Analizy i badania
Szczęście „millennialsów” w pracy. Badanie 44 tys. pracowników PwC zarówno obala stereotypy o generacji Y, jak i je potwierdza
<p style="text-align: justify;">Jakie są kluczowe warunki satysfakcji w życiu zawodowym? - „Pokolenie Millennium”, czyli osoby urodzone w latach 1980-1995, wymieniają przede wszystkim: elastyczność w miejscu pracy, osiągnięcie równowagi między pracą a życiem prywatnym oraz możliwości realizacji zadań za granicą. Takie wyniki przynosi największe, najbardziej wszechstronne badanie na temat postaw i zachowań generacji Y – dwuletnie przedsięwzięcie zainicjowane przez PwC.</p>
>
Badanie zarazem potwierdziło, jak i podważyło pewne stereotypy o pracownikach pokolenia Millennium, którzy już w tej chwili stanowi? około dwie trzecie zatrudnionych przez PwC na całym świecie. Mimo że młodsi pracownicy s? bardziej obeznani z nowoczesnymi technologiami, żyj? globalnie i chętnie dziel? się informacjami, badanie pokazuje, że nie czuj? się bardziej uprzywilejowani ani mniej oddani pracy niż ich starsi koledzy, i s? zdecydowani równie ciężko pracować. Ponadto badanie PwC dowiodło, że aktualne nastroje osób należ?cych do pokolenia Millennium podzielaj? także starsi pracownicy.
„Zestawiaj?c wyniki globalnego badania z polsk? praktyk? wydaje się, że polscy Millenials nie różni? się istotnie od koleżanek i kolegów z innych części świata. Oznacza to, że i wyzwania, przed jakimi staj? zarz?dzaj?cy kadrami w naszym kraju nie będ? odbiegały od tych, z którymi borykaj? się firmy poza Polsk?" – stwierdza Artur Kaźmierczak, dyrektor w zespole HR Consulting w PwC.
„NextGen: A global generational study”, badanie PwC przeprowadzone we współpracy z University of Southern California oraz London Business School, stanowi ważny wkład w analizę pokolenia Millennium, tzw. „generacji Y”. Badanie opierało się na odpowiedziach 44 tys. pracowników firm doradczych wchodz?cych w skład sieci PwC, przy czym niemal jedna czwarta odpowiedzi pochodziła właśnie od pracowników pokolenia Millennium. Przeprowadzenie badania, jego podsumowanie oraz analiza zajęły ponad dwa lata.
Celem badania było zmierzenie czynników towarzysz?cych zjawiskom takim jak niska rotacja personelu, lojalność pracowników i satysfakcja z wykonywanej pracy. Zawierało ono porównanie odpowiedzi pracowników generacji Y z tymi udzielonymi przez starszych pracowników, którzy znajduj? się na podobnym etapie rozwoju kariery zawodowej, w celu dokonania oceny różnic pokoleniowych między tymi dwoma grupami zatrudnionych.
„Zasięg i zakres tego badania jest bezprecedensowy. Uchwyciło ono szerok? gamę zjawisk daj?cych wgl?d w motywację, priorytety i preferencje zawodowe najmłodszego pokolenia pracowników, ale także ich starszych kolegów” – mówi Katarzyna Sowińska, menedżer w zespole HR Consulting w PwC. „Pokolenie Millennium już jest motorem zmian w stosowanych od lat praktykach zarz?dzania. Pracodawcy, którzy chc? zatrudniać osoby z pokolenia Millennium i podtrzymywać ich zaangażowanie i zadowolenie, będ? musieli dostosować się do ich potrzeb.”
Najważniejsze wnioski wynikaj?ce z badania PwC NextGen to m. in.:
• Pokolenie Millennium chce większej elastyczności ... podobnie jak wszyscy inni.
Pracownicy zarówno z pokolenia Millennium, jak i spoza niego w podobnym stopniu chc? możliwości zmiany godzin pracy w celu pogodzenia ich z prywatnymi sprawami. S? także zainteresowani prac? poza biurem, któr? mog? wykonywać przy wykorzystaniu nowych technologii. Ponadto pracownicy wszystkich generacji deklaruj?, że chętnie zrezygnuj? z części płacy i dynamicznego systemu awansowania w zamian za skrócenie czasu pracy.
- Gdyby mieli tak? możliwość, 64 % pracowników z pokolenia Millennium ( i 66 % tych starszych) chciałoby czasami pracować z domu, a 66 % pracowników generacji Y ( i 64 % spoza niej) okazjonalnie skorzystałoby z szansy zmiany godzin pracy.
- 15 % wszystkich pracuj?cych mężczyzn i 21 % pracuj?cych kobiet deklaruje, że byliby skłonni zrezygnować z części swojej pensji i spowolnić swoj? ścieżkę awansu w zamian za mniejsz? liczbę godzin pracy.
• Pracownicy pokolenia Millennium za jedn? z ważniejszych kwestii uważaj? zachowanie równowagi między prac? a życiem prywatnym. W przeciwieństwie do starszych generacji, które największy nacisk kładły na rozwój kariery i decydowały się na tryb pracy często znacznie przekraczaj?cy 40 godzin w tygodniu, maj?c nadzieję awansowania na lepiej płatne stanowiska, pokolenie Millennium nie jest przekonane, że tak wcześnie poczynione poświęcenia w imię kariery s? warte potencjalnej nagrody. Dla ludzi tej generacji ważniejsza jest równowaga między życiem prywatnym i zawodowym.
Dodatkowe wnioski z badania:
• 71 % pracowników z pokolenia Millennium (i 63 % pracowników innych generacji) twierdzi, że ich praca w znacznym stopniu wpływa na ich życie osobiste.
• Myśl?cy globalnie. Ponad jedna trzecia (37 %) pracowników generacji Y chciałoby skorzystać z możliwości wzięcia udziału w projekcie o światowym zasięgu (opinię tę podziela 28 % pracowników spoza tej generacji).
• Otwarci. Prawie połowa (43 %) pracowników pokolenia Millennium przyznaje, że otwarcie rozmawia ze współpracownikami o swojej pensji (postępuje tak zaledwie 24 % pracowników z innych pokoleń).
• Nieuprzywilejowani. Pracownicy Millenium deklaruj?, że nie wymagaj? specjalnego traktowania i s? równie zaangażowani jak pracownicy spoza ich pokolenia.
Badanie PwC NextGen wykazało także szereg podobieństw i różnic między pracownikami z pokolenia Millennium na całym świecie. Przykładowo, pracownicy z tego pokolenia w każdym z podmiotów PwC bior?cych udział w badaniu, chc? lepiej zrównoważyć swoje życie zawodowe i prywatne, jednak kwestia ta wydaje się mieć mniejsze znaczenie dla pracowników we wschodnich regionach (w państwach Oceanii) niż w innych częściach świata.
„Nasze badanie pokazało, że podstawowe wartości pokolenia Millenium i starszych pracowników s? zbliżone, natomiast oczekiwania dotycz?ce sposobu pracy i priorytetów w życiu znacz?co się różni?” – powiedział Tomasz Miłosz, dyrektor HR w PwC .
„Przekonuj?cy charakter tego badania inspiruje PwC, aby wyznaczać standardy na rynku. Na podstawie wyników tych badań projektujemy i wdrażamy zmiany w sposobie zarz?dzania i uelastyczniania podejścia do codziennego wykonywania obowi?zków oraz długofalowego rozwoju zawodowego. Do 2016 roku niemal 80 % naszych kadr będ? stanowili pracownicy pokolenia Millennium. Za nasz cel uważamy stworzenie wszystkim pracownikom, w tym także pokoleniu Y, najlepszych warunków pracy w celu maksymalizacji ich rozwoju osobistego i satysfakcji z wykonywanej pracy poł?czonego z osi?ganymi wynikami biznesowymi firmy” – dodał.
Informacje o badaniu PwC NextGen Study
We współpracy z badaczami z University of Southern California i London Business School, PwC przeprowadziło kompleksowe badanie swoich zasobów ludzkich na świecie, co było jedn? z największych inicjatyw tego typu. Około 44 tys. pracowników PwC wypełniło anonimowo ankiety internetowe w 18 regionach świata. Ankiety przeprowadzono w obrębie wszystkich linii biznesowych firmy, wśród pracowników wszystkich pokoleń. Autorzy badania przeprowadzili także ponad 300 wywiadów, zarówno indywidualnych, jak i w grupach fokusowych, a ponad 1 000 pracowników pokolenia Millennium uczestniczyło w forum internetowym, na którym mogli podzielić się swoimi opiniami na różne tematy zwi?zane z miejscem pracy i karier?. W celu dokładnego określenia i porównania wyników pracowników pokolenia Millennium i tych starszych, z obszerniejszego badania wybrano podgrupę pracowników na tym samym szczeblu kariery (9 120 pracowników pokolenia Millennium i 4 030 pracowników innych pokoleń na stanowisku starszego konsultanta i szczeblach menedżerskich), w celu dokonania dalszej analizy.
Więcej informacji o badaniu PwC NestGen Study można znaleźć na stronie
http://www.pwc.com/gx/en/hr-management-services/publications/nextgen-study.jhtml.
Informacje o PwC
PwC to firma doradcza działaj?ca w 158 krajach, zatrudniaj?ca ponad 180 tysięcy osób. Dzięki takiej różnorodności doświadczeń i szerokiej bazie wiedzy, jesteśmy w stanie pomóc naszym klientom sprostać wszelkim wyzwaniom biznesowym. Dostarczamy wysokiej jakości rozwi?zania odpowiadaj?ce na problemy naszych klientów z zakresu prawno-podatkowego, biznesowego i audytorskiego. Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony: www.pwc.pl.
Nazwa „PwC” odnosi się do firm wchodz?cych w skład sieci PricewaterhouseCoopers International Limited, z których każda stanowi odrębny i niezależny podmiot prawny.
? 2013 PricewaterhouseCoopers. Wszelkie prawa zastrzeżone.