcej na stronie PZPM.

 

 

****

O KPMG:

KPMG jest globalną organizacją niezależnych firm świadczących usługi profesjonalne z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa gospodarczego. KPMG działa w 143 krajach i zatrudnia ponad 265 000 pracowników w firmach członkowskich na całym świecie. Każda z firm KPMG jest odrębnym podmiotem prawa. KPMG International Limited jest prywatną spółką angielską z odpowiedzialnością ograniczoną do wysokości gwarancji. KPMG International Limited i podmioty z nią powiązane nie świadczą usług na rzecz klientów. W Polsce KPMG działa od 1990 roku. Obecnie zatrudnia ponad 2100 osób w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Katowicach i Łodzi. Więcej na stronie kpmg.pl.

 

 

****

Kontakt dla mediów:

Krzysztof Krzyżanowski, e-mail: kkrzyzanowski(@)kpmg.pl, tel.: +48 22 528 11 14 lub 508 047 582

Patrycja Kowalczyk, e-mail: patrycjakowalczyk(@)kpmg.pl, tel.: +48 22 528 11 87 lub 664 718 676

Jakub Faryś, e-mail: jakub.farys(@)pzpm.org.pl, tel.: +48 22 322 71 98 lub 602 475 701

Anna Materzok, e-mail: anna.materzok(@)pzpm.org.pl, tel.: +48 22 322 71 98 lub 608 666 124

 

 

****

Współadministratorami Pana/Pani danych osobowych są Spółki wchodzące w skład sieci KPMG w Polsce, (tj. KPMG Sp. z o.o., KPMG Sp. z o.o. sp. k., KPMG Audyt Sp. z o.o., KPMG Audyt Services Sp. z o.o., KPMG Audyt Sp. z o.o. sp. k., KPMG Advisory Sp. z o.o. sp. k., KPMG Tax M.Michna Sp. k., KPMG Usługi Księgowe Sp. z o.o., KPMG Law Bajno Stopyra spółka komandytowa, KPMG Restructuring Sp. z o. o.). Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane w celu umożliwienia kontaktu Biura Prasowego KPMG z przedstawicielami mediów, w tym nawiązanie z Panem/Panią kontaktu oraz dostarczenie Panu/Pani w tym celu informacji technicznych. Pełna informacja o przetwarzaniu danych osobowych dostępna jest w Polityce Prywatności KPMG w sekcji "Przedstawiciele mediów".

Document Classification: KPMG Public.

 

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!