Analizy i badania
Menedżerowie branży motoryzacyjnej spodziewają się zwiększenia sprzedaży w ciągu następnych 6 m-cy
<p style="text-align: justify;"><strong>Jak wynika z badania KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wskaźnik nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku osiągnął wartość 82/100 punktów. Z odpowiedzi udzielonych przez przedstawicieli producentów i dystrybutorów motoryzacyjnych wynika, że pozytywna koniunktura utrzyma się w ciągu następnego roku, a najbliższych 6 miesięcy przyniesie zwiększony poziom sprzedaży i przychodów firm motoryzacyjnych. Wśród największych wyzwań dla branży znalazły się m.in. nowe regulacje prawne, koszty pracy oraz dostęp do kadr o wysokich kwalifikacjach.</strong></p>
>
Jak wynika z badania KPMG i PZPM 62% menedżerów firm dystrybuuj?cych oraz 75% menedżerów firm produkuj?cych pojazdy, zabudowy i części samochodowe pozytywnie ocenia obecn? sytuację branży motoryzacyjnej. W porównaniu do pierwszej edycji badania przeprowadzonego na przełomie kwietnia i maja br. wskaźnik nastrojów w grupie firm produkcyjnych spadł o 4 punkty i wyniósł 85/100 pkt. Wskaźnik nastrojów menedżerów firm dystrybucyjnych pozostaje niezmiennie na tym samym poziomie – 79 pkt.
Pozytywne nastroje zarówno menedżerów firm dystrybuuj?cych, jak również producentów pojazdów oczywiście ciesz?, zwłaszcza, że od naszego ostatniego badania utrzymuj? się na względnie stabilnym poziomie. Nie należy jednak zapominać o problemach branży, które w dłuższej perspektywie 2-3 lat mog? nieco obniżyć obecny wskaźnik. Chodzi o coraz trudniejszy dostęp do wykwalifikowanych pracowników dla przemysłu motoryzacyjnego, przez co rosn? i będ? rosły koszty pracy – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Zwi?zku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Stabilna sytuacja w branży motoryzacyjnej
Przedstawiciele producentów, jak i dystrybutorów w branży motoryzacyjnej s? optymistyczni w kwestii prognoz na najbliższy rok. Około 30% z nich uznało, że w ci?gu następnych 12 miesięcy sytuacja sektora się poprawi. W obu grupach przeważa jednak opinia, że w najbliższej przyszłości sytuacja w branży będzie stabilna i nie ulegnie wyraźnym zmianom – twierdzi 58% menedżerów z firm produkcyjnych i 55% z firm dystrybucyjnych.
Jak wynika z badania KPMG i PZPM, przedstawiciele producentów i dystrybutorów firm motoryzacyjnych nie spodziewaj? się również większych zmian sytuacji gospodarczej w kraju. Blisko 50% dystrybutorów i 54% producentów twierdzi, że sytuacja gospodarcza Polski pozostanie bez zmian w ci?gu następnych 12 miesięcy.
Producenci pojazdów i części motoryzacyjnych zwiększ? sprzedaż i przychody
Producenci pojazdów i części motoryzacyjnych wskazali, że w ci?gu następnych 6 miesięcy zwiększ? sprzedaż (42%), przychody (28%), a także poziom eksportu (19%). Co więcej, firmy produkcyjne deklaruj?, że poziom zatrudnienia (26%) oraz nakłady inwestycyjne (21%) utrzymaj? na obecnym poziomie.
Producenci pojazdów pozostaj? optymistyczni w kwestii przyszłej sytuacji firmy. Żadna z badanych firm nie zadeklarowała, że w ci?gu następnych 6 miesięcy spodziewa się spadku poziomu sprzedaży, eksportu b?dź dochodów. Wśród dystrybutorów nastroje s? podobne – blisko 60% menedżerów firm dystrybuuj?cych pojazdy i części samochodowe deklaruje, że ich firmy w ci?gu następnych 6 miesięcy zwiększ? poziom sprzedaży. 41% z nich uważa, że zwiększ? się również przychody sieci – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Nowe regulacje prawne i koszty pracy wyzwaniem dla branży motoryzacyjnej
Aż 65% producentów pojazdów wśród największych wyzwań dla branży w ci?gu następnych 6 miesięcy wymieniła nowe regulacje prawne. Na drugim miejscu znalazły się koszty pracy (60%), natomiast połowa respondentów wskazała na problemy z dostępem do kadr o wysokich kwalifikacjach.
Wyzwaniem dla dystrybutorów jest przede wszystkim dostęp do pracowników technicznych (71%), koszty pracy (58%), a także, podobnie jak w pierwszej grupie, nowe regulacje prawne (58%).
Raport w wersji elektronicznej można pobrać ze strony kpmg.pl lub pzpm.org.pl
***
O RAPORCIE:
Barometr nastrojów menedżerów sektora motoryzacyjnego jest badaniem ankietowym przeprowadzonym przez Polski Zwi?zek Przemysłu Motoryzacyjnego i KPMG w Polsce w listopadzie 2017 r. Jego celem było poznanie opinii kadry zarz?dzaj?cej firm motoryzacyjnych na temat bież?cej i przyszłej sytuacji branży w Polsce. Ankieta skierowana była do menedżerów firm produkcyjnych i dystrybutorów pojazdów, przyczep i naczep, zabudów lub podzespołów, części i akcesoriów. W badaniu internetowym wzięło udział 53 respondentów.
O PZPM:
Polski Zwi?zek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największ? polsk? organizacj? pracodawców branży motoryzacyjnej, skupiaj?c? producentów oraz przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów w Polsce i firm zabudowuj?cych oraz nadwoziowych, reprezentuj?cych 67 marek. Głównym celem PZPM jest reprezentowanie interesów zrzeszonych firm wobec organów administracji publicznej, środków masowego przekazu i społeczeństwa. PZPM inicjuje zmiany legislacyjne oraz wspiera działania na rzecz rozwoju i promocji polskiego sektora motoryzacyjnego. Jest organizacj? zapraszan? przez rz?d do opiniowania projektów najistotniejszych aktów prawnych dotycz?cych motoryzacji, uczestniczy także w pracach komisji parlamentarnych i rz?dowych. Więcej na stronie pzpm.org.pl.
O KPMG:
KPMG to międzynarodowa sieć firm świadcz?cych usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa gospodarczego. KPMG zatrudnia 189 000 pracowników w 152 krajach. Niezależne firmy członkowskie sieci KPMG s? stowarzyszone z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego. Każda z firm KPMG jest odrębnym podmiotem prawa. W Polsce KPMG działa od 1990 roku. Obecnie zatrudnia ponad 1 800 osób w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Katowicach i Łodzi. Więcej na stronie kpmg.pl.
Kontakt dla mediów:
Krzysztof Krzyżanowski, e-mail: kkrzyzanowski@kpmg.pl, tel.: (22) 528 11 14 lub 508 047 582
Patrycja Kowalczyk, e-mail: patrycjakowalczyk@kpmg.pl, tel.: (22) 528 11 87 lub 664 718 676
Jakub Faryś, e-mail: jakub.farys@pzpm.org.pl, tel.: (22) 322 71 98 lub 602 475 701
Anna Materzok, e-mail: anna.materzok@pzpm.org.pl, tel.: (22) 322 71 98 lub 608 666 124