Analizy i badania
Obiekty handlowe odwiedzane są najczęściej w czwartki, piątki i poniedziałki
<p style="text-align: justify;">Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowuje pierwszy kwartał na rynku nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce w raporcie MARKETBEAT: Rynek powierzchni handlowych w Polsce.</p>
>
W pierwszym kwartale 2018 roku ł?czne zasoby powierzchni handlowej w Polsce wyniosły 14,3 mln m kw. Na koniec marca br. oddano do użytku zaledwie 52 600 m kw. powierzchni w trzech nowych centrach handlowych: Gemini Park o pow. 36 600 m kw. w Tychach, Rondo Wiatraczna o pow. 11 000 m kw. w Warszawie oraz Galeria Nad Potokiem o pow. 5 000 m kw. w Radomiu. Na rynku kontynuowany jest trend zwi?zany z modernizacj?, przebudowami i rozbudowami istniej?cych centrów handlowych, którego przyczyn? s? starzenie się istniej?cych obiektów, zmieniaj?ce się oczekiwania klientów oraz coraz silniejsza konkurencja. W ramach zmian w pierwszym kwartale 2018 roku modernizację przeszły m.in. Futura Park w Krakowie, Auchan Bydgoszcz i Arkady we Wrocławiu. Rośnie również znaczenie oferty gastronomicznej i rozrywkowej w nowoczesnych centrach handlowych. Obiekty handlowe zmieniaj? się z tradycyjnych miejsc do robienia zakupów w ośrodki do spędzania wolnego czasu i spotkań ze znajomymi. Udział najemców z sektora „entertainment” i F&B w całkowitej powierzchni handlowej najlepszych obiektów sięga już nawet 20%.
Obecnie w budowie pozostaje ponad 500 000 m kw. powierzchni, z czego prawie 80% zostanie oddane do użytku w 2018 roku. Blisko 60% nowej podaży będ? stanowić otwarcia centrów handlowych w największych aglomeracjach tj. Forum Gdańsk (62 000 m kw.) czy Galerii Libero w Katowicach (45 000 m kw.). Wzrost aktywności deweloperskiej odnotuj? również mniejsze miasta i miejscowości poniżej 100 tys. mieszkańców, na które przypadnie ponad 30% nowej podaży zaplanowanej na rok 2018. To rynki z dużym potencjałem zakupowym, gdzie nasycenie powierzchni? handlow? jest stosunkowo niskie.
- Dużym wyzwaniem dla rynku handlowego w Polsce jest wprowadzenie zakazu handlu w niedziele oraz jego potencjalny wpływ na liczbę odwiedzaj?cych i wielkość obrotów. Wstępne dane wskazuj? na wzrost odwiedzalności centrów handlowych w czwartki, pi?tki i poniedziałki oraz spadek w soboty. Zarz?dzaj?cy zarówno centrami handlowymi, jak i relacjami z najemcami uważnie obserwuj?, jak będ? zmieniać się zachowania klientów. Bardziej szczegółowa analiza będzie możliwa dopiero po 4-6 miesi?cach – komentuje Małgorzata Dziubińska, Associate Director w Dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield, autorka raportu.
W przyszłym roku nowa podaż będzie niższa niż w 2018, głównie dlatego, że planowane jest otwarcie tylko jednego dużego centrum handlowego, Galerii Młociny w Warszawie o powierzchni 71 000 m kw. Obecnie, obiekt jest już wynajęty w 75%.
- Wprowadzenie zakazu handlu w niedziele może pozytywnie wpłyn?ć na rozwój rynku e-commerce w Polsce. Obecnie rynek ten dynamicznie rozwija się, a wzajemne uzupełnianie się kanałów sprzedaży internetowej i tradycyjnej jest istotnym trendem, do którego musz? dostosować się wszyscy jego uczestnicy. Rozwój handlu internetowego może być dodatkow? szans? dla sieci handlowych na uzyskanie przewagi konkurencyjnej i zwiększenie lojalności klientów – powiedziała Anna Oberc, Associate, Dyrektor Operacyjny, Dział Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield.
- Pocz?tek roku nie zapowiadał, aby na polskim rynku handlowym pojawiły się nowe marki. Inwestorzy uważnie obserwuj? rynek i wstrzymuj? się z decyzjami obserwuj?c ruch w centrach handlowych po wprowadzeniu częściowego zakazu handlu w niedzielę. W konsekwencji, w pierwszym kwartale 2018 roku w Polsce zadebiutowały dwie nowe marki: Fissman z gastronomicznym wyposażeniem domu oraz Dealz, międzynarodowa sieć sklepów, będ?ca części? największej w Europie sieci dyskontów Poundland, oferuj?ca m. in. produkty przemysłowe, spożywcze, drogeryjne, zabawki i dekoracje dla domu. W tym roku również kolejne marki, jak np. Tedi sklep z artykułami gospodarstwa domowego, papierniczymi, elektrycznymi, zabawkami i asortymentem do majsterkowania planuj? otwarcia pierwszych punktów w Polsce – dodaje Lucyna Śliż, Associate, Dyrektor Rozwoju Biznesu, Dział Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield.