Analizy i badania

EFL: Przedsiębiorczy milenialsi za pan brat z leasingiem – 2 na 3 „igreków” leasinguje swoje inwestycje

<p style="text-align: justify;">Aż 65 proc. milenialsów prowadząc swoją firmę korzysta z leasingu. To ponad cztery razy więcej niż przy zakładaniu działalności, którego współfinansowanie leasingiem deklaruje tylko 15 proc. „igreków”. W raporcie EFL „Milenialsi w MŚP. Pod lupą” wyraźnie widać też zależność między wiekiem milenialsa, wielkością i wiekiem firmy a korzystaniem z leasingu. Im starszy przedsiębiorca pokolenia Y, im większa firma i dłużej działa na rynku, tym chętniej korzysta z tej formuły finansowania. Takie wyniki mogą świadczyć o wciąż niedużej świadomości zalet i korzyści oraz o niewielkiej dostępności leasingu dla zakładających nowe firmy.</p>

>

-  Kiedy zapytaliśmy milenialsów, w jaki sposób finansowali założenie swojej firmy, ponad połowa wskazała na własne oszczędności, 4 na 10 na pożyczkę z banku, a co trzeci na wsparcie rodziny lub przyjaciół. Leasing pojawił się dopiero na pi?tym miejscu z zaledwie, a może aż, 15% odpowiedzi. Sytuacja wyraźnie zmienia się w czasie prowadzenia przez „igreka” działalności gospodarczej. Kiedy szef-milenials nabiera doświadczenia biznesowego, jego firma rośnie i zwiększa obroty, leasing jest zdecydowanie chętniej wybieranym narzędziem finansowania inwestycji. Taki obrót spraw może wskazywać na dwa rzeczy. Po pierwsze, na mniejsz? skłonność do ryzyka najmłodszych firm, nastawionych w większej mierze na stabilność funkcjonowania. Po drugie, na wci?ż nisk? świadomość zalet i korzyści, jakie przynosi leasing, wśród aspiruj?cych lub świeżo upieczonych przedsiębiorców  – mówi  Radosław Woźniak, wiceprezes EFL S.A.

Wiek ma znaczenie

Większość milenialsów prowadz?cych swoje firmy wie, czym jest leasing i aktywnie z niego korzysta - 65 proc. wskazań. Tylko co czwarty przedsiębiorczy Y nie miał do czynienia z t? form? finansowania. Im starszy milenials, tym chętniej korzysta z tej formuły. W grupie powyżej 31 lat, 68 proc. badanych deklaruje, że używa leasingu w swej działalności, w wieku 25-30 lat – 59 proc., a najmłodsze Y do 24 lat – 37,5 proc.

Leasing jako forma finansowania inwestycji jest popularniejsza w średnich firmach zatrudniaj?cych od 50 do 249 pracowników (69 proc. wskazań) niż w mikro (59 proc.). Podobnie sprawa wygl?da, gdy weźmiemy pod uwagę wiek firmy. Im dłużej działa na rynku, tym chętniej sięga po leasing.

Pozytywnie oceniany

W gronie podmiotów, które miały okazję skorzystać z leasingu, przeważaj? pozytywne opinie na jego temat – w sumie 55 proc. wspomina o dobrych doświadczeniach z tym instrumentem finansowania. Wśród nich zdecydowana większość wskazuje na ekonomiczn? opłacalność tego rozwi?zania dla przedsiębiorstw oraz wygodę zwłaszcza w porównaniu z innymi źródłami finansowania. Dla części respondentów na ogóln? pozytywn? ocenę leasingu wpłynęła również wysoka jakość obsługi w instytucji finansowej, która leasing oferuje. Na korzyści z leasingu wskazuje Michał Nowak, milenials prowadz?cy firmę oferuj?c? wyposażenie szpitali oraz gabinetów lekarskich.

- W naszej firmie często korzystamy z leasingu. Uważam, że to finansowanie nie ma słabych stron. Finansowanie jest w ratach, przedsiębiorca wpisuje sobie je do kosztów funkcjonowania, co jest największym atutem. A można leasingować wiele rzeczy. Nie tylko samochody, ale i urz?dzenia czy budynki. I często tłumaczymy to naszym klientom. Teraz leasing sprzętu medycznego też jest bardzo popularny, choć jak wchodziliśmy na rynek, prawie go nie było  – mówi  Michał Nowak, współwłaściciel Ronomed Sp. z o.o. Sp. k.

Co ciekawe, najmłodsi milenialsi maj? najlepiej wykrystalizowane, pozytywne nastawienie do leasingu. Ponad 83% Y w wieku do 24 lat bardzo dobrze ocenia ten instrument finansowy, podczas gdy wśród milenialsów powyżej 30 roku życia ten odsetek wynosi nieco ponad 50 proc.

Jedynie 1 proc. ma o leasingu złe zdanie.

***

Siódmy raz pod lup?

Raport „Milenialsi w MŚP. Pod lup?”  jest siódmym z kolei opracowaniem z serii „Pod lup?”. Pierwszy charakteryzował kondycję mikro-, małych i średnich firm w Polsce („MŚP pod lup?”, 2011), drugi poświęcony był sytuacji gospodarstw rolnych w Polsce („Agro pod lup?”, 2012). Trzecie opracowanie analizowało finansowe aspekty prowadzenia działalności transportowej w Polsce („Transport pod lup?”, 2013), czwarte – wsparcie młodych na rynku pracy („Młodzi na rynku pracy. Pod lup?”, 2014), pi?te – innowacje („Innowacje w MŚP. Pod lup?”, 2015). Natomiast ubiegłoroczny, szósty, przedstawiał inwestycje prowadzone przez MŚP w Polsce („Inwestycje w MŚP. Pod lup?”, 2016).

Raport, oparty m.in. na badaniach firm, w szerszym kontekście odpowiada na pytanie o specyfikę milenialsów jako przedsiębiorców z obszaru MŚP, także w zestawieniu z obrazem poprzedniego pokolenia X. Opiera się na badaniach zleconych przez EFL S.A. niezależnemu podmiotowi (Ecorys Polska), rozbudowanych o kontekst społeczno-ekonomiczny i psychologiczno-społeczny dotycz?cy procesów zwi?zanych ze zmian? pokoleniow? w polskiej gospodarce.

Pokolenie Y, czyli milenialsów, określaj? ramy czasowe, w których się urodzili. S? to lata 1980-2000.

Metodologia badania:

Badanie „Milenialsi w MŚP. Pod lup?” zostało zrealizowane przez Ecorys Polska na zlecenie EFL S.A. na reprezentatywnej grupie 500 firm z sektora MŚP prowadzonych przez milenialsów, dobranych w sposób losowo-kwotowy. Przebadano przedsiębiorców z pokolenia Y ze wszystkich województw z następuj?cych branż: budownictwo, handel, hotele i gastronomia, ICT, produkcja, rolnictwo i przetwórstwo, transport, usługi. 40 proc. stanowili mikroprzedsiębiorcy zatrudniaj?cy do 9 osób, tyle samo mali przedsiębiorcy zatrudniaj?cy do 49 osób, a 20 proc. średni przedsiębiorcy z maksimum 249 osobami na pokładzie.

Ogólnopolska próba uwzględnia zróżnicowanie ze względu na zatrudnienie, działalność i liczbę firm przypadaj?cych na województwo. Respondentami były osoby decyzyjne, odpowiedzialne za rozwój firmy (właściciel, wspólnik, prezes, dyrektor zarz?dzaj?cy, dyrektor finansowy, dyrektor ds. rozwoju, szef działu B+R, specjalista ds. inwestycji lub inne z wskazane jako odpowiedzialne za rozwój). Badanie wykonano metod? ilościow?, technik? CATI (wywiad telefoniczny) w lipcu i sierpniu 2017 roku.

  ***

Europejski Fundusz Leasingowy SA  powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest części? Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansow? stabilność i  bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i  doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwi?zań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i faktoring. Od 1991 roku współpracuje z  najbardziej licz?cymi się producentami i dostawcami maszyn, urz?dzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i pięciokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 300 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na:  www.efl.pl.

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Zaloguj się do Strefy Członkowskiej!