COVID-19 • Aktualności firm stowarzyszonych • Analizy i badania
Tarcza Antykryzysowa 4.0 - Projektowane ograniczenia niektórych inwestycji zagranicznych w polskie spółki
Polski rząd przyjął niedawno projekt ustawy tzw. Tarczy Antykryzysowej 4.0 (Ustawa), której celem jest przeciwdziałanie negatywnym skutkom pandemii COVID-19. Ustawa zawiera przepisy wprowadzające m.in. ograniczenia niektórych inwestycji zagranicznych w polskie spółki i jako taka wpisuje się w trendy prezentowane przez Komisję Europejską i inne państwa członkowskie.
Ograniczenia wprowadzone Ustawą mają obowiązywać przez 24 miesiące od daty jej wejścia w życie. Oczekuje się, że polski parlament rozpocznie prace nad Ustawą 27 maja 2020 r. Poniżej przedstawiamy krótką informację dotyczącą planowanych ograniczeń.
Których inwestorów dotyczą ograniczenia?
Ustawa wprowadzi ograniczenia w stosunku do inwestycji dokonywanych przez inwestorów spoza UE / EOG.
Jakie inwestycje będą podlegały planowanym ograniczeniom?
Ustawa wprowadza szeroki katalog inwestycji podlegających ograniczeniom, wśród nich m.in.:
- nabycie udziałów/akcji powodujące przekroczenie poziomu 20% lub 40% udziałów/akcji lub głosów w ogólnej liczbie udziałów/akcji lub głosów w danej spółce
- nabycie udziałów w zysku danej spółki przekraczających poziom 20% lub 40% udziału w całkowitych zyskach takiej spółki
- uzyskanie pozycji dominującej w stosunku do spółki poprzez:
- nabycie jej udziałów/akcji prowadzące do przekroczenia poziomu 50% udziałów/akcji w ogólnej liczbie udziałów/akcji w tej spółce
- zawarcie umowy dotyczącej zarządzania taką spółką lub przekazywania jej zysków
- ograniczenia obejmują inwestycje zarówno bezpośrednie jak i pośrednie
Jakie spółki będą chronione?
Ustawa wprowadza szeroki katalog spółek, które będą podlegały ochronie - pod warunkiem, że ich roczny obrót w każdym z ostatnich dwóch lat przekroczy 10 mln EUR. Ochrona dotyczyć będzie między innymi:
- spółek publicznych
- spółek posiadających infrastrukturę krytyczną (strategiczną)
- spółek opracowujących kluczowe oprogramowanie IT, takie jak oprogramowanie dla elektrowni, instalacji zaopatrzenia w wodę, komunikacji, płatności, szpitali, transportu, zaopatrzenia w żywność itp.
- spółek działających w sektorach strategicznych, takich jak wytwarzanie energii elektrycznej, produkcja paliw, chemikaliów, telekomunikacja, obronność, produkcja leków, żywności itp.
Jak wygląda procedura kontrolna?
Procedura kontrolna przewidziana w Ustawie wzorowana jest na obowiązującej procedurze dotyczącej kontroli koncentracji. Co do zasady, odpowiedni organ (Polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) powinien zostać zawiadomiony przed dokonaniem inwestycji rodzącej obowiązki wynikające z Ustawy.
Procedura składa się z dwóch etapów:
- postępowanie wstępne trwające do 30 dni, po którym organ może:
- nie wnieść sprzeciwu wobec planowanej inwestycji, tym samym dopuszczając jej przeprowadzenie
- wydać decyzję o wszczęciu właściwego postępowania kontrolnego
- właściwe postępowanie kontrolne trwające do 120 dni, skutkujące pozytywną lub negatywną decyzją dotyczącą rozważanej inwestycji.
Jakie są konsekwencje nieprzestrzegania nowych ograniczeń?
Poza uznaniem danej inwestycji za nieważną, nieprzestrzeganie procedur przewidzianych w Ustawie może skutkować karami pieniężnymi w wysokości do 50 mln PLN lub karą pozbawienia wolności od sześciu miesięcy do pięciu lat.
Kontakt:
Paweł Bajno
Partner, prawo korporacyjne
+48 22 583 79 56
pawel.bajno@twobirds.com
Michał Błaszkiewicz
Senior Associate, prawo korporacyjne
+48 22 583 79 68
michal.blaszkiewicz@twobirds.com
W przypadku pytań prosimy o kontakt +48 22 583 79 00 lub kancelaria@twobirds.com