Analizy i badania
Hard Brexit – konsekwencje podatkowe
<p style="text-align: justify;">W obecnej sytuacji pora przeanalizować i zastanowić się nad skutkami „twardego” brexitu. Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej bez zawarcia jakiejkolwiek umowy kształtującej relacje ze Wspólnotą, wiązać się może z licznymi konsekwencjami podatkowymi również w Polsce. Przestaną obowiązywać swobody przepływu osób, towarów, kapitału i usług.</p>
>
Hard Brexit i co dalej?
W obecnej sytuacji pora przeanalizować i zastanowić się nad skutkami „twardego” brexitu. Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej bez zawarcia jakiejkolwiek umowy kształtuj?cej relacje ze Wspólnot?, wi?zać się może z licznymi konsekwencjami podatkowymi również w Polsce. Przestan? obowi?zywać swobody przepływu osób, towarów, kapitału i usług.
Należy zauważyć, że w przypadku „twardego” brexitu dotychczasowa wymiana towarowa pomiędzy państwami UE i UK ulegnie diametralnej zmianie. Stanie się tak dlatego, że Wielka Brytania nie zawrze żadnej umowy o partnerstwie opartej na strefie wolnego handlu. Oznacza to, że handel z UK odbywał się będzie na analogicznych zasadach jak z państwem trzecim (tj. spoza UE), czyli obowi?zkowe stanie się każdorazowe dokonywanie zgłoszeń celnych oraz przestrzeganie wszystkich pozostałych kontroli granicznych.
Dla polskich przedsiębiorców oznaczać to będzie przede wszystkim:
- cło nałożone we wzajemnych obrotach handlowych pomiędzy Polsk? i UK:
- klasyfikacja taryfowa (CN) obowi?zuj?ca w UE będzie obowi?zywała jedynie w przywozie z Wielkiej Brytanii do UE, czyli będ? obowi?zywać stawki celne takie jak s? obecnie stosowane przez UE dla towarów z państw trzecich;
- klasyfikacja taryfowa (CN) obowi?zuj?ca w UE nie będzie jednak obowi?zywała w UK, co oznacza, że kody taryfy nadane w UE będ? wymagały ponownej klasyfikacji w ramach kodów, które opracuje Wielka Brytania (jeżeli zdecyduje wprowadzić odmienn? klasyfikację, gdyż może zastosować taryfę unijn?);
- zmiana procedur rozliczania VAT:
- zasady obowi?zuj?ce przy WNT (wewn?trzwspólnotowe nabycie towarów) zostan? zast?pione procedurami importowymi, czyli przywóz towarów z UK do Polski co do zasady może się wi?zać z zapłat? VAT importowego wraz z należnościami celnymi oraz ew. akcyz? na granicy;
- zasady obowi?zuj?ce przy WDT (wewn?trzwspólnotowa dostawa towarów) zostan? zast?pione procedurami eksportowymi, czyli wywóz towarów z Polski do UK obci?żony zostanie wszelkimi formalnościami eksportowymi;
- zasady obowi?zuj?ce w stosunku do miejsca opodatkowania VAT usług oraz zasady dotycz?ce odliczenia VAT mog? ulec zmianie;
- brak możliwości korzystania z uproszczenia dla transakcji trójstronnych;
- brak możliwości stosowania preferencji celnych – w tym obniżonych stawek lub braku cła ze względu na pochodzenie preferencyjne lub dotycz?cych opodatkowania dywidend, odsetek czy należności licencyjnych, wynikaj?cych z obecnych przepisów UE.
Konsekwencje dla transakcji łańcuchowych
Strefa wolnego handlu sprzyjała rozwojowi wielostronnych transakcji handlowych, bior?c to pod uwagę kluczowym może być rozważenie ewentualnych konsekwencji dla podmiotów bior?cych udział w takiej transakcji, gdyż w sytuacji „twardego” brexitu przestanie obowi?zywać możliwość korzystania z uproszczenia dla transakcji trójstronnych, czyli braku obowi?zku rejestracji 2-go podmiotu w łańcuchu.
Przykład analizy transakcji łańcuchowej, w której jednym z podmiotów jest firma z UK w warunkach „twardego” brexitu.
Zakładamy, że transakcja łańcuchowa jest transakcj? trójstronn? pomiędzy Spółk? PL, Spółk? UE i Spółk? UK na zasadach takich, że Spółka PL produkuje towary i sprzedaje je do Spółki UE, a Spółka UE sprzedaje do Spółki UK, ale sam transport odbywa się bezpośrednio pomiędzy Spółk? PL i Spółk? UK. Należy:
1.Wykluczyć możliwość korzystania z uproszczenia dla transakcji trójstronnych (brak konieczności rejestracji 2-go podmiotu w łańcuchu), gdyż w transakcji będzie brał udział podmiot spoza UE.
Zgodnie z art. 135 ustawy o VAT przez wewn?trzwspólnotow? transakcję trójstronn? rozumie się transakcję, w której spełnione s? ł?cznie następuj?ce warunki, określone w art. 135 ust. 1 pkt 2 powyższej ustawy:
„1) w transakcji uczestniczy trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewn?trzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich;
2) transakcja trójstronna dotyczy dostaw tego samego towaru;
3) towar jest wydawany przez pierwszego z podatników bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym przyjmuje się, że dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim podatnikiem oraz drugim i ostatnim podatnikiem w kolejności, a zatem przepływ towaru jest oderwany od przepływu dokumentów (faktur);
4) towar jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego podatnika VAT lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego”.
2. Rozważyć aspekty transakcji trójstronnej, gdy jednym z podmiotów jest firma spoza UE.
Zgodnie z art. 7 ust. 8 ustawy o VAT w przypadku, gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów bior?cych udział w tych czynnościach. W praktyce takie transakcje nazywane s? transakcjami łańcuchowymi.
Istotnym jest ustalenie, na jakim etapie i który z podmiotów będzie dokonywał przemieszczenia towarów.
Miejscem dostawy towarów, na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonuj?cego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzeci? – miejsce, w którym towary znajduj? się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
W myśl ust. 2 art. 22 ustawy o VAT w przypadku, gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru s? przyporz?dkowane tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport s? przyporz?dkowane dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towaru należy przyporz?dkować jego dostawie.
Zgodnie z ust. 3 ww. przepisu, dostawę towarów, która:
- poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonan? w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
- następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonan? w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Każda z dostaw w transakcji łańcuchowej traktowana jest odrębnie, co oznacza że odrębnie ustalane jest miejsce dostawy. Z uwagi na to, że dokonywane jest tylko jedno przemieszczenie towarów, które s? przedmiotem następuj?cych po sobie dostaw, przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalanie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).
Zakładaj?c, że Spółka PL odpowiadała będzie w całości za organizację transportu do Spółki UK, wtedy:
- dostawa ruchoma będzie miała miejsce już na I etapie, tj. dostawa pomiędzy Spółk? PL, a Spółk? UE, co oznacza, że dojdzie do eksportu bezpośredniego towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 lit. a ustawy o VAT, a tym samym nie stanowi dostawy krajowej. Zgodnie z art. 22 ust. 1 VAT w przypadku dostawy ruchomej – miejscem opodatkowania takiej dostawy jest miejsce, w którym towary znajduj? się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Spółka PL rozpozna eksport towarów i powinna wystawić fv ze stawk? 0% (po spełnieniu odpowiednich warunków).
- dostawa nieruchoma będzie miała miejsce na II etapie, tj. dostawa pomiędzy Spółk? UE, a Spółk? UK. W analizowanej sytuacji dojdzie do dostawy nieruchomej następuj?cej po wysyłce lub transporcie towarów (art. 22 ust. 3 2 VAT), co oznacza, że dostawę uznaje się za dokonan? w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów. Oznacza to, że Spółka UE dokona sprzedaży na terenie kraju UK zgodnie z przepisami UK (opodatkowanie w UK).
Zakładaj?c, że to jednak Spółka UK odpowiadała będzie w całości za organizację transportu, wtedy:
- dostawa nieruchoma będzie miała miejsce na I etapie, tj. dostawa pomiędzy Spółk? PL, a Spółk? UE, co oznacza, że dojdzie do eksportu pośredniego towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 lit. b ustawy o VAT. W analizowanej sytuacji dojdzie wtedy do dostawy nieruchomej poprzedzaj?cej wysyłkę lub transport towarów (art. 22 ust. 3 1 VAT), co oznacza, że dostawę uznaje się za dokonan? w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów. Oznacza to, że Spółka PL rozpozna dostawę krajow? i powinna wystawić fakturę z podstawow? stawk? VAT.
- dostawa ruchoma będzie miała miejsce na II etapie, tj. dostawa pomiędzy Spółk? UE, a Spółk? UK. Zgodnie z art. 22 ust. 1 VAT w przypadku dostawy ruchomej – miejscem opodatkowania takiej dostawy jest miejsce, w którym towary znajduj? się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Oznacza to, że miejscem świadczenia w tej sytuacji będzie Polska i Spółka UE rozpozna eksport pośredni towarów. Tym samym Spółka UE w tej sytuacji będzie zobowi?zana do rejestracji dla celów VAT w Polsce, albo do ustanowienia przedstawicielstwa.