Analizy i badania
Implementacja pakietu dyrektyw – nowe obowiązki podmiotów rynku kapitałowego
<p style="text-align: justify;"><strong>Banki i instytucje finansowe są zobowiązane do implementowania uregulowań pakietu MiFID II do stycznia 2017 r. Pakiet MAD II musi być wdrożony już w lipcu 2016 r. Podmioty działające na rynkach kapitałowych będą musiały się do nich dostosować – uchybienia w tym zakresie mogą oznaczać sankcje administracyjne i karne, także dla osób fizycznych.</strong></p>
>
Przyczyny wprowadzenia zmian
Kryzys finansowy i jego następstwa uwidoczniły konieczność wprowadzenia zmian w prawie i jego egzekwowaniu. Wśród głównych celów wdrażanego pakietu regulacji wymienia się m.in. wzrost ochrony inwestorów na rynku kapitałowym poprzez zapewnienie większej ochrony dla jego uczestników, wyeliminowanie dotychczasowych niejasności oraz luk prawnych, a także ujednolicenie ram prawnych dla wszystkich państw członkowskich.
Skutki dla podmiotów na rynku kapitałowym
Zarówno pakiet MiFID II, jak i MAD II obejm? swoim zakresem większ? liczbę podmiotów niż dotychczasowe regulacje. Niezbędne jest zatem, by uczestnicy rynku kapitałowego zweryfikowali i dostosowali sposób prowadzenia działalności tak, by odpowiadał on wymogom przejrzystości, rzetelności i najwyższego stopnia profesjonalizmu. Podmioty rynku kapitałowego będ? zobowi?zane prowadzić swoj? działalność w sposób nienaruszaj?cy przepisów o manipulacji na rynku, zwłaszcza że organy właściwe będ? miały szersze kompetencje nadzorcze. Dotyczy to zarówno ładu korporacyjnego danego podmiotu, ale także ograniczenia inwestowania w tzw. darkpools, większej kontroli systemu handlu algorytmicznego, wypełniania obowi?zków raportowych względem organów nadzoru. W przypadku niedostosowania się do nowych regulacji, konsekwencje mog? mieć formę zarówno sankcji karnych, jak i administracyjnych - dla osób indywidualnych sięgaj?cych nawet 1 mln zł.
Kilka słów o pakiecieMiFID II oraz MAD II
Pakiet ww. regulacji unijnych jest wdrażany w zbliżonych ramach czasowych,gdyż warunkuje to ich efektywność. Brak implementacji postanowień MAD II/MAR wpływa na efektywność postanowień MiFID II.Z tego względu zmiany, które zostan? przez ten pakiet wprowadzone, poniżej wskazane zostały ł?cznie.
Kogo dotyczy pakiet?
- firm inwestycyjnych
- funduszy
- instytucji kredytowych
- członków i uczestników rynków regulowanych, OTF, MTF
- animatorów rynku
- operatorów rynku
- emitentów certyfikatów emisji
- innych podmiotów, które nie podlegaj? wył?czeniu
Najważniejsze zmiany
Organizacja rynku
- nowa definicja informacji poufnej
- zmiana sposobu wykonania obowi?zku raportowania
- nowe benchmarki
- zmiana metod zatwierdzania produktów finansowych
- poszerzony katalog instrumentów finansowych
Ochrona inwestora
- działanie w najlepszym interesie klienta, obowi?zki informacyjne względem klienta, zapewnienie doradztwa
- wprowadzenie zasad/polityki ochrony inwestora, w tym także odpowiednia sprawozdawczość i mechanizmy reklamacji dla klientów
- oferowanie usług w sposób niedyskryminuj?cy, uczciwy i przejrzysty
- rozpoznawanie konfliktów interesów i zarz?dzanie nimi
- transparentność przed i po transakcji
Organizacja podmiotów na rynku kapitałowym
- nowe wymogi organizacyjne (w tym kapitałowe) i prowadzenie działalności przez firmy inwestycyjne, OTF i MTF
- zezwolenia na prowadzenie działalności oraz jej warunki dla: firm inwestycyjnych, rynków regulowanych i dostawców usług oraz procedura wydawania zezwoleń
- uregulowanie działalności w zakresie kojarzenia zleceń oraz prowadzenia sprzedaży wi?zanej
Nadzór
- zwiększenie kompetencji nadzorczych regulatorów
Ramy czasowe
Państwa członkowskie musz? transponować przepisy dyrektywy MiFID II do 3 lipca 2016 r., gdyż od 3 stycznia 2017 r. przepisy te wchodz? w życie.Regulacje zawarte w MAD II wchodz? w życie od 3 lipca 2016 r.
Wyzwania w zakresie compliance
Dostosowanie się podmiotów funkcjonuj?cych na rynku kapitałowym do omawianych regulacji jest obowi?zkiem, którego niedopełnienie wi?że się z dotkliwymi sankcjami. Stopień skomplikowania europejskich przepisów oraz ich techniczny charakter stanowi? nie lada wyzwanie – s? mu w stanie sprostać specjaliści ds.compliance oraz prawnicy. Działaj?c we współpracy, mog? pomóc podmiotom we właściwym dostosowaniu się do wkrótce maj?cych obowi?zywać regulacji, zapewniaj?c wsparcie w następuj?cych obszarach:
- określenie zakresu zastosowania regulacji do konkretnego podmiotu
- due diligence organizacji, jej dokumentów korporacyjnych, ale również wewnętrznych polityk i procedur zwi?zanych ze świadczeniem usług
na rynku kapitałowym - gap analysis oraz ocena ryzyka wykrytych niezgodności pomiędzy organizacj? i wewnętrznymi procedurami a przepisami prawa
- zaproponowanie odpowiednich rozwi?zań
- audyt powdrożeniowy
- szkolenia dla personelu
Skuteczność we wprowadzaniu zmian organizacyjnych i proceduralnych wewn?trz danego podmiotu oraz ich ewaluacja następcza pozwoli unikn?ć odpowiedzialności prawnej,jak również zwiększyć zaufanie inwestorów do danego podmiotu.
***
Informacje zawarte w tym dokumencie nie stanowi? porady prawnej. Osoby zainteresowane uzyskaniem porady prawnej lub bardziej szczegółowych informacji prosimy o bezpośredni kontakt ze wskazanym wyżej prawnikiem. Pełna lista biur Eversheds International Limited i dane kontaktowe: eversheds.com
? Wierzbowski Eversheds 2015. Wierzbowski Eversheds jest członkiem Eversheds International Limited
Kontakt
W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt:
Paweł Kuskowski
Of Counsel
Szef praktyki Compliance i Ryzyka regulacyjnego
T: +48 22 50 50 716
pawel.kuskowski@eversheds.pl
dr Krzysztof Haładyj
Partner
Szef praktyki prawa bankowego i finansowego oraz rynków kapitałowych
T: +48 22 50 50 700
krzysztof.haladyj@eversheds.pl
Justyna Wigier
Prawnik
Praktyka prawa bankowego i finansowego oraz rynków kapitałowych
T: +48 22 50 50 706
justyna.wigier@eversheds.pl
eversheds.pl
Zapisz się na nasz newsletter>
Otrzymuj cykliczne informacje o ważnych zmianach w prawie oraz organizowanych przez nas wydarzeniach