Analizy i badania

W tym roku polska rodzina planuje przeznaczyć na Święta średnio 882 zł

<p style="text-align: justify;">Jak pokazuje dwudziesta edycja międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne 2017” przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, w tym roku wśród Polaków zwycięży rozsądek. Na prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi zamierzamy wydać średnio 882 zł, czyli tylko o 2 proc. więcej niż wydaliśmy rok temu. Najbardziej spodziewanym prezentem są kosmetyki i perfumy, natomiast najchętniej obdarowywać bliskich będziemy książkami. Aż 42 proc. pieniędzy przeznaczonych na prezenty pozostawimy w sklepach internetowych. Z roku na rok rośnie również udział kupowanych prezentów w kanałach mobilnych.</p>

>

Polacy deklaruj?, że na tegoroczne wydatki zwi?zane z Bożym Narodzeniem przeznacz? o 2 proc. więcej niż rok temu. W 2017 roku suma, któr? planuj? wydać na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z  najbliższymi wyniesie średnio 882 zł (209 euro). Jednocześnie jest to mniej niż deklarowali w  2016 roku, kiedy zamierzali wydać średnio 1  121 zł. –  Spośród wszystkich ankietowanych krajów Polacy przewiduj?, że wydadz? najmniej. Oprócz nas równie oszczędni będ? Holendrzy, którzy chc? wydać średnio niespełna 240 euro. Na drugim biegunie znajduj? się Hiszpanie i Brytyjczycy, którzy zadeklarowali, że wydadz? odpowiednio 526 i 550 euro. W tym porównaniu trzeba brać jednak pod uwagę poziom PKB danego kraju, średnie dochody, siłę nabywcz?, ale też tradycję świ?teczn?  – mówi  Magdalena Jończak, Lider Zespołu ds. Sektora Dóbr Konsumenckich, Partner w  dziale Konsultingu Deloitte.

Średnia dla wszystkich ankietowanych krajów wyniosła 368 euro. W tym roku Polacy deklaruj?, że na prezenty przeznacz? więcej niż na jedzenie. Pierwsza kategoria pochłonie ok. 51 proc. bożonarodzeniowego budżetu (451 zł), a druga około 39 proc. (342 zł). Na spotkania towarzyskie planuj? natomiast wydać 89 zł.

Polacy, po raz pierwszy od dwóch lat, pozytywnie oceniaj? obecn? sytuację gospodarcz?. Odsetek zadowolonych z niej ankietowanych wzrósł z 15,6 proc. w 2016 r. do 32,7 proc. w 2017 r. Również mieszkańcy Europy wyrażaj? mniejszy pesymizm w porównaniu z rokiem poprzednim. Spośród nich obecn? sytuację gospodarcz? najbardziej pozytywnie postrzegaj? Niemcy i Portugalczycy. Polacy równie optymistycznie myśl? o sytuacji gospodarczej w przyszłości.  

"Zakupy świ?teczne 2017" - zobacz cały raport.    

Europejczycy nie chc? już pod choink? gotówki

Jaki prezent chcielibyśmy i spodziewamy się zobaczyć pod choink?? W tym roku, podobnie jak rok wcześniej, s? to przede wszystkim kosmetyki i perfumy. Na podium znalazły się również ksi?żki i  słodycze. Wśród mieszkańców badanych krajów nast?piła zmiana oczekiwań, jeśli chodzi o wymarzone prezenty. Jako spełnienie marzeń coraz rzadziej wskazywane s? pieni?dze. W tym roku gotówka na pierwszym miejscu znalazła się tylko w Belgii, podczas gdy rok temu królowała w czterech z dziewięciu badanych krajów.  

A jakimi prezentami zamierzamy obdarować naszych najbliższych? Przede wszystkim ksi?żkami, które powróciły na pozycję lidera. Tuż za nimi znalazły się kosmetyki i perfumy (ubiegłoroczny zwycięzca) oraz słodycze. Ksi?żki króluj? w sześciu z dziesięciu badanych krajów. W pierwszej dziesi?tce prezentów, którymi zamierzamy obdarować najbliższych po raz pierwszy znalazły się suplementy diety. Wśród prezentów kupowanych nastolatkom dominuj? słodycze, gry komputerowe oraz ksi?żki. Z kolei najmłodszym w tym roku najchętniej kupimy zabawki kreatywne i artystyczne, które z pierwszego miejsca zepchnęły dotychczasowego lidera, czyli klocki. Na drugim miejscu znalazły się ksi?żki. –  Z  roku na rok Polacy coraz wcześniej zaczynaj? przygotowania do świ?t. I tak 23 proc. badanych deklaruje, że prezenty kupi już w listopadzie, a 39 proc. wybierze się na zakupy w pierwszej połowie grudnia. To o kilka punktów procentowych więcej niż rok wcześniej. Do ostatnich dni przed świętami z  zakupem prezentów zamierza czekać 21 proc. Polaków, czyli o 6 pp. mniej niż w 2016 roku. Jest to już stała tendencja, że z roku na rok liczba takich osób systematycznie spada  – wyjaśnia  Mariusz Chmurzyński,Dyrektor w dziale Konsultingu, członek Zespołu ds. Sektora Dóbr Konsumenckich Deloitte.  

Prezentów szukamy w sieci

Prezenty Polacy w tym roku kupi? przede wszystkim w tradycyjnych lokalnych sklepach. Gdy jednak rozważamy zakup multimediów, to stawiamy na sklepy internetowe. Z roku na rok udział e-commerce w handlu rośnie. Nie omija to również zakupów robionych z myśl? o  Bożym Narodzeniu. Analiza Deloitte pokazała, że aż 42 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w tym roku w sklepach internetowych. – To o 5 p.p. więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie Polska znajduje się w czołówce krajów, w których konsumenci będ? kupować prezenty w Internecie. Wyższy odsetek uzyskały Holandia, Niemcy i Wielka Brytania. W tym ostatnim kraju klienci wydadz? ponad 50 proc. budżetu na prezenty w  kanałach online – mówi  Wojciech Górniak, Dyrektor w dziale Konsultingu, Lider obszaru Strategii i Transformacji Cyfrowych Deloitte.

Połowa Polaków deklaruje, że planuje robić bożonarodzeniowe podarunki za pośrednictwem kanałów cyfrowych, a 20 proc. chce je kupić przez smartfon. W ubiegłym roku odsetek ten wynosił 13 proc. W  sklepach internetowych szukać będziemy przede wszystkim nowoczesnych technologii i multimediów. Z kolei w sklepach stacjonarnych, na które zdecyduje się 62 proc. ankietowanych, szukać będziemy prezentów w kategorii jedzenie i napoje oraz uroda i zdrowie.    

E-commerce gwarantuje wygodę

Dzięki dynamice wzrostu wydatków w kanałach online o 8,6 proc., wzrost całkowitych wydatków na prezenty wyniesie 3,4 proc. Tym samym Polska jest jednym z badanych krajów, w których klienci przesuwaj? swoje wydatki z kanałów offline do online, powoduj?c jednocześnie wzrost całkowitej wartości wydatków na prezenty. – Aż 52 proc. Polaków pytanych, co zrobi?, jeśli prezentu nie znajd? w  sklepie tradycyjnym, odpowiedziało, że poszuka go w Internecie. Pod tym względem Polska osi?gnęła drugi wynik wśród analizowanych państw. Z kolei 35 proc. z nas będzie szukać w takiej sytuacji prezentu w innym sklepie stacjonarnym, co jest drugim najniższym wynikiem wśród przebadanych państw – mówi  Mateusz Gordon, Lider Strategii Omnikanałowej Deloitte.

Do zakupów online najbardziej przekonuje nas dowolność pory dnia, w której możemy je robić (75 proc.), jak również dostawa do domu (70 proc.). Z  kolei za największ? zaletę zakupów tradycyjnych uważamy możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (78 proc.), to że swoje zakupy otrzymujemy do ręki (77 proc.) oraz ochrona danych osobowych (71 proc.).  

Informacje o badaniu:
Badanie online przeprowadzono w dniach 2-15 października br. wśród ponad 7,3 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z dziesięciu krajów europejskich (Portugalia, Hiszpania, Włochy, Grecja, Niemcy, Belgia, Polska, Rosja, Wielka Brytania i Holandia).

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!