Analizy i badania
Ustawa o prawach konsumenta. Nowelizacja Kodeksu cywilnego w zakresie rękojmi i gwarancji
<p style="text-align: justify;"><strong>25 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Tym samym, uchylone zostały ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, a także o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Ustawa o prawach konsumenta dotyczyw głównej mierze obowiązków przedsiębiorców w umowach zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Ponadto, istotnie nowelizuje Kodeks cywilny w zakresie odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej.</strong></p>
>
Sklepy on-line
Z punktu widzenia przedsiębiorców prowadz?cych działalność online istotne znaczenie ma rozszerzenie obowi?zków informacyjnych oraz zmieniony sposób przekazywania informacji w umowachzawieranych w okolicznościach nietypowych: na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa, co musi zostać dokonane w sposób jasny, zrozumiały i prostym językiem.
Przedsiębiorca musi uzyskać wyraźn? zgodę konsumenta na każd? dodatkow? płatność wykraczaj?c? poza uzgodnione wynagrodzenie. Ma także obowi?zek zapewnienia, aby konsument wyraźnie potwierdził, że ma świadomość składania zamówienia z obowi?zkiem zapłaty.
Termin na odst?pienie od umowy przez konsumenta został przy tym wydłużony do 14 dni, i jednocześnie ujednolicony w całej Unii Europejskiej. Wzór formularza odst?pienia stanowi zał?cznik do ustawy. Szereg zmian dotyczy także telesprzedaży.
Nowelizacja Kodeksu cywilnego
Ustawa o prawach konsumenta - poprzez nowelizację Kodeksu cywilnego - wprowadza zintegrowan? dla całości obrotu regulację odpowiedzialności sprzedawcy za jakość rzeczy sprzedanej opart? na koncepcji wady. Tym samym,reklamacje w transakcjach B2B i B2C będ? rozpatrywane w ramach jednolitych reguł.Ponadto, wprowadza do Kodeksu nowy działdotycz?cy odpowiedzialności regresowej.
Istotne dla sprzedawców zmiany dotycz?ce procedur reklamacyjnych. Można wśród nich wskazać:
- now? definicję wady (rezygnacja z instytucji niezgodności towaru z umow?);
- zmiany w zakresie uprawnień kupuj?cego - zast?pienie hierarchii uprawnień konsumenta możliwości? wyboru spośród uprawnień do obniżenia ceny, odst?pienia od umowy, wymiany rzeczy oraz naprawy;
- wydłużenie terminów odpowiedzialności za wady rzeczy sprzedanej do 2 lat, a w przypadku wad nieruchomości – do 5 lat;
- wydłużenieokresu domniemania istnienia wady z 6 miesięcy do1 roku od wydania rzeczy.
Okres przejściowy
Zgodnie z art. 51 Ustawy o prawach konsumenta, do umów zawartych przed dniem jej wejścia w życie (25 grudnia 2014 r.) stosuje się przepisy dotychczasowe, co oznacza żedziałanie dotychczasowych przepisów, w tym ustawy o sprzedaży konsumenckiej, zostaje „rozci?gnięte” poza moment, w którym traci ona moc obowi?zuj?c?. Tym samym po wejściu w życie nowych przepisów należy spodziewać się jeszcze przez 2 lata dwóch reżimów odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej, a w praktyce konieczności posiadania przez przedsiębiorców dwóch procedur (regulaminów) sprzedaży.
***
Aleksandra Kunkiel-Kryńska
+48 22 50 50 775
aleksandra.kunkiel-krynska@eversheds.pl