Analizy i badania

Nowe technologie rewolucjonizują branżę hotelarską

<div id="article-intro-post"> <div> <div> <p style="text-align: justify;">Rozwój nowych technologii znacząco wpływa na funkcjonowanie wielu branż usługowych, w tym również hoteli. Chodzi nie tylko o komunikację marketingową z klientami, ale również zarządzanie obiektem i jego dostępnością. Jak wynika z raportu „Hotel Marketing &amp; Technology Trends”, przygotowanego przez ekspertów Profitroom przy współpracy z firmą doradczą Deloitte, jednym z wiodących trendów w hotelarstwie będzie coraz szersze stosowanie wirtualnej rzeczywistości (VR).</p> </div> </div> </div>

>

Wirtualna rzeczywistość (VR) nabiera coraz większego znaczenia w biznesie, inwestuj? w ni? najwięksi gracze na rynku, którzy konsekwentnie rozwijaj? tę technologię i znajduj? kolejne zastosowania dla produkowanych sprzętów. Według Deloitte w 2016 roku liczba sprzedanych na świecie okularów VR miała wynieść 2,5 miliona. Natomiast wartość rynku wirtualnej rzeczywistości po raz pierwszy miała osi?gn?ć miliard dolarów.  „Rola i zastosowanie tej technologii dynamicznie zmienia się. Dotychczas wykorzystywana była przede wszystkim w grach komputerowych. Obecnie firmy z branży dóbr i usług, w tym sektora hotelarskiego i turystycznego, coraz częściej widz? w niej narzędzie, dzięki, któremu mog? przyci?gać klientów i budować z nimi relacje” – mówi  Michał Rygiel,  Head of Digital Development, Deloitte Digital. Analitycy Goldman Sachs twierdz?, że do 2026 roku rynek wirtualnej rzeczywistości będzie wart 110 miliardów dolarów - to o 11 mld więcej niż wartość światowego rynku telewizyjnego. Liczba ta dotyczy wył?cznie sprzętu VR. Gdyby dodać do tego przewidywan? sprzedaż oprogramowania, wówczas wartość rynku ma osi?gn?ć już 182 mld dolarów.

Równolegle do Virtual Reality rozwija się Augmented Reality, czyli rzeczywistość rozszerzona. Można j? opisać jako system, który ł?czy obraz ze świata rzeczywistego i obraz nałożony na niego za pomoc? komputera. Dzięki rozwojowi tych technologii w 2017 roku branża turystyczna będzie mogła w znacz?cy sposób ułatwić wybór osobom, które chc? odwiedzić nieznane im wcześniej miejsca.  „VR i AR umożliwi? przeniesienie się w dan? lokalizację i zapoznanie się z jej ofert? poprzez niezwykły wirtualny świat. Przedstawiciele hoteli powinni zastanowić się nad dostarczeniem takiej możliwości użytkownikom, czyli swoim potencjalnym gościom”  – wyjaśnia z  Marcin Dmoch, Art Director w Profitroom. Obecnie na rynku funkcjonuj? już rozwi?zania, dzięki którym można przenieść się do wirtualnych wnętrz hotelu lub restauracji.

Kolejn? wielk? rewolucj? technologiczn?, która również obejmie swym zasięgiem branżę hotelarsk? jest upowszechnienie, tzw. sztucznej inteligencji. Jej zastosowanie w marketingu może całkowicie zmienić sposób w jaki przebiega kontakt z klientem, a w przypadku hoteli może wykreować nieznane dot?d możliwości interakcji. Najlepszym przykładem będzie zmiana dotychczasowego sposobu pozyskiwania informacji na temat obiektu przez potencjalnego gościa. Za pomoc? chatbotów, czyli narzędzi imituj?cych komunikację z człowiekiem, możliwe jest zadawanie przez konsumenta pytań i natychmiastowe otrzymywanie odpowiedzi w naturalnej formie.

Podobnie zmienia się sposób pozyskiwania informacji na temat klientów. Mimo tego, że sama koncepcja gromadzenia danych, na podstawie których personalizowany jest przekaz marketingowy nie jest nowa, to sztuczna inteligencja wynosi j? na zupełnie nowy poziom.  „Osoba zbieraj?ca informacje na temat klienta nie musi ograniczać się jedynie do wewnętrznych źródeł, ale za pomoc? inteligentnych algorytmów ma dostęp do milionów stron przetwarzaj?cych dane, wł?czaj?c w to ustrukturyzowane i nieustrukturyzowane źródła takie jak: Facebook, Twitter, Instagram czy nawet wpisy na forach”  – mówi  Michał Rygiel  z Deloitte Digital.

W Polsce w 2016 roku 51 proc. stron internetowych zostało wyświetlonych na smartfonach i tabletach - jest to o 5 proc. więcej w stosunku do poprzedniego roku. Wzrost popularności urz?dzeń i technologii mobilnych nie omija również sektora hotelarskiego. Ubiegłoroczne badania Profitroom wykazały, że wizyty z urz?dzeń mobilnych stanowiły aż 40 proc. ruchu na stronach internetowych hoteli. Jednocześnie użytkownicy z coraz większym zaufaniem podchodz? do rezerwowania pokoi za pośrednictwem smartfonu czy też tabletu. Należy więc zadbać o to, aby witryna hotelowa była przyjazna dla użytkowników mobilnych, których z roku na rok będzie coraz więcej.

Wśród nich zapewne będ? dominować, tzw. Milenialsi. W 2020 roku pokolenie osób urodzonych pomiędzy 1980 a 1994 rokiem stanowić będzie ponad 50 proc. wszystkich gości hotelowych. Aby spełnić ich wymagania, również te technologiczne, hotele musz? stosować inteligentne rozwi?zania, wykorzystuj?c w  głównej mierze technologie mobilne. Ludzie przyzwyczaili się, że coraz więcej rzeczy załatwić można bez przysłowiowego wychodzenia z domu i tego samego oczekuj? po przyjeździe do hotelu. Nie chc? stać w  kolejkach, wychodzić z pokoju, a coraz częściej nie chc? również wchodzić w interakcję z obsług?.  „Klient oczekuje, że sam wybierze najbardziej dogodny sposób realizacji usługi, w zależności od jego aktualnych potrzeb. Czołowe sieci hotelowe na świecie już dawno zauważyły ten trend i tak zaczęły powstawać tzw. smart hotele”  – mówi  Paulina Załęska, Project Manager w Profitroom. W inteligentnym hotelu klient może samodzielnie się zameldować i  wymeldować za pośrednictwem urz?dzeń mobilnych, a nawet “otrzymać” wirtualne klucze do pokoju (mobile key). Za pomoc? aplikacji można z kolei sterować klimatyzacj?, poziomem oświetlenia czy temperatur? w pokoju. Rozwi?zania te nie tylko wpływaj? na komfort gości, ale też pozwol? zwiększyć efektywność pracy w hotelu, co stanowi odpowiedź na duże wyzwanie, z którym boryka się obecnie branża, czyli brak kompetentnych pracowników i konieczność ci?głej optymalizacji procesów.  

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin