Analizy i badania

Finalne dane o inflacji zgodne ze wstępnym szacunkiem GUS

<p style="text-align: justify;">Zgodnie z finalnymi danymi GUS inflacja CPI w listopadzie zwiększyła się do 2,5% r/r wobec 2,1% w październiku, kształtując się zgodnie ze wstępnym szacunkiem GUS i powyżej konsensusu rynkowego (2,4%) oraz naszej prognozy (2,3%).</p>

>

Żywność i paliwa podbiły inflację

Do zwiększenia inflacji w listopadzie (o 0,1 pp.) przyczyniło się wyższe tempo wzrostu cen w kategorii "żywność napoje bezalkoholowe” (6,0% r/r w listopadzie wobec 5,4% w październiku). Zgodnie z komunikatem GUS wśród cen żywności najsilniej w ujęciu miesięcznym podrożały produkty w kategorii "mleko, sery, jaja” (wzrost o 4,9% m/m), które zgodnie z naszymi szacunkami zwiększyły roczn? dynamikę cen żywności i napojów bezalkoholowych o 0,6 pp. Wyraźnie wyższe ceny w tej kategorii wynikały przede wszystkim z gwałtownego wzrostu cen jaj (o 30,0% m/m), zwi?zanego z przejściowym silnym zwiększeniem popytu zagranicznego na polski eksport jaj z uwagi na liczne przypadki skażenia jaj fipronilem w krajach Europy Zachodniej (m.in. w Holandii będ?cej największym unijnym eksporterem jaj). Na podstawie komunikatu GUS można wnioskować, że zwiększenie dynamiki cen żywności w ujęciu rocznym odnotowano również   w przypadku cen pieczywa, mięsa, owoców, warzyw oraz napojów.

Do wzrostu inflacji (o 0,1 pp.) przyczyniła się również wyższa dynamika cen paliw (4,7% r/r w listopadzie wobec 1,6% w październiku), zwi?zana ze wzrostem ich cen w ujęciu miesięcznym w listopadzie (o 2,9%). Był on konsekwencj? utrzymuj?cego się w ostatnich miesi?cach wzrostu cen ropy naftowej na światowym rynku. W kierunku wzrostu dynamiki cen paliw oddziaływał również efekt niskiej bazy sprzed roku (w listopadzie 2016 r. ceny paliw obniżyły się o 0,1% m/m).

Zwiększenie inflacji (o 0,1 pp.) wynikało również z wyższej inflacji bazowej, która zgodnie z naszymi szacunkami wzrosła w listopadzie do 0,9% r/r wobec 0,8% w październiku. Zwiększenie inflacji bazowej wynikało m.in. z wyższej dynamiki cen w kategoriach "rekreacja i kultura” (1,7% r/r w listopadzie wobec 1,4% w październiku), "wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego” (0,3% r/r wobec -0,1%) oraz "restauracje i hotele” (2,7% r/r wobec 2,5%). Zaledwie nieznaczny wzrost inflacji bazowej świadczy naszym zdaniem o utrzymuj?cym się braku presji inflacyjnej w gospodarce.

Źródła wzrostu inflacji wyczerpały się

W kolejnych miesi?cach oczekujemy spadku dynamiki cen żywności oraz paliw przy umiarkowanym wzroście inflacji bazowej. W efekcie prognozujemy, że inflacja w 2018 r. zmniejszy się do 1,7% w 2018 r. wobec 2,0% w 2017 r. Nasz szczegółowy zrewidowany scenariusz inflacji został przedstawiony w dzisiejszej MAKROmapie.

Dzisiejsze finalne dane o listopadowej inflacji s? neutralne dla złotego oraz cen polskich obligacji.

***

Credit Agricole Bank Polska S.A. pl.  Orl?t Lwowskich 1, 53-605 Wrocław  www.credit-agricole.pl

Niniejszy materiał został sporz?dzony na podstawie najlepszej wiedzy autorów, z wykorzystaniem informacji pochodz?cych ze sprawdzonych źródeł. Nie może on być wykorzystywany jako rekomendacja do zawierania transakcji. Stawki zawarte w materiale maj? charakter informacyjny. Credit Agricole Bank Polska S.A. nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy i opinii.

Jakub BOROWSKI Główny Ekonomista Chief Economist ul. Żwirki i Wigury 18a, 02-092 Warszawa tel.: +48 22 573 18 40 e-mail:  jakub.borowski(@)credit-agricole.pl

Jean-Baptiste GIRAUD Dyrektor Pionu Dużych Klientów Korporacyjnych Head of Large Corporate Client Division ul. Żwirki i Wigury 18a, 02-092 Warszawa tel.: +48 22 573 18 02 e-mail:jeanbaptiste.giraud(@)credit-agricole.pl

David JULLIARD Dyrektor Pionu Klientów Korporacyjnych Head of Mid Corporate Client Division ul.Żwirki i Wigury 18a, 02-092 Warszawa tel.:+48 22 573 80 82 e-mail:  djulliard(@)credit-agricole.pl

WIĘCEJ AKTUALNOŚCI

Analizy i badania

Finalne dane o inflacji zgodne ze wstępnym szacunkiem GUS

<p style="text-align: justify;">Zgodnie z finalnymi danymi GUS inflacja CPI w listopadzie zwiększyła się do 2,5% r/r wobec 2,1% w październiku, kształtując się zgodnie ze wstępnym szacunkiem GUS i powyżej konsensusu rynkowego (2,4%) oraz naszej prognozy (2,3%).</p>

>

Żywność i paliwa podbiły inflację

Do zwiększenia inflacji w listopadzie (o 0,1 pp.) przyczyniło się wyższe tempo wzrostu cen w kategorii "żywność napoje bezalkoholowe” (6,0% r/r w listopadzie wobec 5,4% w październiku). Zgodnie z komunikatem GUS wśród cen żywności najsilniej w ujęciu miesięcznym podrożały produkty w kategorii "mleko, sery, jaja” (wzrost o 4,9% m/m), które zgodnie z naszymi szacunkami zwiększyły roczn? dynamikę cen żywności i napojów bezalkoholowych o 0,6 pp. Wyraźnie wyższe ceny w tej kategorii wynikały przede wszystkim z gwałtownego wzrostu cen jaj (o 30,0% m/m), zwi?zanego z przejściowym silnym zwiększeniem popytu zagranicznego na polski eksport jaj z uwagi na liczne przypadki skażenia jaj fipronilem w krajach Europy Zachodniej (m.in. w Holandii będ?cej największym unijnym eksporterem jaj). Na podstawie komunikatu GUS można wnioskować, że zwiększenie dynamiki cen żywności w ujęciu rocznym odnotowano również   w przypadku cen pieczywa, mięsa, owoców, warzyw oraz napojów.

Do wzrostu inflacji (o 0,1 pp.) przyczyniła się również wyższa dynamika cen paliw (4,7% r/r w listopadzie wobec 1,6% w październiku), zwi?zana ze wzrostem ich cen w ujęciu miesięcznym w listopadzie (o 2,9%). Był on konsekwencj? utrzymuj?cego się w ostatnich miesi?cach wzrostu cen ropy naftowej na światowym rynku. W kierunku wzrostu dynamiki cen paliw oddziaływał również efekt niskiej bazy sprzed roku (w listopadzie 2016 r. ceny paliw obniżyły się o 0,1% m/m).

Zwiększenie inflacji (o 0,1 pp.) wynikało również z wyższej inflacji bazowej, która zgodnie z naszymi szacunkami wzrosła w listopadzie do 0,9% r/r wobec 0,8% w październiku. Zwiększenie inflacji bazowej wynikało m.in. z wyższej dynamiki cen w kategoriach "rekreacja i kultura” (1,7% r/r w listopadzie wobec 1,4% w październiku), "wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego” (0,3% r/r wobec -0,1%) oraz "restauracje i hotele” (2,7% r/r wobec 2,5%). Zaledwie nieznaczny wzrost inflacji bazowej świadczy naszym zdaniem o utrzymuj?cym się braku presji inflacyjnej w gospodarce.

Źródła wzrostu inflacji wyczerpały się

W kolejnych miesi?cach oczekujemy spadku dynamiki cen żywności oraz paliw przy umiarkowanym wzroście inflacji bazowej. W efekcie prognozujemy, że inflacja w 2018 r. zmniejszy się do 1,7% w 2018 r. wobec 2,0% w 2017 r. Nasz szczegółowy zrewidowany scenariusz inflacji został przedstawiony w dzisiejszej MAKROmapie.

Dzisiejsze finalne dane o listopadowej inflacji s? neutralne dla złotego oraz cen polskich obligacji.

***

Credit Agricole Bank Polska S.A. pl.  Orl?t Lwowskich 1, 53-605 Wrocław  www.credit-agricole.pl

Niniejszy materiał został sporz?dzony na podstawie najlepszej wiedzy autorów, z wykorzystaniem informacji pochodz?cych ze sprawdzonych źródeł. Nie może on być wykorzystywany jako rekomendacja do zawierania transakcji. Stawki zawarte w materiale maj? charakter informacyjny. Credit Agricole Bank Polska S.A. nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy i opinii.

Jakub BOROWSKI Główny Ekonomista Chief Economist ul. Żwirki i Wigury 18a, 02-092 Warszawa tel.: +48 22 573 18 40 e-mail:  jakub.borowski(@)credit-agricole.pl

Jean-Baptiste GIRAUD Dyrektor Pionu Dużych Klientów Korporacyjnych Head of Large Corporate Client Division ul. Żwirki i Wigury 18a, 02-092 Warszawa tel.: +48 22 573 18 02 e-mail:jeanbaptiste.giraud(@)credit-agricole.pl

David JULLIARD Dyrektor Pionu Klientów Korporacyjnych Head of Mid Corporate Client Division ul.Żwirki i Wigury 18a, 02-092 Warszawa tel.:+48 22 573 80 82 e-mail:  djulliard(@)credit-agricole.pl

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin