Analizy i badania

Polska rodzina przeznaczy na święta blisko 1 170 zł, o 6 proc. więcej niż wydała rok wcześniej

<section> <div id="share-centre" style="text-align: justify;"><section><span style="font-size: 16px;">Święta Bożego Narodzenia to dla Polaków wyjątkowy, spędzony z rodziną i przyjaciółmi czas, na którym oszczędzać nie zamierzają. Jak pokazuje dwudziesta pierwsza edycja międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne 2018”, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, w tym roku na prezenty, żywność oraz spotkania z najbliższymi zamierzamy przeznaczyć średnio 1 168 zł, czyli o 6 proc. więcej niż wydaliśmy rok temu. To najwyższy wzrost spośród analizowanych krajów. Najbardziej spodziewanym prezentem są kosmetyki i perfumy, natomiast swoim bliskim najchętniej podarujemy książkę. Z roku na rok rośnie znaczenie zakupów internetowych. Aż 44 proc. pieniędzy przeznaczonych na prezenty pozostawimy w sklepach online.</span></section></div> </section> <p style="text-align: justify;"> </p>

>

Polacy deklaruj?, że na bożonarodzeniowe prezenty, żywność oraz spotkania z  najbliższymi przeznacz? średnio 1 168 zł (272 euro). Jest to więcej niż wydali w  2017 roku, kiedy koszt ten wyniósł 1  104 zł (257 euro). – Ten  sześcioprocentowy wzrost jest najwyższym w analizowanych krajach. Podobny wynik zanotowała Rosja. Największym budżetem na świ?teczne wydatki dysponuj? jednak Brytyjczycy z 587 euro i  Hiszpanie z blisko 495 euro. W porównaniu tym należy brać pod uwagę sytuację ekonomiczn? i  siłę nabywcz? w danym kraju  – mówi  Wojciech Górniak, Dyrektor, Lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich, Deloitte.

Średnia dla wszystkich ankietowanych państw wyniosła 377,4 euro. W tym roku Polacy deklaruj?, że na prezenty przeznacz? nieco więcej niż na żywność. Pierwsza kategoria pochłonie 45 proc. (532 zł) bożonarodzeniowego budżetu, druga 44 proc. (511 zł), natomiast na spotkania towarzyskie planuj? przeznaczyć 11 proc. (125 zł).  Na tle Europy Polacy byli najbardziej skłonni przekroczyć założony na wydatki świ?teczne budżet – 53 proc. przyznaje, że w 2017 roku wydało więcej o ponad 200 zł niż zakładał pierwotny budżet (średnia dla analizowanych krajów to 32 proc.). Duż? dyscyplin? w zarz?dzaniu świ?tecznym budżetem wykazali się Austriacy, Rosjanie i Brytyjczycy.

Polacy, drugi rok z rzędu, pozytywnie oceniaj? obecn? sytuację gospodarcz?. S? pod tym względem największymi optymistami w Europie. Aż 34 proc. z nich uważa obecny stan gospodarki za zadowalaj?cy. Średnia dla wszystkich analizowanych krajów wynosi 23 proc. Pod tym względem dorównuj? nam tylko Portugalczycy (32 proc.). Zdaniem ekspertów Deloitte optymizm ten wynika przede wszystkim z tego, że w ocenie Polaków maj? oni coraz większe możliwości finansowe. Ponad jedna czwarta ankietowanych (28 proc.) deklaruje, że w tym roku dysponuje większym budżetem na konsumpcję. To najwyższy wynik wśród   badanych krajów. Co ciekawe, choć wysoki wskaźnik optymizmu w ocenie przyszłorocznej sytuacji gospodarczej także plasuje Polaków na podium, to zwiększa się odsetek pesymistów. Ponad jedna trzecia (35 proc.) respondentów obawia się złej sytuacji gospodarczej. Takie obawy maj? przede wszystkim osoby w wieku 55+ oraz najlepiej zarabiaj?cy.  

Prezenty last minute

Jaki prezent spodziewamy się zobaczyć pod choink?? W tym roku, podobnie jak w  poprzednich latach, s? to przede wszystkim kosmetyki i perfumy. Na podium znalazły się również słodycze i  ksi?żki. Rok wcześniej kolejność pomiędzy tymi dwiema kategoriami była odwrotna. Wśród mieszkańców badanych krajów najpopularniejsze s? ksi?żki, odzież i obuwie oraz bony zakupowe.    

A jakimi prezentami zamierzamy obdarować najbliższych? Podobnie jak w ubiegłym roku, przede wszystkim ksi?żkami. Tuż za nimi znalazły się kosmetyki i perfumy oraz słodycze. Wśród upominków kupowanych nastolatkom dominuj? słodycze, gry komputerowe, ksi?żki oraz gotówka. Największy awans w rankingu zanotowały kamery cyfrowe (18 miejsc względem 2017 r.), a największy spadek (o 20 miejsc) dotkn?ł artykuły szkolne. Do najchętniej kupowanych prezentów dla dzieci należały lalki i zabawki pluszowe (38 proc., awans z 4. miejsca), które zast?piły zeszłorocznego zwycięzcę, czyli zabawki kreatywne i artystyczne (30 proc.). Na drugim miejscu znalazły się zabawki konstrukcyjne (37 proc.), a na trzecim ksi?żki (32 proc.).

Tak jak w poprzednich edycjach badania Polacy, wspólnie z Włochami, wiod? prym w kupowaniu prezentów na ostatni? chwilę. W obu krajach w ubiegłym roku 27 proc. respondentów nabywało prezenty w okresie od 15 do 24 grudnia.  – Tegoroczne badanie nie przyniosło w tym zakresie większych zmian. Jak co roku postanawiamy co prawda, że prezenty kupimy wcześniej. Tak? deklarację złożyła niespełna jedna trzecia ankietowanych. To jednak wci?ż niewiele w porównaniu z innymi nacjami  – mówi  Jan Kisielewski, Dyrektor w dziale strategii marki i badań konsumenckich. Najwcześniej w Europie świ?teczne zakupy planuj? zrobić Austriacy (48 proc.), Brytyjczycy (52 proc.) i Niemcy (55 proc.).  

E-commerce rośnie, ale powoli

Inspiracji prezentowych szukamy przede wszystkim w Internecie (49,5 proc.). Pod tym względem wyprzedzaj? nas jedynie Włosi. Ponad 37 proc. z nas pomysłów szuka również w sklepach tradycyjnych, a nieco ponad jedna czwarta ankietowanych po prostu pyta najbliższych, o to, co chc? otrzymać.

Ci, dla których Internet jest głównym źródłem pomysłów na prezenty, korzystaj? przede wszystkim z wyszukiwarek (55,3 proc.), stron konkretnych marek (49 proc.) oraz stron z kuponami i ofertami (43,7 proc.).

-  Mimo, że Internet odgrywa coraz większ? rolę w kreowaniu naszych pomysłów bożonarodzeniowych, to niemal 58 proc. z nas po prezenty uda się do sklepów stacjonarnych. Pod tym względem Polacy nie tak łatwo zmieniaj? swoje przyzwyczajenia. Trzeba jednak zaznaczyć, że to i tak najniższy wynik wśród ankietowanych krajów, dla których średnia wynosi aż 70 proc.  – mówi  Radosław Pidzik, Starszy Menedżer w zespole strategii cyfrowych i transformacji Deloitte.

Prawie jedna trzecia Polaków zdecyduje się na zakup prezentów w sklepach internetowych, ale takich które maj? również oddziały stacjonarne, a jedna czwarta w platformach e-commerce. Co ciekawe, aż 26,6 proc. kupi prezenty za pośrednictwem kanałów mobilnych, co pokazuje, jak dynamicznie rozwija się ten segment rynku. Aż 44 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w sklepach internetowych. –  W ubiegłym roku było to 42 proc., co oznacza, że z roku na rok coraz więcej Polaków przekonuje się do zakupów w sieci. Zupełnie inaczej wygl?da sytuacja z kupnem żywności. Tylko około 11 proc. świ?tecznego budżetu przeznaczonego na ten cel zostanie wydane w sklepach internetowych. To pokazuje, nie tylko jak wielki potencjał wci?ż stoi przed rynkiem e-grocery, ale także jak duż? pracę musz? wykonać sprzedawcy  – mówi  Wojciech Górniak.

Do zakupów online najbardziej przekonuje nas dowolność pory dnia, w której możemy ich dokonać (82 proc.), jak również możliwość sprawdzenia, co inni konsumenci myśl? o danym produkcie (75 proc.). Ważna jest także dostawa do domu (74 proc.) oraz łatwość porównania cen (72 proc.). Z  kolei za największ? zaletę zakupów tradycyjnych uważamy to, że otrzymujemy produkty bezpośrednio (81 proc.), możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (79 proc.) oraz ochrona danych osobowych (76 proc.).

Informacje o badaniu:
Badanie online przeprowadzono w dniach 27 września – 22 października 2018 roku, wśród blisko 9,2 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z dziesięciu krajów europejskich (Austria, Belgia, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Portugalia, Rosja, Hiszpania i Wielka Brytania).

WIĘCEJ AKTUALNOŚCI

Analizy i badania

Polska rodzina przeznaczy na święta blisko 1 170 zł, o 6 proc. więcej niż wydała rok wcześniej

<section> <div id="share-centre" style="text-align: justify;"><section><span style="font-size: 16px;">Święta Bożego Narodzenia to dla Polaków wyjątkowy, spędzony z rodziną i przyjaciółmi czas, na którym oszczędzać nie zamierzają. Jak pokazuje dwudziesta pierwsza edycja międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne 2018”, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, w tym roku na prezenty, żywność oraz spotkania z najbliższymi zamierzamy przeznaczyć średnio 1 168 zł, czyli o 6 proc. więcej niż wydaliśmy rok temu. To najwyższy wzrost spośród analizowanych krajów. Najbardziej spodziewanym prezentem są kosmetyki i perfumy, natomiast swoim bliskim najchętniej podarujemy książkę. Z roku na rok rośnie znaczenie zakupów internetowych. Aż 44 proc. pieniędzy przeznaczonych na prezenty pozostawimy w sklepach online.</span></section></div> </section> <p style="text-align: justify;"> </p>

>

Polacy deklaruj?, że na bożonarodzeniowe prezenty, żywność oraz spotkania z  najbliższymi przeznacz? średnio 1 168 zł (272 euro). Jest to więcej niż wydali w  2017 roku, kiedy koszt ten wyniósł 1  104 zł (257 euro). – Ten  sześcioprocentowy wzrost jest najwyższym w analizowanych krajach. Podobny wynik zanotowała Rosja. Największym budżetem na świ?teczne wydatki dysponuj? jednak Brytyjczycy z 587 euro i  Hiszpanie z blisko 495 euro. W porównaniu tym należy brać pod uwagę sytuację ekonomiczn? i  siłę nabywcz? w danym kraju  – mówi  Wojciech Górniak, Dyrektor, Lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich, Deloitte.

Średnia dla wszystkich ankietowanych państw wyniosła 377,4 euro. W tym roku Polacy deklaruj?, że na prezenty przeznacz? nieco więcej niż na żywność. Pierwsza kategoria pochłonie 45 proc. (532 zł) bożonarodzeniowego budżetu, druga 44 proc. (511 zł), natomiast na spotkania towarzyskie planuj? przeznaczyć 11 proc. (125 zł).  Na tle Europy Polacy byli najbardziej skłonni przekroczyć założony na wydatki świ?teczne budżet – 53 proc. przyznaje, że w 2017 roku wydało więcej o ponad 200 zł niż zakładał pierwotny budżet (średnia dla analizowanych krajów to 32 proc.). Duż? dyscyplin? w zarz?dzaniu świ?tecznym budżetem wykazali się Austriacy, Rosjanie i Brytyjczycy.

Polacy, drugi rok z rzędu, pozytywnie oceniaj? obecn? sytuację gospodarcz?. S? pod tym względem największymi optymistami w Europie. Aż 34 proc. z nich uważa obecny stan gospodarki za zadowalaj?cy. Średnia dla wszystkich analizowanych krajów wynosi 23 proc. Pod tym względem dorównuj? nam tylko Portugalczycy (32 proc.). Zdaniem ekspertów Deloitte optymizm ten wynika przede wszystkim z tego, że w ocenie Polaków maj? oni coraz większe możliwości finansowe. Ponad jedna czwarta ankietowanych (28 proc.) deklaruje, że w tym roku dysponuje większym budżetem na konsumpcję. To najwyższy wynik wśród   badanych krajów. Co ciekawe, choć wysoki wskaźnik optymizmu w ocenie przyszłorocznej sytuacji gospodarczej także plasuje Polaków na podium, to zwiększa się odsetek pesymistów. Ponad jedna trzecia (35 proc.) respondentów obawia się złej sytuacji gospodarczej. Takie obawy maj? przede wszystkim osoby w wieku 55+ oraz najlepiej zarabiaj?cy.  

Prezenty last minute

Jaki prezent spodziewamy się zobaczyć pod choink?? W tym roku, podobnie jak w  poprzednich latach, s? to przede wszystkim kosmetyki i perfumy. Na podium znalazły się również słodycze i  ksi?żki. Rok wcześniej kolejność pomiędzy tymi dwiema kategoriami była odwrotna. Wśród mieszkańców badanych krajów najpopularniejsze s? ksi?żki, odzież i obuwie oraz bony zakupowe.    

A jakimi prezentami zamierzamy obdarować najbliższych? Podobnie jak w ubiegłym roku, przede wszystkim ksi?żkami. Tuż za nimi znalazły się kosmetyki i perfumy oraz słodycze. Wśród upominków kupowanych nastolatkom dominuj? słodycze, gry komputerowe, ksi?żki oraz gotówka. Największy awans w rankingu zanotowały kamery cyfrowe (18 miejsc względem 2017 r.), a największy spadek (o 20 miejsc) dotkn?ł artykuły szkolne. Do najchętniej kupowanych prezentów dla dzieci należały lalki i zabawki pluszowe (38 proc., awans z 4. miejsca), które zast?piły zeszłorocznego zwycięzcę, czyli zabawki kreatywne i artystyczne (30 proc.). Na drugim miejscu znalazły się zabawki konstrukcyjne (37 proc.), a na trzecim ksi?żki (32 proc.).

Tak jak w poprzednich edycjach badania Polacy, wspólnie z Włochami, wiod? prym w kupowaniu prezentów na ostatni? chwilę. W obu krajach w ubiegłym roku 27 proc. respondentów nabywało prezenty w okresie od 15 do 24 grudnia.  – Tegoroczne badanie nie przyniosło w tym zakresie większych zmian. Jak co roku postanawiamy co prawda, że prezenty kupimy wcześniej. Tak? deklarację złożyła niespełna jedna trzecia ankietowanych. To jednak wci?ż niewiele w porównaniu z innymi nacjami  – mówi  Jan Kisielewski, Dyrektor w dziale strategii marki i badań konsumenckich. Najwcześniej w Europie świ?teczne zakupy planuj? zrobić Austriacy (48 proc.), Brytyjczycy (52 proc.) i Niemcy (55 proc.).  

E-commerce rośnie, ale powoli

Inspiracji prezentowych szukamy przede wszystkim w Internecie (49,5 proc.). Pod tym względem wyprzedzaj? nas jedynie Włosi. Ponad 37 proc. z nas pomysłów szuka również w sklepach tradycyjnych, a nieco ponad jedna czwarta ankietowanych po prostu pyta najbliższych, o to, co chc? otrzymać.

Ci, dla których Internet jest głównym źródłem pomysłów na prezenty, korzystaj? przede wszystkim z wyszukiwarek (55,3 proc.), stron konkretnych marek (49 proc.) oraz stron z kuponami i ofertami (43,7 proc.).

-  Mimo, że Internet odgrywa coraz większ? rolę w kreowaniu naszych pomysłów bożonarodzeniowych, to niemal 58 proc. z nas po prezenty uda się do sklepów stacjonarnych. Pod tym względem Polacy nie tak łatwo zmieniaj? swoje przyzwyczajenia. Trzeba jednak zaznaczyć, że to i tak najniższy wynik wśród ankietowanych krajów, dla których średnia wynosi aż 70 proc.  – mówi  Radosław Pidzik, Starszy Menedżer w zespole strategii cyfrowych i transformacji Deloitte.

Prawie jedna trzecia Polaków zdecyduje się na zakup prezentów w sklepach internetowych, ale takich które maj? również oddziały stacjonarne, a jedna czwarta w platformach e-commerce. Co ciekawe, aż 26,6 proc. kupi prezenty za pośrednictwem kanałów mobilnych, co pokazuje, jak dynamicznie rozwija się ten segment rynku. Aż 44 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w sklepach internetowych. –  W ubiegłym roku było to 42 proc., co oznacza, że z roku na rok coraz więcej Polaków przekonuje się do zakupów w sieci. Zupełnie inaczej wygl?da sytuacja z kupnem żywności. Tylko około 11 proc. świ?tecznego budżetu przeznaczonego na ten cel zostanie wydane w sklepach internetowych. To pokazuje, nie tylko jak wielki potencjał wci?ż stoi przed rynkiem e-grocery, ale także jak duż? pracę musz? wykonać sprzedawcy  – mówi  Wojciech Górniak.

Do zakupów online najbardziej przekonuje nas dowolność pory dnia, w której możemy ich dokonać (82 proc.), jak również możliwość sprawdzenia, co inni konsumenci myśl? o danym produkcie (75 proc.). Ważna jest także dostawa do domu (74 proc.) oraz łatwość porównania cen (72 proc.). Z  kolei za największ? zaletę zakupów tradycyjnych uważamy to, że otrzymujemy produkty bezpośrednio (81 proc.), możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (79 proc.) oraz ochrona danych osobowych (76 proc.).

Informacje o badaniu:
Badanie online przeprowadzono w dniach 27 września – 22 października 2018 roku, wśród blisko 9,2 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z dziesięciu krajów europejskich (Austria, Belgia, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Portugalia, Rosja, Hiszpania i Wielka Brytania).

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin