Aktualności firm stowarzyszonych
AI w sektorach life sciences i ochrony zdrowia – wysoka akceptacja, ale ostrożność w inwestycjach
89% liderów sektora life sciences i 84% decydentów z ochrony zdrowia deklaruje gotowość do powierzania AI autonomicznych decyzji – wynika z raportów KPMG z serii „Intelligent Industries”, które analizują podejście do sztucznej inteligencji wśród globalnych przedstawicieli tych sektorów. Decydenci branży healthcare wykazują także wysoki poziom otwartości na inwestowanie w eksperymentalne projekty AI bez natychmiastowych rezultatów. Jednocześnie 3 na 4 liderów z sektora ochrony zdrowia deklaruje, że wstrzymuje się z kosztownymi inwestycjami w AI do czasu większej stabilizacji rynku technologii, a podobna liczba przedstawicieli sektora life sciences uznaje realizację celów ESG za wyższy priorytet strategiczny niż wdrażanie sztucznej inteligencji.
Sektor life sciences: zaawansowana integracja, ale bariery pozostają
Firmy z sektora life sciences wdrażają sztuczną inteligencję szeroko i systemowo – od badań i rozwoju, przez produkcję i zgodność regulacyjną, po komercjalizację. Ponad połowa organizacji korzysta z AI na poziomie całych działów lub strumieni wartości, a inicjatywy technologiczne są najczęściej prowadzone przez jednostki biznesowe, co sprzyja ich powiązaniu z celami strategicznymi. Mimo tego zaawansowania technologicznego, tylko 23% firm z branży life sciences raportuje wysoki lub bardzo wysoki zwrot z inwestycji. Większość organizacji prognozuje, że ROI w AI będzie się utrzymywać na obecnym poziomie w kolejnych latach.
Generatywna sztuczna inteligencja w sektorze life sciences już teraz przyspiesza takie procesy jak przygotowywanie dokumentacji klinicznej, symulacje molekularne czy opracowywanie protokołów badawczych. Analiza KPMG przeprowadzona w Stanach Zjednoczonych wskazuje, że wdrożenie generatywnej sztucznej inteligencji w wybranych obszarach działalności firm z sektora life sciences może przełożyć się na wzrost EBITDA w przedziale 4-18%. Obszary, w których obserwuje się największą wartość dodaną związaną z tymi inwestycjami to zaangażowanie klientów, systemy CRM, zgodność z regulacjami, badania medyczne, analiza danych klinicznych oraz optymalizacja łańcucha dostaw.
Obecnie stopniowo wchodzimy jednak w kolejną fazę rozwoju – erę agentów AI, czyli systemów zdolnych do realizacji zaawansowanych projektów i podejmowania autonomicznych decyzji. W niedalekiej przyszłości inteligentne agentowe systemy będą mogły samodzielnie projektować eksperymenty laboratoryjne, monitorować przebieg badań klinicznych w czasie rzeczywistym czy automatycznie zarządzać zakłóceniami w łańcuchu dostaw –komentuje Sabina Sampławska, Partner w Zespole ds. Podatków Międzynarodowych, Lider doradztwa dla sektora Life Sciences w KPMG w Polsce.
Jednocześnie 78% organizacji z sektora life sciences uznaje realizację celów zrównoważonego rozwoju za wyższy priorytet strategiczny niż wdrażanie AI, a 83% z nich posiada konkretne plany zmniejszenia zapotrzebowanie na energię ze strony systemów sztucznej inteligencji
Ochrona zdrowia: powolna adopcja i złożone wyzwania regulacyjne
W przeciwieństwie do life sciences, sektor ochrony zdrowia wdraża AI znacznie ostrożniej. Wiele organizacji znajduje się na etapie pilotaży, a tylko część deklaruje pełną integrację AI z procesami operacyjnymi. Utrudnieniem są nie tylko techniczne silosy czy przestarzała infrastruktura IT, ale też złożone wymogi prawne, etyczne i bezpieczeństwa. 3 na 4 liderów tego sektora deklaruje, że wstrzymuje się z większymi inwestycjami w AI do czasu większej stabilizacji rynku technologii. Wysoki lub bardzo wysoki zwrot z inwestycji w AI deklaruje zaś 3 na 10 liderów.
Skuteczne wdrożenie AI w sektorze ochrony zdrowia i life sciences nie sprowadza się do wyboru pojedynczej technologii, ale wymaga przemyślanej transformacji obejmującej strategię, kulturę organizacyjną, infrastrukturę oraz aspekty etyczne. Jesteśmy świadkami kulturowej zmiany: AI w sektorze zdrowia przestaje być wyłącznie narzędziem wspierającym działania operacyjne i staje się katalizatorem przejścia od biurokratycznych procesów do opieki skoncentrowanej na człowieku. Co istotne, liderzy rynku nie działają w próżni – aktywnie współpracują z partnerami technologicznymi, instytucjami naukowymi i lokalnymi społecznościami, by skalować innowacje także poza mury szpitali. W sektorze life sciences następuje natomiast transformacja w kierunku kultury „AI-first”, w której sztuczna inteligencja staje się integralną częścią projektów badawczych i operacyjnych. Wymaga to jednoczesnego nacisku na innowacje oparte na analizie danych, pracę w interdyscyplinarnych zespołach oraz ciągłe podnoszenie kompetencji pracowników. To kompleksowe podejście stwarza realną szansę na trwałe i skalowalne efekty, zarówno w zakresie efektywności operacyjnej, innowacyjności badań, jak i jakości opieki nad pacjentem – mówi Leszek Ortyński, Dyrektor, Lider ds. AI i Data Science w KPMG w Polsce.
85% przedstawicieli ochrony zdrowia jest gotowych inwestować w eksperymentalne projekty AI, nie oczekując natychmiastowych rezultatów. Podobną deklarację składa 69% organizacji life sciences.
Raporty są dostępne na stronie: Life sciences i ochrona zdrowia w czasach AI - KPMG Poland